Takapuoli saa vaihteeksi olla iso ja reilusti esillä. Vaikka terhakka perä ei herättäisikään suurempia tunteita, omaa peppuaan kannattaa hieman palvoa. Hyvin treenattu pakaralihas on kehon peruskivi.

Joka kuntosalilta löytyy nykyään niitä, joiden treeni keskittyy vain ja ainoastaan pepun pyöristämiseen.

Takapuolen palvonta alkoi vaivihkaa jo vuosia sitten. Rintojen sijaan viihdeteollisuudessa alettiin zoomailla pakaroita. Eikä siinä kaikki. Takapuoli sai vaihteeksi olla iso, mieluiten iso ja kiinteä. Jotakin kertoo sekin, että legendaarinen urheilulehti Sports Illustrated täräytti 50-vuotisjuhlanumeronsa kanteen nimenomaan pakarat.

Mistä takapuolen tuijotus kertoo?

Onneksi ei pelkästään siitä, että naisten ulkonäköön kohdistuvat paineet vain kovenevat. Taustalla on laajempi, monikulttuurisuuden maustama kauneusihanteiden muutos, joka näkyy myös kotimaisessa katukuvassa. Niin estottomasti ja itsetietoisesti moni nainen sulloo muotonsa pakaroita korostaviin vetimiin.

Takapuoli on perinteisesti symboloinut hedelmällisyyttä ja aktiivista seksuaalisuutta. Juuri sen vuoksi naisen kehoa on pyritty niin hanakasti kontrolloimaan.

Keskiaikainen kauneusihanne oli kapealanteinen ja pienirintainen. Renessanssi suosi muhkeampia muotoja. Esimerkiksi Rubensin tunnetuin teos Kolme sulotarta edustaa XXL-kokoa varsin riemukkaasti.

1800-luvulla muodissa keikkui ahteria korostava turnyyri.

Helsingissä vielä 1900-luvun alussa Espan suihkulähteen rakastettu sulotar, Havis Amanda, onnistui herättämään suurta pahennusta. Ihan yllätyksenä pyllykohu ei tullut, sillä Ville Vallgrenin ”ruokoton” veistos paljastettiin varmuuden vuoksi öiseen aikaan.

Agraarikulttuurissa naisen muodoilla ei ollut niin väliä. Pääasia oli, että nainen oli hyvä työihminen. 1950-luvun ihanne kiteytyi Marilyn Monroen kurveihin, kunnes saimme malliksemme tikkumaisen Twiggyn.

Merkittävin käänne ruumiinkulttuurissamme tapahtui kuitenkin 1970-luvulla, Jane Fondan aerobic-kasettien tahdissa. Pelkkä laihuus ei riittänyt – vartalon piti olla timmi.

Nyt olemme päässeet jo niin pitkälle, että nainen saa olla vahva.

Peppukultin pioneereihin lukeutuvan Jennifer Lopezin johdolla kovakuntoisimmat viihdemaailman tähdet vatkaavat takalistoaan syvässä kyykkyasennossa.

Tuo fyysisesti vaativa liike, twerkkaus, periytyy afrikkalaisten heimojen rituaalitansseista, joten kyllä tähän perspuolen paisutteluun liittyy myös vapauttavia ja karnevalistisia piirteitä.

Kotoisissa sambakulkueissammekin pörhistellään Rion henkeen persposket paljaana, säässä kuin säässä.

Moni näkee ahteria alleviivaavissa koreografioissa jopa feministisiä piirteitä. Onhan naisen kroppa aina ollut myös vallan välikappale.

Tämän päivän urheilullinen kehonkuva on osa isompaa hyvinvoinnin trendiä: olet sitä mitä syöt ja miten liikut. Paljon siinä intoilussa on hyvää.

Pakaroiden muoto ja rasvan kertyminen ovat aika pitkälti geneettisiä ominaisuuksia.

Hillitönkään kyykkääminen ei tee luonnostaan lattapeffaisesta pyöreäpyllyistä. Mutta ei peppujumppa koskaan ihan hukkaan mene, koska pakaralihakset ovat niin keskeisessä asemassa ryhdin, tasapainon ja toimintakykymme kannalta, ja sitä enemmän, mitä vanhemmiksi tulemme.

Mukavaa on sekin, että jonkinlaiset ulkonäköhyödyt saa kaupan päälle silloinkin, kun keskittyy vain oman hyvinvointinsa varmistamiseen.

Tämä kaikki koskee myös miehiä, kuten muutkin ulkonäköpaineet koskevat heitä.

Eppu Normaali -yhtyeen Urheiluhullu päätti jo kymmenen vuotta sitten ”pakaroista näistä tehdä niin isot, että silmät putoilevat naisten päistä...”

Kauneusihanteisiin vaikuttaa myös kulutuskulttuuri. Tyytymättömyys omaan kehoon kilahtaa aina jonkun yrittäjän tai trendinenän kassaan. Muotoilevilla Spanx-alusvaatteilla miljoonia tehnyt jenkki Sara Blakely kertoo bisnesideansa syttyneen oman takapuolen tarpeista. Valmiiksi topattuja peppuja löytyy nykyisin myös monien markettien alusvaate- ja farkkuhyllyiltä.

Yhä useampi turvautuu epäröimättä toppapöksyjä järeämpiin aseisiin.

Plastiikkakirurgien tilastoissa kovimmat kasvuluvut ovat nimenomaan takapuoleen kohdistuvissa operaatioissa.

Implantteja suositumpaa on rasvansiirto eli oman, esimerkiksi jenkkakahvoista imetyn rasvan ruiskutus pakaroihin. Suomessa takapuolen muotoiluun pääsee 4000 eurolla.

Maailmalla riittää niitäkin, joille mikään ei riitä. Esimerkiksi Brasiliassa peppuimplantit ovat haluttu ja luonteva juttu, vaikka latinoiden vartalo on luonnostaan kurvikkaampi kuin eurooppalaisten. Implantteihin liittyy tosin melkoinen tulehdusriski, koska leikkaushaava pyritään saamaan piiloon pakaroiden väliin.

Jotkut poloiset, kuten yhdysvaltalaiset pop-diiva Beyoncé ja tosi-tv-tähti Kim Kardashian, joutuvat alinomaa todistelemaan näyttävien pyrstöjensä aitoutta.

Sosiaalinen media elättää jo koko joukon muhkeilla pakaroillaan elämöiviä naisia.

 Heille selfie on belfie, päivittäinen kuva omasta takapuolesta.

Erityisen hyvin muodoillaan ovat tienanneet floridalaiskaksoset Dana ja Nadia Bruna, joilla on Instagramissa yli miljoona seuraajaa. Seuraajia saa siitä huolimatta, että siskosten yli metrin ympärysmitalla ”siunatut” takamukset ovat plastiikkakirurgin parantelemia.

Toinen sensaatiopari, identtiset kaksoset Miriam ja Michelle Carolus puolestaan vannovat pakaroidensa olevan tarkan ruokavalion ja kovan treenin tulosta. He kertovat päivittäin tekevänsä parituhatta kyykkyä. Ei nyt sentään yhtä soittoa, vaan yhdeksän tunnin aikana.

Huomattavasti pienemmälläkin panostuksella saa onneksi tiukkoja ihmeitä aikaan.

Lähteet: kulttuuriantropologi Taina Kinnunen, liikuntapäällikkö Eija Holmala, Plastiikkakirurgia Dietz, dietz.fi

Juttu on julkaistu ET-lehdessä 14/2016.

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Turvonneet ja jäykät sormet kärsivät usein hidastuneesta nestekierrosta. Hieronta on hyvä konsti vetreyttää kovia kokeneita käsiä.

1. Aloita sormien ja kämmenten hieronta rauhallisilla sivelyillä. Lisää sivelyyn hankaavuutta, kun iho lämpenee. Jatka näin muutamia minuutteja.

2. Paras hierontaote sormille on pyörittelevä peukalo-etusormi -ote. Käy tällä tavalla läpi jokainen sormi ja rystynen, varo kuitenkin kipuherkkiä kynsinauhoja

3. Kun siirryt hieromaan kämmentä, voit lisätä voimaa pyörittävään otteeseesi. Kämmentä voi hieroa myös puristelemalla.

4. Kämmen ja sormet pitävät taivuttelusta: Käännä hierottava kämmen ylöspäin ja ”avaa” se varovaisen hitaasti ulkoreunastaan sekä peukalontyvestä – kuin yrittäisit saada kämmenestä tasaisen  levyn. Pidä kämmen ja peukalo taivutteluasennossaan tovi, ja irrota otteesi.

Lähde: Arponen ja Airaksinen/Hoitava hieronta. WSOY.