Moni nappaa suklaalevyn telkkarin äärelle tai mussuttaa keksiä pitkin iltaa. Makeanhimon taustalla voi olla monia eri syitä. Opi tunnistamaan sokerihimon oireet, niin opit siitä myös irti. 

Makeanhimoon voi olla monta syytä. Tässä niistä neljä:

Syy: Rytmi kateissa

Oireet: Makea maistuu, kun taas tuli skipattua lounas. Illalla makeanhimo vain yltyy ja jääkaapilla tulee vierailtua ahkerasti.

Hoito: Pidä kiinni päivän pääaterioista, aamupalasta, lounaasta ja päivällisestä. Lisää välipaloihin kuitua, se hillitsee tutkitusti makeannälkää. Kuitua saat esimerkiksi täysjyväleivästä, leseistä, kasviksista, marjoista ja hedelmistä.

Syy: Suklaahyllyn houkutus

Oireet: Et voi kerta kaikkiaan olla ohittamatta kaupan karkki-, suklaa- tai leivonnaishyllyä. Suu vettyy jo pelkästä makean ajattelemisesta. Jätskipakkaus ta pullapitko sujahtaa kuin huomaamatta kauppakärryyn.

Hoito:  Sano itsellesi: ”Voin jättää herkut hyllyyn”. Makeanhimo on kuin mikä tahansa yllyke, joka puhkeaa, hallitsee ajatuksiasi hetken ja laantuu pois. Jatkossa pystyt vastustamaan herkkuhyllyjen kutsua entistä paremmin.

Syy: Tapasyöminen

Oireet: Tietyissä tilanteissa, kuten TV:n ääressä, kuluu runsaasti makeaa. Tuntuu kuin telkkaria ei voisi edes katsoa ilman samanaikaista herkuttelua.

Hoito: Karsi kotoasi kaikki herkut. Päätä, että syöt vastedes vain ruokapöydän ääressä. Suunnittele herkkuhetket ja nauti silloin hyvällä omallatunnolla – huomaat, että suunnanmuutos palkitsee.

Syy: Masentaa – siis syön

Oireet: Väsymys, stressi ja alakulo laukaisevat makeantarpeen ja monesti herkuttelu menee mässäilyksi. Makea tuo lohtua ja tuntuu auttavan ankeuteen. Herkuttelua seuraa usein syyllisyys.

Hoito: Sano itsellesi, että et ole huono, jos makeanhimo saa vallan. Myönnä silti olevasi tunnesyöjä, joka hakee lohtua syömisestä. Tarvitset voimakkaan ja motivoivan korvikkeen makean tilalle. Mieti: mikä se voisi juuri sinun kohdallasi olla?


Artikkeli on alun perin julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 5/2016.