ET-lehden omalääkäri Risto Laitila vastaa lukijoiden kysymyksiin.

Olen käyttänyt verenpainelääkkeitä 34-vuotiaasta. Paine on ollut hyvällä tasolla pitkään, mutta nyt se on huonontunut. Lääkkeitä on vaihdettu tiuhaan lyhyellä ajalla.

Syön terveellisesti enkä tupakoi. Alkoholiakaan en juuri käytä.

Olen liikkunut reippaasti lähes joka päivä, mutta nyt minun on käsketty olla hissukseen. Mitä tehdä, jotta pääsisin taas urheilemaan?

Himourheilija Margareta,  73 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jos verenpainelääkityksen hoitovaste menetetään ja painelukemat alkavat äkillisesti pahentua, on tapahtuneelle epäiltävä taustasyytä.

Lääkärikielellä ilmaistuna herää epäily sekundaarisesta verenpainetaudista.

Painelukemien paheneminen voi liittyä munuaisiin.

Yleisimmät syyt liittyvät iän karttuessa munuaisiin: joko munuaisvaltimoihin ahtaumien muodossa tai munuaiskudoksen sairastumiseen.

Mahdollisten taustasyiden joukko on kuitenkin aika laaja. Niiden etsiminen alkaa yleensä veri- ja virtsakokeilla. Älä ylläty, jos päädyt vielä sisätautipoliklinikan tutkimuksiin, esimerkiksi ultraäänikuvauksiin.

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 16/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla