Costa Rica keikkuu onnellisuustutkimusten kärjessä. Matkailija viedään varmasti viidakkoon, sillä Väli-Amerikan pieni ihme luottaa ekomatkailuun.

Vihreä seinä elää. Huojuu, suhisee ja tiputtelee kimaltelevia kastehelmiä. Pesuvatia leveämmät jättiläislehdet limittyvät toisiinsa. Rinteeltä niiden takana roikkuu lisää ­lehtiä. Liaanien, saniaisten ja sammaltuneiden puunrunkojen muuri jatkuu yhä ylöspäin, jonnekin missä ehkä pilkottaa taivas.

Costaricalaisen sademetsän seinä on ­aukoton. Siitä ei mahdu läpi kuin muurahainen. Muttei sentään tämä valtava karvainen jötikkä, jonka Selva Verden luonnonsuojelualueen eräopas nostaa esiin varovasti pitkän tikun päässä.

– Sitä kutsutaan luotimuurahaiseksi. Purema tyrmää kuin laukaus. Tekee kipeää muttei ole vaarallinen, hän selittää.

Varotaanpa siis nojaamasta kiemuraisiin puunrunkoihin, jotka kaartuvat kapean sademetsäpolun molemmin puolin. Juuri niiden tyviin ja juurakoihin nämä elävät ammukset rakentelevat pesiään.

Tuossa niitä kulkeekin yli polun kotia kohti. Pitkän jonon jokainen pistiäinen kantaa itseään suurempaa vihreää lehteä pesän tilkkeeksi. Kolmionmuotoisten lehtiensä kanssa vaappuva joukko näyttää kuivalle maalle eksyneiltä minisurffaajilta.

Kun Selva Verde tarjoaa parastaan, kaikki aistit ovat täystyöllistettyjä.

Luonto on täynnä ihmeitä, pieniä ja suuria Costa Ricassa. Suomea seitsemän kertaa pienemmässä keskiamerikkalaisvaltiossa kasvaa jo orkideoita yli 1 200 erilaista. Puulajeja on saman verran. Lintu-, matelija-, nisäkäslajeja löytyy sadoittain.

Viidakon poikki on viritetty riippusiltoja.
Viidakon poikki on viritetty riippusiltoja.

Olemme keskellä yhtä maailman rikkainta luontoelämystä, vain muutaman kilometrin päässä hotelliltamme. Lakkaan kiusaamasta itseäni: en enää yritä ­tunnistaa ja tajuta kaikkea näkemääni, vaan vain nautin.

Tulivuorta alas syöksyvä vesiputous kohisee jossain kauempana. Kohinaan sekoittuu sirinää, vikinää, litinää, kimakkaa kiljahtelua, karvaita ja huumaavan makeita tuoksuja, linnun nokkien liikettä ja punaisten sammakoiden hyppyjä. Kun Selva Verde tarjoaa parastaan, kaikki aistit ovat täystyöllistettyjä.

Luonto on tärkein

Tuijotan suurta leguaania, joka kerää viidakon ­aukealla aurinkoenergiaa harmaan kyhmyisen nahkansa läpi. Se ­katsoo ­takaisin rävähtämättömin liskonsilmin.

Otuksella on mittaa ja ­muotoa kuin esihistoriallisella hirmuliskolla. Ei ihme, että Jurassic Park -­kirjan dinosauruspuisto sijaitsee juuri Costa Ricassa – rikkaalla ­rannikolla, kuten löytöretkeilijä Kristoffer Kolumbus paikan luonteen tiivisti viitisensataa vuotta sitten.

Ekoturismi on luontoa kunnioittavaa matkailua. Samalla se antaa matkakohteen asukkaille paremmat eväät suojella luonnonvarojaan ja saada niistä toimeentulonsa. Kaikki ekoturismina mainostettu ei ole sitä, mitä luvataan, mutta Costa Ricassa määrite saa jopa enemmän katetta kuin voi toivoa.

Nykyisin maassa on luonnonsuojelualueita ja kansallis­puistoja enemmän kuin missään muussa maailman valtiossa kokoon ja asukas­lukuun suhteutettuna: neljäsosa maapinta-alasta. Costa Rica päätti 1980-luvulla nostaa luontomatkailun avaintuotteekseen kahvin tilalle.

Pura vida, puhdasta elämää. Mikäpä sopisi paremmin juuri tänne?

Ihmiset kertovat kysymättä, mitä mikäkin asia tarkoittaa luonnon kannalta, miltä tulevaisuus näyttää ja miksi näin toimitaan. Meidänkään oppaamme ei kuitenkaan paasaa vaan kertoo hauskasti tukaaneista, leguaaneista, laiskiaisista ja lääkeyrteistä. Monesta asiasta, joita en kohta enää muistakaan. Mutta täällä ne ovat, lähellä Nicaraguan rajaa ja Karibianmeren rannikkoa, Selva Verden siimeksessä.

Pura vida, tervehdimme toisiamme, kun lähdimme ­patikoimaan.

Costaricalaisten yleisin tervehdys tarkoittaa tilanteesta riippuen moi, kiitos tai kaikki ookoo. Sananmukaisesti käännettynä lausahdus ­merkitsee puhdasta elämää. Mikäpä sopisi paremmin juuri tänne?

Perhoset liihottavat Catarata La Pazin luonnonpuistossa.
Perhoset liihottavat Catarata La Pazin luonnonpuistossa.

Tukaani rääkäisee pura vidan jostain yläilmoista. Ääni on terävä ja rähisevä muttei riidanhaluinen. Tuijotamme oksistoon, missä ­suurten lintujen nokat hehkuvat sateenkaaren väreissä.

Niillä saisi aikaan pahaa jälkeä naapurin höyhenturkissa, mutta tukaanit tietävät, että rähistä voi tappelemattakin. Porukka napsii hedelmiä sulassa sovussa.

Samaa rääkymistä kuuntelen kuistillani hörppiessäni aamu­kahvia. Sakeaa, makeaa ja täyteläistä juomaa, josta maa on ansaitusti ylpeä.

Viidakko tulee kuistille

Selva Verdessä asutaan korkeiden paalujen päälle kohotetuissa puutaloissa, joiden lattia­lankut narahtelevat mukavasti. Niin narisee myös kiikkutuoli, joka odottaa bungalowin edessä.

Talot ovat sademetsän siimeksessä, ja viidakko ulottuu kuistille. ­Viidakkopolut ovat katettuja, jotta sadekuurot eivät haittaisi ­vaeltajaa. Polut vievät päärakennukselle, jossa on majatalon vastaanotto, kauppa, kirjasto ja näköalaravintola.

Liki on myös sademetsiin erikoistunut ­biologinen tutkimuskeskus, joka tarjoaa ­matkailijalle tietoiskuja ja tutustumis­käyntejä luontoon.

Yläpuolella roikkuvat Barban tulivuoret, vieressä kiemurtelee leveä Sarapiqui-joki kohti Karibianmerta. Pääkaupunki San Joséen ja sen lentokentälle on kolmen tunnin ajomatka pääosin ­päällystettyä valta­tietä pitkin.

Samanlaisia siistejä ja hyvin toimivia paikkoja on ­runsaasti sekä Karibianmeren että Tyynenmeren rannikkoseuduilla.

Sarapiqui-jokiretkellä voi kohdata kaimaanin.
Sarapiqui-jokiretkellä voi kohdata kaimaanin.

Vihreällä kaudella halvempaa

Luonnonpuistoissa voi vierailla läpi vuoden, näkymät eivät juuri muutu. Vähemmän märkää on marras–huhtikuussa.

Nyt on meneillään toukokuusta lokakuun loppuun kestävä vihreä kausi. Joka päivä sataa, mutta toisaalta luonto on rehevimmillään. Tuskin on sellaista smaragdin, mintun, sammaleen, avokadon tai ruohon­korren muotiväriä, jota viidakko ei pukisi päälleen. Inkivääri ja monet muut kasvit kukkivat polunvarsilla punaisen eri sävyissä, ­muuten vihreän ylivalta olisi täydellinen.

Matkalla bungalowista ravintolaan tuli sade rankka – hämähäkki jäi. Verkkonsa keskellä askarteleva lukki on yhtä iso kuin punainen ­sammakko lumpeenlehden eessä. Myrkyllinen vai ei? Vastausta voi hakea luontokeskuksen opastauluilta ja kirjastosta.

Yleensä tiedot ovat rauhoittavia, mutta sandaaleissa kulkemista ei suositella. Huolettomuudella on rajansa, ja raja tulee vastaan yllättäen ja äkkiä jopa matkailijan viihdekäyttöön kesytetyssä sademetsässä

"Kahvin hinta romahti, mutta onneksi keksittiin ekoturismi."

Vihreällä kaudella hinnat ovat halvemmat ja matkailijoita on vähemmän. Se kannattaa ottaa huomioon, sillä hyvien uutisten viidakko­rumpu on kasvattanut Costa Ricaan saapuvien matkailijoiden määrän 20 vuodessa lähes kolminkertaiseksi. Huippusesongin aikana näkee kävijämäärän olevan monin paikoin jo lähellä sietorajaa.

Sitä paitsi matkailusesonki katkeaa jyrkemmin kuin sateet kiihtyvät. Nyt on vasta kesäkuun alku, mutta kun astun pieneen joki­purtiloon Sarapiquin satamassa, olen risteilyn ainoa matkustaja.

Uneliaan jokisataman laiturilla pitävät valtaa pojat, jotka ponnistavat toinen toistaan uljaampia hyppyjä alas sameanruskeana kiitävään virtaan. Ennen täältä lastattiin veneisiin banaaneja ja kahvia.

– Sitten kahvin hinta romahti, mutta onneksi keksittiin ekoturismi, siunailee aluksen kippari. Hän on kieppunut virtaa pitkin ja poikin kolmattakymmentä vuotta.

Vamos a ver, mennään siis katsomaan kahdestaan, mitä Sarapiquijoki tarjoaa.

Seikkailu Sarapiqui-virralla voi alkaa.
Seikkailu Sarapiqui-virralla voi alkaa.

Mölyapinoita ja kaimaaneja

Sarapiqui on kunnon sademetsävirta. Se kiemurtelee monella mutkalla yhä tiheämmäksi käyvän viidakon keskellä. Mutkan takana odottaa – mitä?

Kaikki tuntuu mahdolliselta. Melkein kuvittelen ­näkeväni elokuvaohjaaja Steven Spielbergin lavastetaikurien rakentaman Tyranno­saurus rexin kohottavan jykevää kalloaan yli latvusten, raatelijankita hotkaisuun ammollaan.

No, kohtaamme mölyapinan. Kammottavaa sekin. Korkeiden, joen yli huojuvien kapokkipuiden oksistossa mölisee. Alkuun se huvittaa, mutta lopulta toivon, että kun bungalowini lamppu tänä iltana sammuu, musta suurisuinen apina kavereineen ei oleskele lähistöllä.

Reipas kolmivarvaslaiskiainen ei piittaa mölyapinan mekastuksesta. Ruskea iso karvapallo puristaa tiukasti oksaa korkean kapokkipuun latvassa.
Reipas?

– Niin, niin, kippari vakuuttaa. Hän on nähnyt tämän sankarin vaihtavan asentoaan jo kahdesti kuluneen viikon aikana. Ensimmäisellä kerralla se käänsi päätään, toisella kylkeään. Tulkoon hurrikaani, tulivuorenpurkaus tai vedenpaisumus, täällä pysytään.

Vihreitä oksia riittää, sillä Costa Rican vakavat metsätuhot ovat pysähtyneet.

Costaricalaisia sanotaan ticoiksi. Kunnon ticon tapaan tukaani osaa rääkyä riitelemättä.
Costaricalaisia sanotaan ticoiksi. Kunnon ticon tapaan tukaani osaa rääkyä riitelemättä.

Sarapiquijoki on tuhansien kaimaanien eli alligaattorin sukulaisten kotikenttä, mutta kun vene puksuttaa leveään tyyneen suvantoon, vastaamme kelluu poikajoukko suurten kuorma-autonrenkaiden varassa. Jokainen uittaa sormiensa välissä veteen siimaa, jonka pienimmänkin nykäisyn tottuneet kädet tunnistavat.

Missäpä sen leppoisampaa kalastella, lämpimän virran viedessä.

Kaimaanit näyttävät saavan ujoudenpuuskan. Sujuvasti ne solahtavat rantaliejusta silmiään myöten veteen.

Leguaani ja laiskiainen kuuluvat Costa Rican ympäristöpolitiikan hyötyjiin. Molemmat ovat toki kylmäverisiä kiipeilijöitä, mutta kumpikin on sen verran jähmeä liikkeissään, ettei tulisi toimeen ilman isojen yläoksien takaamaa suojaa.

Ympäristönsuojelijat

Vihreitä oksia riittää taas, sillä Costa Rican vakavat metsätuhot ovat pysähtyneet. Kun metsien osuus pinta-alasta oli 1980-luvulle tultaessa kutistunut viidesosaan, nykyisin ne kattavat taas puolet maasta.

Luonnonsuojeluohjelma on onnistunut, koska se liitettiin alusta asti koulujen opetusohjelmiin, maaseudun kehityshankkeisiin ja kaikkeen julkiseen keskusteluun.

Suuri osa rahoista jää paikallisille ja ohjautuu ympäristönsuojeluun.

Asenteet muuttuivat vähitellen, kun luonnosta vuosisatoja elantonsa ilman sääntöjä ja rajoituksia ottaneet ihmiset tajusivat hyötyvänsä suojelusta. Nykyisin matkailu tuottaa Costa Ricalle tuloja enemmän kuin sen aiemmat tulolähteet kahvi ja banaanit yhteensä.

Suuri osa rahoista jää paikallisille ja ohjautuu ympäristönsuojeluun. Siitä hyödymme me tilapäiset kävijätkin. Hotellien, ravintoloiden ja opastettujen vierailujen hintataso on kohtuullinen, koska voittoja ei kotiuteta maailmalle.

Arenal-järveltä voi ihailla aktiivista tulivuorta.
Arenal-järveltä voi ihailla aktiivista tulivuorta.

Costa Rica, onnistuja

Costa Rica on yhteiskuntana onnistunut kaikessa, missä sen ­naapurit ovat epäonnistuneet. Muiden Väli-Amerikan valtioiden arkea ovat piinanneet diktaattorit, sotilasvallankaappaukset ja veriteot, joilla rikkaat suurtilalliset ovat pitäneet maanviljelijät ja alkuperäisväestön hiljaisina ja voimattomina.

Costa Rica sen sijaan kuuluu ainoana Latinalaisen Amerikan maana maailman valtioiden eliittikerhoon, jonka jäsenet ovat vuodesta 1950 lähtien pysyneet vakaina demokratioina. Siellä ei ole ollut armeijaa 65 vuoteen, ja sen elämänmuoto noudattelee ennemminkin pohjoismaisen hyvinvointivaltion ihanteita.

Costaricalaisia eli ticoja on melkein saman verran kuin suomalaisia, vajaa viisi miljoonaa. Heille kertyy elinikää keskimäärin 79 vuotta, ja heistä 96 prosenttia osaa lukea ja kirjoittaa.

Koulunkäynti on ilmaista yliopistoon asti. Neljä viidestä saa ilmaisen sairaanhoidon, koska heillä on sairausvakuutus. Maa nousee jatkuvasti erilaisten onnellisuus­mittausten kärkipäähän.

Minkään riidan ei pitäisi kestää kolmea päivää pitempään, ­kuuluu suosittu costaricalainen sananparsi. Costa Rica onkin ollut YK:n turvallisuus­neuvoston jäsen kolme kertaa.

Maan oma Martti Ahtisaari, presidentti Oscar Arias Sánchez sai Nobelin rauhanpalkinnon jo 1987. Mies piti Costa Ricaa puolueettomana ja Väli-Amerikan jatkuvien sisällis­sotien ulkopuolella sekä auttoi rauhanvälittäjänä El Salvadoria, Hondurasia, Guatemalaa ja ­Nicaraguaa lopettamaan väkivaltaisuutensa.

Kurjuudesta tasa-arvoon

Syrjäseuduilla törmää siis todennäköisemmin laiskiaiseen kuin rosvoon. Myös siistissä ja rauhallisessa pääkaupungissa San Joséssa matkailijan riski joutua mukiloiduksi, ryöstetyksi tai huijatuksi on pienempi kuin muualla Väli-Amerikassa.

Lentokenttä on matkailukohteen käyntikortti, jonka antama ensivaikutelma säätää usein mielikuvia. San Josén nykyaikainen, puhdas lentokenttä on parhaimmillaan matkailijan toiveuni. Palvelu on ystävällistä, nopeaa ja kohteliasta, jopa huumorintajuista. Laukut tulevat äkkiä.

Maahantulokaavakkeissa ei kysytä koko sukuhistoriaa eikä passivirkailija järjestä ristikuulustelua. Pimeitä takseja ja mustanpörssin valuuttakursseja tarjoavat jobbarit puuttuvat.

Kahvitiloilla voi seurata kahvinviljelyn arkea. Retket alkaen 17 euroa.
Kahvitiloilla voi seurata kahvinviljelyn arkea. Retket alkaen 17 euroa.

Miten maa kehittyi täysin päinvastaiseen suuntaan kuin ­naapurinsa? Ticojen vakiovastaus on, että ilman armeijaa ei synny sotilaskaappauksia ja mitä vähemmän on aseita, sitä vaikeampi niillä on tappaa.

Costa Rica jäi oman onnensa nojaan – ja juuri siksi siitä tuli muita siirtomaita tasaveroisempi.

Costa Rican kehityksen alkuperäinen avain oli kuitenkin ­kurjuus. Taudit ja alkuperäisväestön vastarinta estivät pitkään ­pysyvän siirtolais­asutuksen muodostamisen. Sen synnyttyäkin uudis­asukkaat vain kituuttivat. Espanjan siirtomaaviranomaiset kutsuivat 1700-luvulla Costa Ricaa köyhimmäksi ja kurjimmaksi siirtomaakseen koko Amerikassa.

Kurja loukko jätettiin oman onnensa nojaan. Ja juuri siksi sinne kehittyi kuin varkain muita siirtomaa-alueita tasaveroisempi ja paremmin omillaan toimeen tuleva yhteiskunta.

Siksi Costa Rican ainoa todellinen sisällissota päättyi outoon loppu­tulokseen vuonna 1948. Sota alkoi tyytymättömyydestä vaali­tulokseen, vaati yli 2 000 uhria ja päättyi sotilasjuntan valtaan­nousuun. Tuttu kuvio siis.

Tai ei sittenkään. Juntta lakkautti ensi töikseen oman armeijansa. Sitten se antoi ­naisille ja afrikkalaissyntyisille orjien jälkeläisille äänioikeuden ja ­järjesti vapaat vaalit. Kun eduskunta oli vuoden kuluttua laatinut uuden perustuslain, sotilaat luopuivat vallasta.

Sen jälkeen Costa Ricassa on käyty 14 avoimet ja rehelliset presidentin­vaalit. Kelpaa tarjota Costa Ricaa.

 

5 Vihjettä – tutki nämä!

  1. Arenal-järvellä ja saman­nimisessä luonnon­puistossa voi ihailla ­aktiivista tulivuorta ja seudun värikästä eläin ja kasvimaailmaa.
  2. Jokiretkellä ­Sarapiquissa kohtaa yleensä runsaasti sademetsän lintuja, kaimaaneja, laiskiaisia ja mölyapinoita.
  3. Catarata La Pazin luonnon­puistossa lähellä Sarapiquia on maailman suurin perhoskeskus ja viisi toisiinsa kytkeytyvää upeaa vesiputousta.
  4. Kahvitilalla voit tutkia kahvinviljelyn arkea ja historiaa. Tiloille järjestetään retkiä alkaen 17 eurolla.
  5. Vehreä, rauhallinen rantakohde Samara Nicoyan­lahdella on Tyynen­meren parhaita.

Artikkeli on ilmestynyt Matkaopas-lehden numerossa 7/2014.

COSTA RICA

Sijainti: Keski-Amerikassa Tyynen­meren ja Karibianmeren välissä
Pinta-ala: 51 000 km²
Asukkaita: Noin 4,8 milj
Pääkaupunki: San José, 300 000 asukasta
Kieli: espanja, intiaanikieliä.
Aikaero Suomeen: kesäaikana -9 tuntia, talviaikana -8 tuntia
Raha: colón
Passi ja viisumi: Passin pitää olla voimassa vähintään 6 kk matkan jälkeen. Suomalainen matkailija voi viipyä perillä 90 päivää viisumitta.
Terveys: Perus­rokotukset ja A-hepatiitti-suoja ovat tarpeen ja malarian estolääkitys sademetsäalueilla. Dengue­kuumetta esiintyy, joten suojaudu hyttysiltä. Juo vain pullovettä ja muista hyvä käsihygienia.
Hintataso: Korkeampi kuin muualla Väli-Amerikassa. Lounas kansanravintolassa 5-8 €. Litran vesipullo 1 €. Kahvi, pieni olut tai limu 1,50 €.
Ilmasto:  Trooppinen, noin +30 °C läpi vuoden. Tyynenmeren rannikolla sataa vähemmän kuin Karibianmeren rannikolla. Kuiva, aurinkoinen kausi joulu–huhti­kuussa, sadekausi touko-marraskuussa. Sadekaudellakin aamut ovat usein aurinkoisia. Rannikolla on kuumaa läpi vuoden, ylänköalueilla ja vuorilla villapaita on tarpeen iltaisin. Hurrikaanikausi alkaa kesäkuussa ja jatkuu marraskuuhun.
Paras aika matkustaa: Touko-kesäkuussa on hiljaista ja edullisia, joulukuu ruuhkaisinta ja kalleinta aikaa.

Polkupyörällä matkaaja liikkuu omaan tahtiin. Luonto on lähellä ja taukopaikoille on helppo pysähtyä. Leppoisa Saariston Rengastie on Suomen pyöräreiteistä tunnetuin.

Rengastie on Turun saaristossa kiertävä noin 250 kilometrin reitti ja omiaan kiireettömään pyöräilyyn. Se alkaa Turusta, ja jos lähdetään pohjoisen kautta, kuljetaan Naantalin, Iniön, Korppoon ja Paraisten kautta.

Tarjolla on myös noin sadan kilometrin Pieni Rengastie. Se oikaisee Rymättylästä Seilin saaren kautta Nauvoon. Tamperelainen Veli Karvinen, 55, aikoo tänä kesänä polkaista tielle uudestaan. Ensimmäisestä reissusta on toistakymmentä vuotta.

– Silloin oli elokuu, eikä autoja paljon näkynyt. Oli mukava polkea, Karvinen kertoo.

Karvinen on retkipyöräillyt parikymmentä vuotta. Hän kuuluu tamperelaiseen pyöräilyseuraan Kaupin Kanuunoihin.

Turun saaristoon Karvisen houkuttivat luonto ja vesielementti, jotka toivat Itä-Suomessa syntyneelle mieleen Saimaan seudut.

– Erityisen hieno elämys oli pyöräillä yöaikaan Houtskarin kirkolta Mossalaan odottamaan yhteysalusta.

Nauvon Köpmans on yksi Rengastien idyllisistä raukopaikoista.
Nauvon Köpmans on yksi Rengastien idyllisistä raukopaikoista.

Merivettä pullossa

Ensimmäisen Rengasretkensä viimeisenä päivänä Karvinen täytti vesipullon leirintäalueen vessassa ja lähti ajamaan. Juoma paljastui myöhemmin merivedeksi.

Palvelut ovat siitä parantuneet. Löytyy kauppoja ja myymälöitä sekä yöpymiseen leirintäalueita, majataloja, hotelleja ja mökkejä.

Reitin varrella on idyllisiä saaristokyliä, historiallisia nähtävyyksiä, luontopolkuja ja uimarantoja.

Ensi kesän reissulle Karvinen lähtee porukan kansa. Tarkoitus on kiertää Pieni Rengastie Naantalista lähtien pohjoisen kautta.

Reissussa ollaan kaksi täyttä ja kaksi vajaata päivää ja edetään 40–70 kilometrin etapein.

– Käymme ainakin Mannerheimin sukukartanossa Askaisissa. Toinen kiinnostava kohde on Seilin saari, jonne aikoinaan eristettiin spitaaliset ja jossa toimi mielisairaala vielä 60-luvun alussa, Karvinen kertoo.

Saariston Rengastiellä on liki 50 kilometriä vesistön ylityksiä.
Saariston Rengastiellä on liki 50 kilometriä vesistön ylityksiä.

Rymättylästä Nauvoon vievän yhteysaluksen aikataulu on tutkittu etukäteen, mutta muuten ryhmä liikkuu ex tempore -periaatteella. Mielenkiintoinen nähtävyys, ruokapaikka tai kahvitupa voi muuttaa suunnitelmia.

– Koska yövymme mökeissä, meidän ei tarvitse kuljettaa telttoja eikä makuupusseja.

Varakumi matkaan

Periaatteessa Rengastielle voi lähteä vaikka omalla työmatkapyörällään. Jos on hankkimassa uutta pyörää, Karvinen suosittelee cyclocrossia. Se muistuttaa siroa maantiekilpapyörää, mutta siinä on kiinnityspisteet välttämättömille lokasuojille ja tavaratelineille.

– Tärkeintä on sopivan kokoinen runko. Liian isolla tai pienellä pyörällä matkanteko käy rasittavaksi.

Kannattaa varmistaa myyjältä, että vanteet ovat laadukkaat, koska ne joutuvat kovalle rasitukselle. Pinnoja pitää olla riittävästi, 32-36. Valmistajat pyrkivät säästämään painoa tinkimällä pinnoista.

Paikkausvälineet ovat Karvisen mukaan paljolti historiaa. Mukaan pakataan pari varasisäkumia. Tien päällä on helpompi vaihtaa koko kumi kuin etsiä reikää.

Tienvarren viitta Iniössä kertoo etäisyyksistä, palveluista ja nähtävyyksistä.
Tienvarren viitta Iniössä kertoo etäisyyksistä, palveluista ja nähtävyyksistä.

Pumppu on tietysti välttämätön. Muut työkalut valitaan matkan pituuden mukaan.

Karvinen neuvoo tutkimaan, minkälaisia ruuveja ja pultteja pyörässä on, ja ottamaan mukaan pari kappaletta kutakin.

– Ajaessa pultit tuppaavat löystymään ja putoilemaan. On kätevää, jos on kiinnittää heti uusi tilalle. Ne eivät paljon paina.

Värikkäät vaatteet ja lippu

Karvisella on pyörässään polkimet, joihin ajokengät lukkiutuvat. Näin polkeminen tehostuu.

Ajoasuna ovat maantiepyöräilijän trikoot, joissa on irtohihat ja -lahkeet. Ne on helppo riisua, jos aurinko alkaa porottaa.

Saariston teillä on Karvisen mielestä turvallista ajaa, koska autoilijat ovat tottuneet kaksipyöräisiin. Hän ihmettelee pyöräilijöitä, jotka eivät huolehdi näkyvyydestään. Itse hän käyttää värikkäitä vaatteita ja huomioliiviä.

Iniössä on mukava pyöräillä, sillä liikennettä on vähän.
Iniössä on mukava pyöräillä, sillä liikennettä on vähän.

– Näkyvyyttä ei ole koskaan liikaa. Olen kiinnittänyt sivulaukkuun reilun kokoisen Suomen lipun. Autoilijoissa lippu herättää jonkinlaista alitajuista kunnioitusta, niin että he eivät tohdi pyyhkäistä liian läheltä.

Polkien maailmalle

Helsinkiläinen Kauko Isotalus, 65, pyöräili jo nuorena pitkin Suomea aina Lappia myöten. Vaikka vuosia tuli lisää, harrastus säilyi. Seuraavaksi retket suuntautuivat Pohjoismaihin ja Manner-Eurooppaan.

– Kolmekymppisenä tekemäni Pariisin-reissu kesti reilun kuukauden. Kilometrejä kertyi 4500.

Nyt eläkeläisenä Isotalus on alkanut kiertää kotimaata. Hän on käynyt kaikissa Suomen kunnissa. Isotalus on myös Helsingin Polkypyöräilijöiden jäsen.

Heinä tuoksuu huumaavasti pyöräilijän nenään kesäisessä saaristossa. Korppoon kirkonkylä on kuin postikortista.
Heinä tuoksuu huumaavasti pyöräilijän nenään kesäisessä saaristossa. Korppoon kirkonkylä on kuin postikortista.

Saariston Rengasreitti on tuttu. Etelä-Norjasta palatessaan hän tuli Tukholmasta laivalla Turkuun ja kävi sitten kääntymässä Houtskarissa.

– 1990-luvun alussa ajoin Korppoosta Ahvenanmaalle ja palatessa poikkesin Kustavin kautta Iniössä.

Isotalus muistaa, että siihen aikaan saaristossa oli paljon losseja ja lauttoja. Monet niistä on sittemmin korvattu sillalla, kuten Nauvon Lillandetin ja Storlandetin välisessä salmessa.

Omia reittejä

Viime vuosina Isotalus on tehnyt pyörämatkoja Helsingistä muun muassa syntymäkuntaansa Alavieskaan ja Joensuuhun, missä hänellä on sukulaisia.

– Toivottavasti kukaan ei nähnyt, että hesalainen saapuu vanhaan kotipitäjäänsä polkupyörällä, hän naurahtaa.

Hän ei suosi valmiita pyöräreittejä kuin osin, koska tykkää suunnitella omat. Hän ajelee aina yksin.

Borgbergin näköalatornilta Houtskarissa näkyy Ahvenanmaalle saakka. Lintuperspektiivistä saa hyvän kuvan saaristosta.
Borgbergin näköalatornilta Houtskarissa näkyy Ahvenanmaalle saakka. Lintuperspektiivistä saa hyvän kuvan saaristosta.

Kartat matkaan

Retkillään Isotalus yöpyy leirintäalueilla. Suojaa antavat samat teltta ja makuupussi, jotka kävivät pyörän tarakalla Pariisissa.

– Sivulaukut ovat välttämättömät pitkillä matkoilla. Niihin saa pakattua varavaatteet ja työkalut, joista sisäkumit ja ketjunkatkaisin ovat tärkeimmästä päästä.

Hän ei käytä navigaattoria, joten mukana pitää olla autoilijan tiekartta ja tarkempia kohdekarttoja.

– Yleisille uimarannoille ei tahdo olla viittoja, ja jos on, etäisyys puuttuu. Se voi olla monta kilometriä. Tienoita kannattaa tutkia netissä Maanmittauslaitoksen Karttapaikka-palvelussa ja tulostaa paperille.

Nauvosta löytyy yksi saariston parhaista uimapaikoista.
Nauvosta löytyy yksi saariston parhaista uimapaikoista.

Sopivalla vauhdilla

Pyöräilyssä Isotalusta viehättää ihmisen mittainen vauhti. Kävely on liian hidasta, autoilu liian nopeata.

– On mukavaa, kun voi säätää itselleen mallaavan tahdin ja pysähtyä tarvittaessa tien poskeen.

Isotalukselta ei riitä innostusta nykyiseen sähköpyörävillitykseen. Niiden lataus ei riitä, kun hänen tyypillinen päivämatkansa on yli sata kilometriä.

– Eikä minulle tulisi mieleenkään kuljettaa polkupyörää junassa saati lentokoneessa. Polkupyörä on pyöräilemistä varten, hän sanoo.

Polkaise myös näihin: 3 pyöräreittiä kesä-Suomessa

  1. Seututie Pietarsaaren ja Kokkolan välillä kulkee seitsemän sillan kautta kauniissa merimaisemissa. Bosundin kylästä puolimatkasta löytyy Vene-, kalastus- ja metsästysmuseo. Pietarsaari-Kokkola, 40 km.

  2. Kuninkaantietä kulkivat kruunupäät ja tsaarit saattueineen, ja historia on reitillä vahvasti läsnä. Piipahda Porvoon Taidetehtaassa ja Kotkan merikeskus Vellamossa. Helsinki-Lappeenranta, 330 km.

  3. Saimaan maisemissa riittää ihasteltavaa. Jos haluaa lyhentää reissua, oikaista voi Mikkelistä Puumalan kautta Imatralle. Kulttuurin ystävän kannattaa kuitenkin valita pitkä reitti ja olla Savonlinnassa oopperajuhlien aikaan 7.7.-4.8. Lappeenranta-Mikkeli-(Savonlinna- Punkaharju)-Ruokolahti-Imatra-Lappeenranta, 530 km.

Artikkeli on julkaistu ET Matkaopas -lehden numerossa 3/2017.

Saariston Rengastie: Hyvä tietää

  • Saariston Rengastie koostuu yleisistä teistä sekä niihin liittyvistä yhteysalus- ja lossiyhteyksistä.
  • Rengastie on kokonaan avoinna 25.5.–26.8., jolloin m/s Antonia liikennöi Iniön ja Mossalan välillä. Muina aikoina reitin voi kulkea eteläkautta Houtskarin Mossalaan tai pohjoiskautta Iniön Daleniin asti. lautta.net
  • Pienen Rengastien liikennekausi on 18.5.–2.9., jolloin m/s Östern liikennöi Nauvon ja Rymättylän väliä. ostern.fi/aikataulu
  • Matkan suunnittelussa iso apu on vesiliikenteen aikataulupalvelu. lautta.net/rengastie
  • Karttakeskus myy Saariston Rengastien pyöräilyopasta. karttakauppa.fi
  • Paraisten matkailuneuvonnan sivuilla on karttoja ja tietoa Rengastien palveluista. Sivustolta voi myös tilata omatoimimatkailijan oppaan Rengastielle. saaristo.org
  • Tietoa pyörämatkailusta ja varusteista: pyoramatkailu.com

Moni kokenut matkailija pitää juuri tällaisesta kaupungista, jossa välitön tunnelma tarttuu. Tutki kauppahallit, appelsiinipuutarhat ja jalkapallostadionit.

1. Taiteilijan talo 

Sitruspuut tuoksuvat, oksilla appelsiinit riippuvat raskaina. Suihkulähde livertää kilpaa pikkulintujen kanssa espanjalaisen impressionistin Joaquín Sorollan (1863–1923) entisen kodin puutarhassa.

Paikka on hämmentävä keidas harmaalla toimistoalueella, lapset leikkivät pihassa mielellään. Talo on valmistunut vuonna 1911, ja se on jätetty sellaiseksi kuin se oli taiteilijan kuollessa. Lähes yhdeksän metriä korkeassa ateljeessa pääsee nauttimaan maalauksista kaikessa rauhassa. Teokset tulvivat valoa.

Joaquín Sorolla oli Espanjan tunnetuimpia maalareita. Hän oli kotoisin merellisestä Valenciasta. Ehkäpä siksi hänen töihinsä ovat erityisen tunnelmallisesti tallentuneet kesähetket ja lasten vesileikit.

Museoitu koti on täynnä taidetta.
Museoitu koti on täynnä taidetta.

Vuonna 1899 Sorolla maalasi kuuluisan työn poliota sairastavista lapsista kylpemässä alasti hiekkarannalla munkin valvonnassa.

Madrid tunnetaan taiteestaan. Lähekkäin sijaitsevat Pradon, Reina-Sofian ja Thyssen-Bornemiszan museot ovat maailmankuuluja. Kultaisen kolmion taidepalatseihin verrattuna Sorolla-museo on ihanan intiimi kokemus.

  • Sorolla-museo, General Martínez Campos 37.
    Metro: Iglesia tai Rubén Darío.

2. Ihmettele kuin Liisa Ihmemaassa 

Salainen puutarha tarjoaa yllätyksiä myös sisäpihalla.
Salainen puutarha tarjoaa yllätyksiä myös sisäpihalla.

Jos sinua on aina harmittanut, ettet ole päässyt Hullun Hatuntekijän teekutsuille, tule tänne.

Kahvilan nimi tarkoittaa salaista puutarhaa. Siellä vierailu on kuin astuisi kirjailija Lewis Carrollin Liisan Ihmemaahan. Katossa killuu pieniä kuumailmapalloja, ja vessaan vievien portaiden kaiteet ovat kuin herkulliset Polka-karamellipötköt.

Kahvilaan kannattaa tulla vasta illan tummuttua, jotta voi ihastella kaikkia yksityiskohtia kynttilöiden ja nurinkuristen lamppujen valossa.

Kaakaolistalla on 20 makua, kuten After Eight -suklaajuoma, kaakao Pieni suklaapuoti -elokuvan tyyliin ja argentiinalainen kaakao.

"Pelastakaa Maa, se on ainoa planeetta jossa on suklaata", kahvilan nettisivulla lukee.
"Pelastakaa Maa, se on ainoa planeetta jossa on suklaata", kahvilan nettisivulla lukee.

Paikka on oikeastaan paljon muutakin kuin kahvila. Sisustus on ihana sekamelska ja listalta löytyy myös ruokaa, viinejä ja drinkkejä. Jos tilaa pullon kuohuvaa, se saatetaan tarjoilla saappaan sisällä. Pirtelön kanssa voi kiepsahtaa katosta riippuvaan puutarhakeinuun.

Samalla kadulla on muitakin kiinnostavia herkuttelupaikkoja.

3. Nauti ihanista, edullisista tapaksista 

Madridilainen rakastaa kauppahalleja eli mercadoja. Niihin mennään viettämään iltaa perheen ja ystävien kanssa. Tärkeintä hyvän seuran lisäksi ovat pikkusuolaiset alkupalat, tapakset.

Kauppahallit ovat loistava paikka tutustua kaupungin nautiskelevaan ja iloiseen elämäntyyliin. Suomalaisista kauppahalleista ne eroavat paljon.

Tunnetuin on ydinkeskustassa sijaitseva majesteettinen Mercado de San Miguel, jossa on eniten turisteja.

Trendikkäässä Chuecan kaupunginosassa sijaitsevan Mercado de San Antónin koko toinen kerros on omistettu tapastiskeille. Suositeltavinta on nauttia kesäilloista kattoterassilla, jossa on baari.

San Antónin kauppahalli on siisti ja moderni.
San Antónin kauppahalli on siisti ja moderni.

Todellista paikallistunnelmaa etsivän kannattaa vierailla Lavapiésin kaupunginosan Mercado de San Fernandossa, joka on alueen asukkaiden olohuone viikonloppuisin.

Hyvällä tuurilla siellä voi sunnuntai-iltapäivisin päästä seuraamaan riehakasta swing-tanssia, sillä hallissa järjestetään myös tanssiopetusta ja swing-kemuja.

Tunnelma kauppahallissa on lapsiystävällinen, ja pikkuiset ovat tuttu näky myös tanssilattialla.

  • Mercado de San Miguel, Plaza de San Miguel.
    Metro: Opéra.
  • Mercado de San Antón,  Augusto Figueroa 24.
    Metro: Chueca.
  • Mercado de San Fernando,  Embajadores 41.
    Metro: Embajadores.

4. Sovita pikolinokset ja espadrillot 

Espanja on kenkäfanin taivas. Jalkineteollisuudella on siellä pitkät perinteet, ja espanjalaiset pitävät usein jalkineensa hyvin siisteinä. Kotonakaan ei olla sukkasillaan.

Madridista löytyy huomattavan paljon kenkäkauppoja, joissa myydään pääosin Espanjassa valmistettuja kenkiä.

Tarjonta vaihtelee klassisista espadrillo-kangassandaaleista (espanjaksi alpargata) tossuihin ja laadukkaisiin nahkakenkiin.

Mukavia espadrilloja hakevan kannattaa käydä Plaza Mayorin lähellä sijaitsevissa liikkeissä Casa Hernanzissa ja Lobossa. Niissä myydään myös hauskoja lasten flamencokenkiä.

Kenkiä rakastavan ykköskatu on ydinkeskustan ostosalueen Calle Augusto Figueroa, jolla hyviä jalkinekauppoja odottaa vieri vieressä. Jos täältä ei löydy sopivia kenkiä, ei mistään.

Myös Pikolinos-merkin liikkeet kannattaa tarkistaa, vaikka supertyylikkäät kävelykengät maksavat yleensä yli sata euroa. Laadusta on järkevää maksaa.

  • Casa Hernanz, Toledo 18.
    Metro: La Latina
  • Calzados Lobo, Toledo 30.
    Metro: La Latina
  • Pikolinos, Calle Fuencarral.
    Metro: Gran Vía

5. Pompota kuin kunkku 

Madridilaiset suhtautuvat jalkapalloiluun vakavasti, onhan kaupungilla kaksi maailmanluokan joukkuetta: Real Madrid ja Atlético Madrid.

Madridin baareissa on hyvä tunnelma aina, kun joukkueet ovat kentällä. Espanjan pääsarjan lisäksi etenkin Mestareiden liiga -ottelut saavat kansan liikkeelle.

Real Madridin real viittaa kuninkaalliseen. Joukkueen kotikentällä, Santiago Bernabéun stadionilla, järjestetään opastettuja kierroksia. Jopa pelaajien pukukoppiin pääsee haistelemaan Cristiano Ronaldon ja kumppaneiden tuoksua. Liput otteluihin maksavat 30–700 euroa. Halvin paikka sijaitsee piippuhyllyllä.

Madridilaiset ovat jalkapallokansaa.
Madridilaiset ovat jalkapallokansaa.

Harva tietää, että Madridissa pelaa kolmaskin usein Espanjan pääsarjassa kilpaileva joukkue: Rayo Vallecano. Vallecasin nuhjuisen työläiskaupunginosan oma jengi on alueen asukkaiden lemmikki, ja pienen kotistadionin otteluissa on hurmoksellinen tunnelma.

6. Nauti lasten ja eläinrakkaiden kanssa 

Madridissa lapset kulkevat aikuisten menossa mukana useammin kuin Helsingissä tai Oulussa. Lasten läsnäolo on osa kaupungin viehätystä.

Piknik keskustan upeassa Retiron puistossa on hauskaa ajanvietettä kaikenikäisille. Puistossa on erikseen leikkipaikkoja, ja eväskorin saa täyteen kaupungin lukuisissa leipomoissa, konditorioissa ja ruokakauppojen runsailla juusto- sekä kinkkuhyllyillä.

Retino-puistoon pääsee vaikka soutelemaan.
Retino-puistoon pääsee vaikka soutelemaan.

Faunia-eläinpuistoon on luotu erilaisia ekosysteemejä, kuten viidakko ja napapiirit, joissa voi tutustua alueiden lajistoon. Monia eläimiä pääsee koskettamaan. Puistossa seikkailee esimerkiksi apinoita ja pingviinejä.

Hiukan keskustan ulkopuolella sijaitseva huvipuisto tarjoaa laitteita hurjapäille. Houkuttimena on Warnerin piirroselokuvista tuttuja teemanähtävyyksiä, kuten Supermies-talo.

  • Retiron puisto, Plaza de la Independencia 7.
    Metro: Retiro.
  • Faunia-puisto, Avenida de las Comunidades 28.
    Metro: Valdebernardo. faunia.es.
  • Huvipuistoon pääsee bussilla keskustasta. parquewarner.com

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 6/2017.