Säästät rahaa, kun varaat hotellin netin haku- ja varauspalvelujen kautta. Muista silti riskit. 

1. Miten hotellihakukoneita käytetään?

Useimmat hakukoneet toimivat samalla tavalla: kerro koneelle matkakohde, ajankohta sekä henkilöiden ja huoneiden määrä. Sen jälkeen eteen ilmestyy pitkä lista majapaikkoja, joista vapaita huoneita löytyy. Tarjottuja hotelleja voi järjestellä monella tapaa esimerkiksi hinnan, sijainnin tai suositusten perusteella.

2. Mihin hakukoneiden toiminta perustuu?

Sivustot toimivat kolmella tapaa. Osa myy itse hotelleilta ostamiaan hotellivarauksia, osa taas tarjoaa hotelleille näkyvyyttä provisiota vastaan. Kolmas malli on, että sivusto ei tarjoa varsinaista varauspalvelua vaan etsii sopivaa huonetta lukuisista muista hakupalveluista.

3. Mistä tiedän, että hakupalvelun tarjoama hotelli on hyvä?

Suosituimmissa hakupalveluissa käyttäjät saavat kertoa mielipiteensä hotellista. Arviointitavat vaihtelevat, mutta yleensä sivustoilla on mahdollista antaa numeroarvio ja sen lisäksi kirjoittaa kommentteja. Suositun lomakohteen hotellilla saattaa olla tuhansia arvioita. Pienempienkin hotellien kohdalla asiakkaiden arvioita on syytä lukea. Jos kehuvia arvioita on monta ja ne ovat eri maista, niihin voi luottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Voiko huoneen saada halvemmalla suoraan hotellista?

Aina kannattaa yrittää. Hotellien etu on tarjota aina halvin hinta omissa myyntikanavissaan. Osa varauspalveluyrityksistä kuitenkin vaatii, että hotellin on tarjottava heidän kauttaan aina edullisin hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Saako suoraan hotellin kanssa asioiva parempaa palvelua?

Hotellista saatu palvelu riippuu monesta asiasta. Hakupalveluiden kautta varanneet ovat herkempiä antamaan julkista palautetta – niin hyvässä kuin pahassa – sillä palautteen antaminen on hakupalvelusivustoilla helppoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tällaisille asiakkaille annettaisiin herkemmin esimerkiksi parempi huone.

6. Löytyvätkö kaikki maailman hotellit hakupalveluista?

Eivät löydy. Hakukoneiden ehdot saattavat olla kaikkein pienimmille hotelleille turhan tiukkoja, eivätkä ne halua maksaa provisioita. Toisaalta isoilla hotelliketjuilla on niin toimivat nettisivut ja verkkokauppa, etteivät ne tarvitse hakupalveluiden apua.

7. Pitääkö varaus maksaa heti?

Useimmiten varaus pitää maksaa heti, vaikka varausehdoissa on hotelli- ja hakukonekohtaisia eroja. Sen takia varausta tehdessä kannattaa olla tarkkana ja lukea varausehdot huolellisesti.

8. Miten maksetun varauksen muuttaminen tai peruuttaminen onnistuu?

Verkko-ostoksien 14 vuorokauden peruuttamisoikeus ei koske hotelli- tai mökkimajoitusta. Palveluntarjoaja voi halutessaan myöntää vaikka minkälaisia peruutusehtoja, mutta pakkoa siihen ei ole. Ennen varauksen tekemistä kannattaa lukea sopimusehdot huolellisesti. Jos niissä ei ole mainintaa peruuttamisesta tai muuttamisesta, kannattaa varautua siihen, ettei oikeutta muutoksiin ole.

Sairaustapauksesta johtuvat peruutukset ovat asia erikseen. Jos lääkärintodistuksella osoittaa, että oma tai perheenjäsenen matka on estynyt pakottavasta syystä, voi korvausta hakea matkanjärjestäjältä ja vakuutusyhtiöstä. Esimerkiksi If korvaa omatoimimatkan osalta sen osuuden kustannuksista, jota matkanjärjestäjä ei ole velvollinen hyvittämään, kuitenkin enintään 3 000 euroa matkaa ja vakuutettua kohden.

9. Miten toimia ongelmatilanteissa?

Suuren varauspalvelun käyttäminen ei välttämättä tuo erityistä turvaa, sillä ongelmatilanteet pitää yleensä ratkaista suoraan hotellin kanssa. Poikkeuksiakin on. Esimerkiksi Booking.com saattaa hyvittää asiakkaalle hotellin liikaa perimän summan ja riidellä sen jälkeen itse majoitusliikkeen kanssa.

Kuten kaikessa verkko-ostamisessa, luottokortti on turvallisin maksutapa. Luottokortilla maksettua maksua voi hakea takaisin myös luottokorttiyhtiöltä, jos hotellista ei löydykään varattua ja maksettua huonetta. Vuoden 2016 alussa Hotels.comin asiakkaat kertoivat joutuneensa luottokorttihuijausten uhreiksi. Poliisi epäilee, että joko sivuston tai sen yhteiskumppaneiden tietoturvassa on puutteita.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto suosittelee, että kotimaassa hotellivaraus tehdään suoraan hotelliin eikä nettivarauspalvelujen kautta. Silloin asiakas saa kuluttaja-asiamiehen tarkastamien varaus- ja peruutusehtojen suojan. Jos varaus tehdään ulkopuolisen varauspalveluyrityksen välityksellä, ehtoja ei sovelleta.

Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto; tiedottaja Heidi Ristilä, Vakuutusyhtiö If; ja viestintäpäällikkö Lotta Knuutinen, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa

Kokeile näitä

Booking.com

Hotelleja, huoneistoja ja vuokra-autoja. Suomenkieliset nettisivut ja puhelinpalvelu. Kännykkäsovellus iPhonelle ja Androidille.

Ebookers.fi

Hotellimajoitusta, lentoja ja vuokra-autoja. Suomenkieliset nettisivut ja englanninkielinen puhelinpalvelu. Kännykkäsovellus iPhonelle ja Androidille.

Expedia.fi

Hotelleja, vuokra-autoja ja lentoja. Suomenkieliset nettisivut. Kännykkäsovellus Windows-puhelimille, iPhonelle ja Androidille.

Hotels.com

Hotelleja. Suomenkieliset nettisivut ja englanninkielinen puhelinpalvelu. Kännykkäsovellus Windows-puhelimille, iPhonelle ja Androidille.

Hotwire.com

Hotelleja, vuokra-autoja ja lentoja. Englanninkieliset nettisivut ja puhelinpalvelu. Kännykkäsovellus iPhonelle ja Androidille.

Vierailija

Onko olemassa suomalaista hakukonepalvelua? Ei tarvitsisi ohjata rahaa ulkomaiden verottajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla