C-sarjan farmari on monella tapaa erinomainen auto, eikä ihme. Mercedes on harjoitellut bensiinimoottoristen autojen valmistamista 130 vuotta.

Tammikuun 29. päivä vuonna 1886 Karl Benz patentoi ensimmäisen bensiinillä toimivan autonsa, Benz Patent-Motorwagenin. Autossa oli yksisylinterinen nelitahtimoottori, jonka teho alle yhden hevosvoiman. Se jaksoi silti liikuttaa kolmipyöräistä ja alle ja kolmesataakiloista autoa huimaavaa 16 kilometrin nopeutta.

Hevosettoman vaunun vastaanotto oli huvittunut, jopa pilkallinen. Vasta Karlin vaimon Berthan uroteko sai suuren yleisön mielipiteen muuttumaan. Bertha Benz pakkasi miehensä tietämättä lapset autoon ja huristi sukuloimaan yli sadan kilometrin päähän.

Hurja tempaus tempaus aiheutti suoranaisen ostoryntäyksen. Motorwageneita myytiin kaikkiaan 25 kappaletta. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Pikakelataan 130 vuotta eteenpäin: Mercedes-Benz on yksi maailman arvostetuimmista automerkeistä, jonka tuotteista suomalaisetkin lottokuponkeja täyttäessään haaveilevat. C-sarja taas on Mersun myydyin malli, joten otimme sen ET:n testipenkkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tilat

Mercedes valmistaa nykyään lukuisia eri automalleja. C-sarja edustaa porukassa "perinteistä" automuotoilua: sitä myydään farmarina ja sedanina. Kyseessä on iso auto, sillä pituutta on 4,7 metriä. 

Auton ohjaamon suunnitelleet insinöörit ovat varmaankin päättäneet, että kuskin olojen pitää olla erinomaiset. 

Aika hyvin ovat onnistuneet. 

Istuimen ja ratin saa säädettyä juuri oikeaan asentoon, ja kaikki tarpeelliset nappulat ja vipstaakit ovat sopivasti käden ulottuvilla. Kojelaudan nappulamäärä on saatu karsittua, sillä monia toimintoja ohjataan ison kosketusnäytön kautta. Ratkaisu voi jakaa mielipiteitä, mutta näyttöä oppii käyttämään kohtuullisen nopeasti.

Etumatkustajan oloissakaan ei ole moittimista, mutta takapenkiltä voi kuulua valitusta. Aiempien vuosimallien C-sarjalaisia on moitittu niukoista takatiloista. Uudessa mallissa polville on reilummin tilaa, mutta väljää ei ole vieläkään. Penkki on selvästi kahdelle matkustajalle muotoiltu, mutta keskipaikallakin selviää, jos ei ole koripalloilija tai lonkkavaivainen. 

Aiemmin testattu: Tässä pienessä autossa on mykistävän suuri peräkontti.

Sutjakka kori näyttää nätiltä. Se valitettavasti tarkoittaa sitä, että kauniit linjat ovat olleet tärkeämpiä kuin maksimaalisen iso tavaratila. Sen vastapainoksi takapaksin käyttö on tehty äärimmäisen helpoksi. Vai mitä sanotte siitä, että takaluukku aukeaa jalanheilautuksella? 

Kontin pohjassa on kiinnityskoukut. Tavaratilan pohjan alta taas löytyy pieni lisäkolonen, jossa on kasaan taittuva ostoskori. Se on pieni yksityiskohta, joka samalla osoittaa kuinka mietitty kokonaisuus on kyseessä. 

Lue myös: BMW teki kalliin perusauton.

Turvallisuus

Mersu kuuluu niin sanottujen premium-autojen luokkaan. Se tarkoittaa, että auto on – tai ainakin pitäisi olla – kaikessa pikkaisen tavallista parempi. Turvallisuusasioissa C-sarja ainakin lunastaa odotukset. Auto sai törmäyskokeista täydet pisteet, kuten odottaa sopii.

Autossa on kaikki mahdolliset elektroniset apuvimpaimet, jotka vain kuskia voivat auttaa. Ajanvakautusjärjestelmä on etenkin tarpeen, sillä C-sarja on edelleen takavetoinen. Auto lähtisi siis tavallista herkemmin sivuluisuun, ellei elektroniikka menoa rauhoittaisi. 

Edessä ja takana on parkkitutkat, jotka vähentävät parkkipaikkakolhujen riskiä. Koeajetussa autossa oli itsestään säätyvät valot, jotka osaavat vaihtaa sulavasti pitkiltä lyhyille valoille, kun joku tulee maantiellä vastaan. Automatiikka tuntui toimivan hyvin, ja helpotti kummasti ajamista pimeällä.

Talous

Premium-autosta maksetaan premium-hinta. Koeajoautossa oli kaksilitrainen bensakone, automaattivaihteisto ja Premium Business -varustelu. Se sijoittuu hinnastossa puolen välin alapuolelle, ja silti hintalapussa komeilee yli 47 000 euroa. 

Oma lukunsa ovat lisävarusteet, joita on tarjolla vino pino. Tähän autoon niitä oli lisäilty yli 12 tuhannen euron edestä. Sillä rahalla saa jo uuden pikkuauton.

Toisaalta isot mersut säilyttävät arvonsa hyvin, vaikka niillä ajaisi paljonkin. 

Polttoainetta iso ja tehokas auto syö maltillisesti. Tehdas lupaa keskikulutukseksi alle kuusi litraa sadalla kilometrillä. Pihi kuski voi päästä aika lähelle tosioloissakin, mutta mekin selvisimme seitsemän litran kulutuksella.

Tekniikka

Koeajoimme kaksilitraisella bensakoneella varustetun auton. Moottorissa on muhkeasti tehoa, ja auton suorituskyky on takavuosien urheiluautojen tasoa. Automaattivaihteistossa on peräti seitsemän vaihdetta. Sen ansiosta suorituskyky saadaan maksimoitua ja kulutus minimoitua. 

C-Mersu on auto, jota ajaessa tekisi aina mieli laittaa pikkutakki päälle ja nahkaiset ajohanskat kouraan. Sen verran herraskaista meno on. Auto on kokoisekseen helppo ajettava kaupungissakin, mutta maantiellä se on parhaimmillaan. Ohjaus on mainio ja luottamusta herättävä. Koeajoauton ilmajousituksella on myös osansa miellyttävässä ajokokemuksessa. 

Toisenlainen näkemys: Riittäisikö isoon autoon pieni moottori?

Viikon koeajon jälkeen on helppo ymmärtää, miksi lottomiljoonista haaveilevat kertovat ostavansa voittorahoilla Mersun. Pieniä kauneusvirheitä – tai ehkä ennemmin makuasioita – lukuun ottamatta kokonaisuus on ensiluokkaisen laadukas.

Kai sitä on itsekin pakko laittaa lottorivi vetämään...

  

Tieto

Mercedes-Benz C 200 T A Premium Business

Lukujen valossa

Mitat (mm): pituus 4702, leveys 1810, korkeus 1457, akseliväli 2840, raideleveys edessä 1584, takana 1566, maavara 128.
Perävaunu jarruin 1800 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 490, laajennettuna 1510.
Moottori: iskutilavuus 1991cm³, teho 135kW (184hv)/5500r/min, vääntö 300Nm/1200-4000r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,5 sekuntia, huippunopeus 233 km/h.
Kulutus: 5,9 l/100 km, bensiini.
Hiilidioksidipäästöt: 135 g/km.
Hinta: 47 542 euroa (lisävarustein n. 64 000 e).

Arvio

C-sarjan farmari on kaikella tapaa mainio auto. Sitä ajaa ilokseen kaupungissa ja maantiellä, ja etumatkustajakin viihtyy. Takapenkillä on ahtaampaa. Premium-laatu näkyy sisustan osissa ja kuuluu hiljaisuutena.  

Plussat

Viimeistelyn taso
Ajettavuus
Lukuisat käyttöä helpottavat yksityiskohdat

Miinukset

Tilat takapenkillä
Lisävarusteiden hinta ja lisävarustehinnaston sekavuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla