Kun moottoripyöräkuume nousee – ehkä vuosikymmenten ajotauon jälkeen – on syytä pistää jäitä kypärään. Ensin ajotaitojen kertaukseen ja vasta sitten pyöräkauppaan.

Kawasakin supermoottoripyörä kantaa nimeä Ninja. Se painaa 238 kiloa ja siinä on 210 hevosvoiman moottori. Kiihdytys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 2,5 sekuntia, vähemmän kuin maailman nopeimmalla sarjavalmisteisella autolla.

Suomessa kuka tahansa saa ajaa tällä helvetinkoneella, kunhan lompakosta löytyy ennen 1.10.1990 hankittu ajokortti. Siihen asti kaikki autonajokortin hankkineet saivat automaattisesti oikeuden ajaa myös moottoripyörällä. Suomessa onkin yli 600 000 yli 65-vuotiasta, jotka voisivat milloin tahansa hypätä Ninjan kuskiksi.

Tyyli voittaa tehon

Takavuosina moottoripyörämessuille saattoi tulla iäkkäämpiä asiakkaita, jotka halusivat ostaa nimenomaan kaikkein tehokkaimman moottoripyörän, vaikka edellisestä ajokerrasta olisi kulunut 30 vuotta – ja silloinkin kevytmoottoripyörän ohjaksissa.

Yamaha-moottoripyöriä maahantuovan Konekesko Oy:n myyntipäällikkö Tero Karhunen kertoo, että noin kymmenen prosenttia ostajista on yli 60-vuotiaita. Karhunen kertoo asiakkaiden vaatimusten muuttuneen vuosien aikana.

– Aika on ajanut siitä ohi, että haluttaisiin se isoin ja tehokkain malli. Nykyään ihmiset etsivät omaan tyyliin sopivaa moottoripyörää. Sen on kuvattava persoonaa, eikä pelkkää moottoritehoa.

Karhunen kertoo, että kaikkien isojen moottoripyörämerkkien myyjillä on terve järki mukana kaupanteossa. Jos asiakas jostain syystä vaikuttaa kykenemättömältä moottoripyörän sarviin, asiaan kyllä puututaan.

– Tosin suomalaiset kuluttajat kyllä tietävät todella hyvin, millainen moottoripyörä heille sopii.

Motoristi häviää vaikka olisi oikeassa

Iäkkäämpien motoristien osuus liikennevahingoissa on viime vuosina kasvanut. Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari ei kuitenkaan lähde vetämään tilastoista hätäisiä johtopäätöksiä.

– Kun taloudellinen tilanne on mitä on, niin nuoremmilla henkilöillä ei ole samalla tavalla varaa moottoripyöräilyyn kuin vanhemmilla. Kun iäkkäämpien kuljettajien osuus motoristeista on kasvanut, on heidän osuutensa liikennevahingoistakin noussut.

Autoilijoina yli kuusikymppiset ovat vähemmän alttiita vahingoille kuin muut.

Myös Liikenneturvan asiantuntija Esa Aho kertoo laman toimivan apuna liikenneturvan paranemisessa.

Aho kannustaa moottoripyörän ostoa suunnittelevia ottamaan yhteyttä autokouluun tai moottoripyöräkerhoon, jos edellisistä ajoista on ehtinyt kulua useita vuosia.

– Muutaman ajotunnin aikana ehtii palauttamaan mieliin ainakin moottoripyörän käsittelemisen perusteet. Ajaminen on kuitenkin aivan erilaista kuin autolla. Sekin kannattaa muistaa, että onnettomuustilanteessa moottoripyöräilijä on aina kärsivä osapuoli – oli sitten oikeassa tai väärässä.

Tutkimusten mukaan motoristit pelkäävät erityisesti kolmion takaa eteen tulevia autoja. Omalla käytöksellä voi parantaa turvallisuutta tässäkin asiassa.

– Moni motoristi ottaa kaiken ilon irti moottoripyörän kiihtyvyydestä. Silloin unohtuu se, että samalla vie autoilijoilta mahdollisuuden edes tajuta miten nopeasti moottoripyörä risteykseen tulee.

Ahon ohje niin motoristeille kuin autoilijoille on yksinkertainen:

– Kaikkien kannattaa opetella yhteispeliä.