Kuluttajaliitto varoittelee etenkin remonttien kotimyyntiin liittyvästä pakkokaupasta. Näin tunnistat aggressiivisen kaupustelijan.

Kuluttajaliiton mukaan syksyn aikana on ollut liikkeellä poikkeuksellisen paljon ikkunoiden ja remonttien aggressiivisia kotimyyjiä. Kuluttajaliiton tietoon tapauksia on tullut kymmeniä.

Tyypillinen kotimyyjä on ovikelloa soittava kauppias, joka on saapunut ovelle kutsumatta.

– Jos avaat oven ja sanot kiitos ei, myyjän pitäisi lopettaa siihen. Mikäli tarina jatkuu ja jalka tulee oven väliin, hälytyskellojen pitäisi soida, Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario kertoo.

Tämä syksynä tyypillinen houkuttelutarina on ollut se, että alueelle on tulossa runsaasti remontteja ja nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus saada tilaus tehtyä pienemmillä kuljetuskustannuksilla.

Harkitse vähintään yön yli

Pakkomyynniksi tilanne muuttuu siinä vaiheessa, kun sopimus vaaditaan allekirjoitettavaksi saman tien eikä kunnon harkinta-aikaa anneta.

– Näin suurissa hankinnoissa pitää nukkua yön yli, Sario korostaa.

Ilman harkinta-aikaa myyntiargumenttien paikkansapitävyyttä on mahdoton arvioida. Onko hinta sittenkään tavallista halvempi? Millaisia tarjouksia kilpailijat tekisivät? Kannattaako investointi ylipäänsä? Mitä perilliset ovat mieltä?

Pakkomyyjän tuntomerkit

Pakkomyynnilla voi kaupata mitä tahansa maan ja taivaan, ikkunaremontin ja uskonnon väliltä.

Tänä syksynä erityisen aktiivisia ovat olleet erilaisten remonttien kauppiaat.

Pakkomyyjä syyllistyy ylensä ainakin kolmeen ylilyöntiin.

  1. Sisään vaikka väkisin. Pakkokauppias ei yleensä usko kerrasta, jos kuluttaja sanoo ”ei kiitos”.
  2. Tämä tilaisuus ei toistu. Pakkokaupassa keskeinen myyntiargumentti on se, että nyt on aivan poikkeuksellisen ainutlaatuinen tilaisuus tehdä hankinta.
  3. Päätä heti. Päätös on tehtävä siltä istumalta ilman perusteellista harkintaa. Jos tilanne on painostava, kyse on pakkokaupasta.

Jos nimi on jo alla

Kuluttajansuojalaki muuttui hiljattain siltä osin, että kotimyynnissä yksilöllisesti tehdyillä tuotteilla ei ole enää 14 vuorokauden palautusoikeutta.

Jos nimen siis laittaa paperiin, kaupan kohtuullistaminen tai purkaminen voi olla pitkä tie.

– Parhaimmillaan firma myöntää virheensä ja kauppa puretaan. Jos näin ei käy, asian voi viedä kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton, Sario neuvoo.

Apua tarjoavat myös maistraarrien kuluttajaoikeusneuvojat.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisu on suositus. Jos elinkeinoharjoittaja ei noudata suositusta, seuraava askel on käräjäoikeus.

– Suomalaiset suuremmat yritykset noudattavat kuluttajariitalautakunnan suosituksia, Sario sanoo.