Ikkuna- ja muiden remonttien myyjät ovat ahkerasti liikkeellä. Kuluttajaliitto tarttui asiaan järein julkisuusasein. Pakkomyyjiä kannattaa varoa, seniori!

"Iäkkäälle äidilleni myytiin yli 20 000 euron ikkunat vanhaan rintamamiestaloon. Myyjä ei suostunut poistumaan ennen kuin sopimuspaperi oli allekirjoitettu."

"Vanhempieni pihaan tuli kattoremonttiporukka, jotka siltä istumalta pakotti allekirjoittamaan yli 30 000 euron kattoremontin. Tilausta ei voi perua, kun pellit on kuulemma leikattu."

Tällaisia kertomuksia Kuluttajaliittoon on tullut tänä syksynä.

Kuluttajaliitto julkaisi viikko sitten asiasta tiedotteen: "Syksyn aikana on Kuluttajaliiton neuvontaan tullut poikkeuksellisen paljon yhteydenottoja ikkunoiden ja remonttien aggressiivisista kotimyyjistä.”

Mitä on poikkeuksellisen paljon, Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario?

– Normaalisti näitä kotimyyntiä koskevia ongelmia tulee tietoomme noin kerran kuussa, mutta nyt puhutaan kymmenistä.

Mitä on pakkomyynti?

Kuluttajaliiton esiin nostamat pakkomyyntisyytökset liittyvät nimenomaan kotimyyntiin. Kuluttajansuojalain mukaan kotimyynnillä tarkoitetaan "kulutushyödykkeen tarjoamista kuluttajalle henkilökohtaisesti muualla kuin elinkeinonharjoittajan toimipaikassa".

Tyypillinen kotimyyjä on ovikelloa soittava kauppias, joka on saapunut ovelle kutsumatta.

– Jos avaat oven ja sanot kiitos ei, myyjän pitäisi lopettaa siihen. Mikäli tarina jatkuu ja jalka tulee oven väliin, hälytyskellojen pitäisi soida, Sario sanoo.

Tämä syksynä tyypillinen houkuttelutarina on ollut se, että alueelle on tulossa runsaasti remontteja ja nyt on ainutlaatuinen mahdollisuus saada tilaus tehtyä pienemmillä kuljetuskustannuksilla.

Pakkomyynniksi tilanne muuttuu siinä vaiheessa, kun sopimus vaaditaan allekirjoitettavaksi saman tien eikä kunnon harkinta-aikaa anneta.

– Näin suurissa hankinnoissa pitää nukkua yön yli, Sario korostaa.

"Haluamme ongelmista eroon"

Kuluttajaliitto käyttää järeää julkisuusasetta mainitessaan kaksi firmaa nimeltä. ”Yleisimmin valitetaan Lämpölux-merkkisten ikkunoiden myyjistä, mutta myös Tiivi-ikkunoiden myynnissä on ollut ongelmia", tiedote kertoo.

Kumpikin tiedotteessa mainituista yrityksistä on ollut yhteydessä Kuluttajaliittoon ja se oli Sarion mukaan tarkoituskin.

– Haluamme päästä ongelmista eroon emme hillua julkisuudessa näiden kanssa, Sario sanoo ja lisää, että firman nimien julkistaminen on aina juristien kanssa tarkkaan harkittava asia.

– Kevyin perustein emme siihen lähde.

Esimerkkitapaus vastaa

Lämpöluxin toimitusjohtaja Pekka Koskelo kiistää jyrkästi, että yritys harrastaisi pakkomyyntiä.

Firma on ikkuna- ja oviremonttien markkinajohtaja tämän vuoden yli 4000 toteutuneella kaupalla. Lämpöluxin palkkalistoilla on 70 myyntimiestä.

– Meillä on myynnin eettiset ohjeet, joista pidämme kiinni. Emme tee väkipakolla kauppaa, Koskelo sanoo.

Koskelon mukaan Lämpölux ei mene talouksiin koskaan kutsumatta.

– Meillä on kiellettyä tehdä kauppa siten, että marssimme sisään ja teemme saman tien kaupan.

Kauppoja on purettu

ET saa Lämpöluxin eettiset ohjeet nähdäkseen. Niissä lukee muun muassa: ”Asiakkaan ollessa yli 75-vuotias myyjän täytyy ennen kaupantekoa keskustella asiakkaan lähiomaisten kanssa ja varmistaa kyseisen asunnon elinkaari ja mahdollinen jatkokäyttö. Aina, kun keskustellaan iäkkäiden henkilöiden kanssa ikkunoiden ja ovien uusimisesta, täytyy noudattaa erityistä varovaisuutta ja huomioida asiakkaan harkintakyky.”

– Jos joku myyjä poikkeaa ohjeista, ojennamme häntä. Ja jos asiakas kokee niin, että kauppa on tehty väkisin, olemme valmiit purkamaa sen, Koskelo kertoo.

Kaupan purkuja sattuu hänen mukaansa muutama vuodessa.

¬Ei meidän toimintamme kestä sellaista, että toimitaan epäeettisesti ja väkipakolla.

Kuluttajaliitto ei tarkentanut

Koskelo kokee aggressiivisen kotimyynnin esimerkkitapaukseksi nousemisen kiusallisena ja erittäin vahingollisena.

¬Pyysin Kuluttajaliittoa yksilöimään nämä meistä valittaneet asiakkaat, mutta en ole saanut tarkennusta. Kuulemma heitä on alle 10.

Lämpöluxin omistavat Capmanin hallinnoimat rahastot ja sen yhteistyökumppani remonttien lainoituksessa on OP.

¬Hekin ovat erittäin tarkkoja siitä, että toimimme eettisesti, Koskelo kertoo.

Lämpölux pyysi tiedotteeseen jälkikäteen korjauksia, mutta Kuluttajaliitto ei nähnyt siihen tarvetta.

Parempi tiedostaa kuin katua

Tuula Sarion mukaan ongelmatapauksia on Lämpöluxin ja Tiivin lisäksi paljon muitakin ja vielä räikeämpiä.

– Esimerkiksi länsirannikolla on kiertänyt irlantilainen kattoremonttiporukka, jonka toiminta on ollut suorastaan rikollista, mutta he ovat lähteneet maasta ainakin tältä vuodelta.

Kuluttajaliitto haluaa herätellä senioreita ja heidän lapsiaan, jotta remontti-investointeja ei tarvitsisi katua jälkikäteen.

Lämpöluxin eettisissä ohjeissa lukee, että ”mahdollisissa kaupan purkamistilanteissa noudatetaan kuluttajansuojalakia sekä korkeaa moraalia”.

– Jokainen myyjämme saa ensi alkuun neljä viikkoa teoriakoulutusta ja sitten hän lähtee kokeneemman myyjän matkaan. He tietävät, että kaupan pitää perustua vapaaehtoisuuteen, Koskelo sanoo.

Vierailija

”Hälytyskellojen pitäisi soida” – älä mene tällaisten myyjien halpaan

"Meillä on kiellettyä tehdä kauppa siten, että marssimme sisään ja teemme saman tien kaupan." Tämähän on puppua. Totta on se, että heidät pitää KUTSUA käymään jotta saa tarjouksen, mutta tarjous oli voimassa tasan sen aikaa, kun esittelijä oli paikalla. Ei ollut siis mahdollisuutta heidän esittelynsä jälkeen kysyä tarjousta muiltakin firmoilta ja vertailla. Sanomattakin oli selvää, että heiltä ei tarjousta hyväksytty ja saimmekin samat tuotteet yli PUOLET halvemmalla, kuin heiltä.
Lue kommentti