Pankkiasioita hoidetaan yhä enemmän älypuhelimilla ja tableteilla. Pankkipalveluiden käyttö älypuhelimilla ja tableteilla on yli kaksinkertaistunut puolessatoista vuodessa.

Lokakuussa 2012 Danske Bankin mobiilipankki oli ladattu 50 000 asiakkaan älypuhelimeen ja helmikuussa 2014 jo 228 000 älypuhelimeen.

Lokakuussa 2012 mobiilipankkiin kirjauduttiin sisään 600 000 kertaa, ja helmikuussa 2014 luku oli noussut 1 540 000:een. Kasvua oli tullut siis 142 prosenttia.

Tabletilla sisäänkirjaumismäärä kasvoi vastaavana aikana 87 000 kerrasta 173 000:een kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Läppärin ja pöytäkoneen suosio on samaan aikaan pysynyt suunnilleen ennallaan, mikä tarkoittaa sitä, että suomalaiset hoitavat pankkiasioitaan rinnakkain useilla eri välineillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lukuja nostaa myös mahdollisuus seurata osakekursseja ja käydä kauppaa mobiilipankissa; osakesijoittaja voi käyttää lyhyenkin vapaan hetken osakekurssin tarkistamiseen, jos hän on ladannut älypuhelimeensa mobiilipankin.

Asiointi pankkikonttoreissa alkaa olla pientä verrattuna sähköiseen asiointiin. Tammikuussa 2014 Danske Bankin konttoreissa oli 81 000 kassatapahtumaa, mikä on vain prosentti sähköisen asioinnin luvuista.

Sähköinen asiointi lisääntyy Danske Bankissa myös verkkotapaamisten muodossa. Sitä varten asiakkaalla pitää olla kotona pöytäkone tai sylimikro, puhelin ja verkkopankkitunnukset.

Yhteys virkailijaan hoidetaan puhelimella, mutta koneelta pankin virkailija voi näyttää asiakkaalle kulloiseenkin asiaan liittyviä dokumentteja tai numeroita.

Asiointi hoituu verkkopankin turvatussa tilassa, mikä mahdollistaa esimerkiksi laina-asioiden käsittelyn ja lainan sähköisen allekirjoituksen.

Asuntolainastakin voi neuvotella verkkotapaamisessa, mutta asuntokaupan loppuunsaattaminen vaatii konttorissa käynnin asiakirjojen siirtämisen vuoksi.

Osassa Danske Bankin konttoreista jo puolet sovituista tapaamisista on verkkotapaamisia.

Lue lisää raha- ja pankkiasioista:

Saako eläkeläinen lainaa?

Kortti vai käteinen? Debit vai credit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla