Joka kuukausi suomalaisiin kohdistuu netissä yli miljoona huijausyritystä. Tori.fi-sivustolla huijarin uhriksi joutunut kertoo, miten huijaus tapahtui ja mitä hän siitä oppi. Lisää erilaisten huijausten uhrien tarinoita löydät ET-lehdestä 10/2025.

”Laitoin syksyllä Tori.fi-sivustolle myyntiin tarpeettomaksi käyneen kitaravahvistimen. Pian ilmoituksen julkaisemisen jälkeen sain palvelun kautta viestin, että Mikko oli kiinnostunut vahvistimesta.

”Mikko oli Torin tunnistettu käyttäjä.”

Mikko kyseli lisätietoja uskottavan oloisesti ja oli Torin tunnistettu käyttäjä. Kaikki viestintä käytiin Tori.fi:n kautta, ja jokaisesta viestistä kilahti ilmoitus myös sähköpostiini.

Mikko teki vahvistimesta tarjouksen, jonka päätin hyväksyä. Hän ehdotti, että hoitaisimme postituksen ja rahaliikenteen Torin omassa Toridiili-palvelussa, johon hän lähetti linkin. Tutkin palvelua, ja se vaikutti luotettavalta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

”Rekisteröidyin Mikon lähettämästä linkistä.”

Rekisteröidyin Toridiilin käyttäjäksi Mikon lähettämästä linkistä, jotta voisin ottaa vastaan rahat vahvistimesta. Rekisteröitymisestä tuli sähköposti ihan kuten Torin kautta lähetetyistä viesteistäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lopuksi piti vielä klikata jotain ”viimeistele asia” -linkkiä, josta siitäkin tuli sähköposti. Linkistä auenneelle sivulle piti kirjautua pankkitunnuksilla. Sitten homma oli valmis.

Enää piti vain lähettää vahvistin, ja saisin maksun tililleni, kun ostaja hakisi paketin postista.

”Olin joutunut nettihuijauksen uhriksi.”

Seuraavana päivänä ruokakaupassa pankkikorttini ei kelvannut. Puhelimen pankkisovelluksesta näin, että tililläni oli 52 senttiä rahaa, kun siellä olisi pitänyt olla yli 700 euroa. Tili oli pumpattu tyhjäksi kolmella siirrolla.

Tajusin, että olin joutunut nettihuijauksen uhriksi.

Mikon lähettämä linkki oli vienyt minut oikean Toridiili-sivun sijaan huijaussivustolle. Ilmeisesti sillä hetkellä, kun syötin pankkitunnukset verkkosivulle, huijari oli niiden avulla kirjautunut Mobile Pay -tililleni ja tyhjentänyt sen kautta pankkitilini.

Näin se siis käy – hitto, miten taitavasti huijari toimi, ajattelin. Ei ihme, että niin moni menee lankaan.

”Kun sain taas pankkitunnukset, tein rikosilmoituksen.”

Soitin ruokakaupan pihasta pankkiin. Verkkopankkitunnukset, pankkikortti ja luottokorttini suljettiin saman tien ja uudet laitettiin tilaukseen. Pankkivirkailija ohjeisti soittamaan myös Mobile Payn asiakaspalveluun. Sekin tili suljettiin.

Kun sain taas pankkitunnukset, tein rikosilmoituksen ja reklamaatiot sekä pankkiin että Mobile Paylle.

”Rahat olivat menneet jonnekin Keski- tai Itä-Eurooppaan”

Pankki pesi kätensä tapahtuneesta, koska olin itse antanut tunnukset verkkosivustolle, mutta sain rahat takaisin Mobile Paysta. Kun lähetin sinne rikosilmoituksen numeron, rahat palautuivat tililleni parissa päivässä.

Poliisilta kuulin, että rahani ovat menneet ensin suomalaiselle tilille ja sieltä edelleen jonnekin Keski- tai Itä-Eurooppaan. Poliisin keinot tutkia asiaa päättyivät siihen, eikä huijari jäänyt kiinni.

Tapahtuneen jälkeen hankin puhelinoperaattorilta mobiilivarmenteen. Käytän edelleen Mobile Payta, mutta muutin asetuksia niin, että nyt joka ikinen siirto vaatii sormenjälkivahvistuksen.”

Jaakko, 37

Tämä on osa ET-lehdessä 10/2025 julkaistua juttua. Tilaajana voit lukea koko jutun täältä. Jos et ole tilaaja, tutustu Digilehdet.fi-palveluun tai tilaa lehti tästä

Vältä tämä huijaus

  • Käytä verkkopalveluihin tunnustautumisessa mieluummin mobiili­varmennetta kuin pankkitunnuksia. Mobiili­varmenteen saat teleoperaattorilta ja se on viranomaisten vahvistama turvallinen vahva tunnistautumistapa.
  • Kun asioit netissä, seuraa selaimen osoiteriviltä, että pysyt oikealla ­sivustolla. Huijaus­sivuston osoite voi muistuttaa oikeaa, mutta ei ole sama.
  • Tee rikosilmoitus ja reklamaatio sekä pankkiin että sovellukseen, jota huijauksessa on käytetty.

Ohjeet huijauksen välttämiseksi antoi Kuluttajaliiton Huijausinfon kouluttaja Jaana Savolainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla