Jos rahantarve on yllättänyt ja laina on saatava kulutusluotolla, kannattaa hakijan olla nyt erityisen tarkka.

Lähes 90 suomalaisyrityksen mainokset ja verkkosivut joutuivat syyniin, kun viranomaiset ratsasivat kuluttajaluottojen markkinoinnin.

Aluehallintovirastot ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) löysivät paljon huomautettavaa kuluttajaluottojen markkinoinnissa.

Yritykset olivat jättäneet markkinoinnissaan yllättävän usein kertomatta kuluttajansuojalaissa vaaditut tiedot. Yli puolessa mainoksista oli puutteita lain vaatimien tietojen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Valvontakampanja koski raha- ja korttiluottoja, joissa on käteisnostomahdollisuus. Sen sijaan muun muassa kodinkoneiden, huonekalujen tai auton hankkimiseen kytketyt luotot jätettiin kampanjan ulkopuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yleisin ongelma yrityksen nettisivustolla oli se, että lain edellyttämät tiedot oli ripoteltu eri alasivuille. Myös luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko oli kerrottu epäselvästi tai ne puuttuivat kokonaan.

Näiden puutteiden seurauksena kuluttaja ei saa kunnollista käsitystä luoton hinnasta eikä sopimuksen ehdoista, KKV sanoo tiedotteessaan. Myös se, oliko kyseessä kerta- vai jatkuva luotto, jäi usein yrityksen tiedoista epäselväksi.

Tilanne ei ole kuitenkaan korjaantunut kaikissa yrityksissä valvonnan jälkeenkään. Osa yrityksistä ei ole korjannut markkinointinsa puutteita pysyvästi, KKV mainitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla