Verkkokaupoista ostaminen lisääntyy vauhdilla, mutta ei ole aina turvallista. Katso tästä neuvot ja ohjeet sekä parhaat ostopaikat.

Erilaiset maksutavat

Luottokortti on yleisin maksuväline verkossa. Se on mainettaan turvallisempi, sillä luottokorttiyhtiö vastaa rahojen palautuksesta, jos ostos ei tulekaan perille.

Anna luottokortin tiedot vain salattua yhteyttä käyttäen. Sen tunnistaa s-kirjaimesta  verkko-osoitteen alussa (https://www.verkkokaupanosoite.fi) ja lukkosymbolista ruudun alareunassa tai osoitekentässä. Säästä kaikki ostamiseen liittyvät tiedot mahdollista reklamointia varten.

Maksuvälityspalvelu PayPal on maailmanlaajuinen nettimaksuverkko. Ideana on siirtää ostoksen suuruinen summa rahaa omalta pankkitililtä myyjän PayPal-tilille. Omia pankki- ja luottokorttitietoja ei tarvitse kertoa myyjälle. Palvelua voi käyttää, vaikkei omistaisi luottokorttia. Vastaavanlainen palvelu on esimerkiksi suomalainen Suomen Verkkomaksut.

Lähetyksen mukana tuleva lasku on ostajan kannalta turvallisin, mutta käytäntö on voimassa vain Suomessa.

Postiennakkoa käyttää osa pohjoismaisista verkkokaupoista. Tällöin tuote maksetaan lähetystä noudettaessa.

Verkkotilisiirrossa ostos maksetaan pankin verkkopalvelun välityksellä myyjän pankkitilille. Tavara on usein maksettava ennen sen toimittamista. Käytössä EU- ja Eta-alueilla.

www.paypal.com
www.verkkomaksut.fi

Tarkista yrityksen tiedot

Suomalaisessa verkkokaupankäynnissä noudatetaan Suomen kuluttajansuojalakia. Sitä sovelletaan myös ulkomaisiin verkkokauppoihin, kun kaupan sivusto on kokonaan tai osin suomenkielinen ja tavarat toimitetaan Suomeen.

Ole silti tarkkana. Kuluttajasuojalaki koskee vain yrityksen ja yksityishenkilön välistä kauppaa. Jos ostat tavaraa huutokauppasivustolta yksityishenkilöltä, kyseessä on kahden yksityishenkilön välinen sopimus.
Verkkokaupan sivustolla pitäisi näkyä yrityksen nimi, kotipaikka, käyntiosoite ja puhelinnumero. Pelkän sähköpostiosoitteen kanssa ei kannata käydä kauppaa.

Lue aina sopimusehdot

Pidä huoli, että saat ostoksesta tilausvahvistuksen sähköisessä tai kirjallisessa muodossa. Säilytä se aina.

Kaupan voi peruuttaa ja tavaran palauttaa Suomessa 14 päivän ajan, muualla EU-alueella vähintään 7 työpäivän ajan. Maakohtaiset tiedot näet Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilta. Tutki verkkokaupan sopimusehdot tarkkaan ennen kaupantekoa. Esimerkiksi kaupan peruuttamisen ja tuotteen palauttamisen pitäisi olla maksutonta, mutta käytännöt vaihtelevat.

Lääkkeitä, lääkevalmisteita, rohdoksia, ravintolisiä ja luontaistuotteita saa ostaa verkon laillisista lääkejakelupisteistä, kuten verkkoapteekeista, vain Euroopan talousalueelta.

Ostokset voi maksaa eri tavoin. Luottokortilla maksaminen on yleisintä ja yhtä turvallista kuin tavallisessakin kauppaliikkeessä.

EU-alueen ulkopuolelta tehtyjä kauppoja koskevat omat säännöt.

Postiin, kauppaan, lähetillä?

Verkkokaupan sivustolta pitää myös selvitä, miten tavarat toimitetaan ostajalle. Osa kaupoista toimii vain verkossa, osalla on myös kivijalkamyymälä, josta voi noutaa ostokset.

Yleensä kuljetuskustannukset lisätään hintaan. Ota huomioon valuuttakurssien vaihtelut, jos hinnat eivät ole euromääräisiä.

Verkkokauppaa koskevat säädökset yhtenäistyvät EU-alueella vuoden 2013 lopussa.

Lisätietoja

Verkkokaupan sekä posti- ja puhelinmyynnin periaatteet ja käytännön ohjeet: www.kuluttajavirasto.fi

Euroopan kuluttajakeskus, tietoa ulkomaisista verkkokaupoista: www.ecc.fi

verkkokauppa-apuri Howard auttaa erottamaan asialliset verkkokaupat vähemmän luotettavista: http://fi.theshoppingassistant.com

Klikkaa ostoksille

Lähes kaikilla isommilla kaupalla on myös verkkokauppa – ennen internetin keksimistä tunnettu postimyynti on nyt siirtynyt verkkoon. Muita ostosparatiiseja voi etsiä nettikauppahakemistoista. Osassa niistä on myös luonnehdintoja yksittäisistä kaupoista.

kaikkinettikaupat.com
vaatekaupat.info
www.netti-kaupat.com
www.parhaatnettikaupat.com
www.finnserver.com
www.nettikaupat.eu

 

Tullit ja verot

EU-alueelta tilatuista tuotteista ei yleensä tarvitse maksaa tullia ja arvonlisäveroa. Poikkeuksena ovat mm. Ahvenanmaalta, Saksan Helgolandin saarelta, Espanjan Kanarian saarilta ja Iso-Britannian Kanaalisaarilta tilatut tuotteet.

Jos harkitset auton ostamista Suomen ulkopuolelta, kysy mahdollisista veroista ja maksuista tullista ja verohallinnosta jo ennen auton ostamista.

Kun ostat tavaraa EU:n ulkopuolisesta verkkokaupasta, kuten Yhdysvalloista, tullimaksun suuruus vaihtelee. Esimerkiksi vaatteiden tulli on 12 prosenttia niiden tullausarvosta eli yleensä tuotteen hinnasta lisättynä kuljetuskustannuksilla. Kirjoista ei peritä tullia. Arvonlisävero on vaatteista 23 prosenttia, kirjoista 9.

Tullia ei tarvitse maksaa, jos ostosten arvo on enintään 150 euroa, eikä arvolisäveroa, jos ostokset maksavat alle 22 euroa. Tullittomuus ja verottomuus eivät koske alkoholituotteita, tupakkaa ja tupakkatuotteita,  hajuvesiä ja eau de toilette -tuotteita.

Jos tullien ja verojen määrät jäävät alle 10 euron, niitä ei tarvitse maksaa. Sen sijaan alkoholin ja tupakan tullit ja verot on maksettava aina täysimääräisinä.

Osa verkkokaupoista kertoo jo tilausvaiheessa, paljonko tuotteesta peritään tullia ja arvonlisäveroa ja tekee myös tulliselvityksen ostajan puolesta.

www.tulli.fi

Asiantuntijoina lakimies Katri Väänänen Kuluttajavirastosta ja tullin neuvonta.

Riitta Suomi, 68, testamenttasi puolet omaisuudestaan Unicefin kautta maailman lapsille. Hän oppi jo kotona, että heikompaa pitää auttaa.

– Testamenttiajatus syntyi yllättäen. Olin Unicefin tilaisuudessa, jossa käsiteltiin testamenttilahjoittamista. Siellä sanoin ääneen, että nyt teen testamentin, Riitta Suomi kertoo.

Riitalla ja hänen miehellään on uusperhe.

– Periminen voi olla monimutkaista ilman testamenttia, kun molemmilla on aikuisia lapsia aiemmista liitoista. Lapsenlapsiakin on yhteensä seitsemän.

– Mieheni päätyi myös tekemään testamenttilahjoituksen. Mietimme kahdestaan kotona sitä, miten omaisuutemme jaetaan. Keksimme kaikenlaisia hullujakin ratkaisuja, joille nauroimme moneen kertaan. Marssimme suunnitelmamme kanssa Unicefin asiantuntijan luokse, joka kirjoitti varsinaisen testamentin toiveittemme mukaan. Muokkasimme siitä vielä paria kohtaa ennen kuin laitoimme nimet alle.

Testamenteista ei paljon puhuta. Riitta arvelee sen johtuvan siitä, että siihen liittyy aina kuolema. Se saa ihmiset arastelemaan.

"Me olemme kertoneet lapsillemme avoimesti testamentista."

– He hyväksyvät päätöksemme täysin. Meillä on yhteinen käsitys siitä, että henkinen perintö on kuitenkin tärkeintä, mitä kotoa voi saada. Perinnönjaossa Unicef saa suurin piirtein saman verran kuin lapsenikin.

– Olen miettinyt myös historiaa. Suomen lapset saivat sodan jälkeen Unicefilta paljon apua. Pidän omaa toimintaani myös velanmaksuna.

Riitta syntyi keväällä 1948 kuopiolaisen perheen kolmanneksi lapseksi.

– Kaikesta oli puutetta. Äiti ompeli vaatteet lapsille setien ja tätien vanhoista takeista, hameista ja housuista. Kengät olivat aina sisarusten perintöä. Vielä kouluaikanakin minulla oli monojen pohjissa suksisiteitä varten reikiä, joista lumi ja kosteus pääsivät palelluttamaan varpaat.

Koti oli omakotitalossa, jossa asui kolme muutakin perhettä.

– Meillä oli käytössä kammari ja keittiö. Pihan perällä oli ulkohuussi, ja vesi haettiin keskellä katua olevalta kaivolta.

– Kansakoulun jälkeen pyrin oppikouluun ja onneksi pääsin. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1967. Neljä vuotta myöhemmin valmistuin rakennusinsinööriksi ja astuin työelämään.

"Nälkää näkevien lasten kuvat pysäyttivät minut 80-luvun alussa."

– Olin oppinut vanhemmiltani, että heikompaa pitää auttaa. Niinpä aloin hakea sopivaa tapaa olla avuksi. Monet sanoivat, ettei siitä ole mitään hyötyä, ei yhden ihmisen työ auta yhtään. Minä kuitenkin jatkoin etsimistä. Lopulta päädyin mukaan Unicefin toimintaan. Valitsin järjestön sen takia, että se auttaa nimenomaan lapsia.

– Elämässäni oli tuohon samaan kaikenlaista ikävää. Kun ryhdyin tekemään vapaaehtoistyötä, aloin voida itsekin paremmin. Niin vähällä voi tehdä hyvää toisille ja maailmasta ainakin vähän paremman.

Riitta on käynyt Nepalissa todistamassa itse, että apu oikeasti menee perille.

– Vierailin vuoristokylässä, jossa oli käynnissä naisten luototusohjelma. Koko kylän toimeentulo oli lähtenyt nousuun naisten yritteliäisyyden ansiosta. Unicefin tuella rakennetut kaivot ja käymälät puolestaan paransivat koko kyläyhteisön elinoloja. Matkalla näin, miten paljon Unicefin toimintaa ja työntekijöitä arvostetaan.

Teksti on lyhennelmä ET 13/2016:ssa julkaistusta artikkelista.

Hyväntekijän testamentti on harvinaisuus

Suomessa tehdään vuosittain noin 15 000 testamenttia, joista vain satakunta määrää perinnön tai osan siitä jonkin järjestön hyväksi. Määrä kasvaa hiljalleen.

Hyväntekeväisyyteen voi osoittaa pienenkin osan perinnöstä. Osatestamentissa voi määrätä hyvin tarkasti, millaisen summan tai osan omaisuudestaan haluaa hyväntekeväisyyteen osoittaa. Samalla voi kertoa, mille järjestölle tai taholle haluaa tehdä lahjoituksen.

Liian yksityiskohtaiset määräykset testamentissa saattavat johtaa siihen, ettei järjestö voi ottaa lahjoitusta vastaan. Lahjoitustestamentti kannattaakin tehdä suunnitelmallisesti ja yhteistyössä sen järjestön kanssa, jota haluaa auttaa.

Kuluttajaliiton tuoreen selvityksen mukaan asianajajan laatiman testamentin saa yleensä 200–500 eurolla. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi omaisuuden määrä ja laatu sekä se, onko testamentin laatija lapseton leski vai uusperheessä asuva pariskunta.

Osa yleishyödyllisistä järjestöistä tarjoaa ilmaista lakimiespalvelua testamentin laatimiseen, jos järjestö on yksi edunsaajista. Osalla järjestöistä on kohtuuhintainen yhteistyökumppani, joka auttaa testamenttilahjoittajia asiakirjojen tekemisessä.

20 yleishyödyllistä järjestöä on perustanut yhteisen Hyvä testamentti -verkkosivun, jossa kerrotaan testamenttilahjoittamiseen liittyvästä lainsäädännöstä, annetaan vinkkejä testamentin laadintaan ja vastataan yleisimpiin kysymyksiin.

Matkustajavakuutuksella voit leikata matkalla puhjenneen sairauden tuomia kuluja, mutta vanhojen sairauksien kohdalla korvaus on tiukasti rajattu. 

1. Sairastuminen matkalla ei aina ole matkasairaus

Matkustajavakuutus on se matkavakuutuksen osa, joka on tarkoitettu turvaksi matkustajalle itselleen, ei tavaroille.

Matkustajavakuutus korvaa ensisijaisesti niitä kuluja, jotka syntyvät matkalla sattuneesta tapaturmasta tai matkan aikana puhjenneesta uudesta sairaudesta. Vakuutusyhtiöt käyttävät sanaa  matkasairaus.

Jos sairastuminen matkalla johtuu jo ennen matkaa alkaneesta tai pitkäaikaissairaudesta, korvaukset ovat huomattavasti vaatimattomammat tai niitä ei saa lainkaan.

2. Matkasairauden hoitokuluissa on harvoin enimmäisraja

Vakuutukset korvaavat matkasairauden ja -tapaturman kuluja yleensä ilman enimmäisrajaa, mutta poikkeuksiakin on, sillä jokainen vakuutusyhtiö määrittelee vakuutustensa sisällön itse.

Korvattavia kuluja ovat esimerkiksi lääkärin tutkimukset ja toimenpiteet, lääkkeet, sairaalan hoitopäivämaksut ja sairaankuljetuksen maksut.

Listat korvattavista kuluista löytyvät vakuutusehdoista, samoin luettelot kuluista, joita ei korvata. Muun muassa haaverit monien urheilulajien parissa jäävät vaille korvauksia, ellei niitä varten ota lisävakuutusta.. 

3. Matkasairaudessakin korvattava hoitoaika on rajattu

Vakuutusyhtiöt rajaavat korvaamaansa matkasairauden tai -tapaturman hoitoaikaa. Korvausta maksetaan esimerkiksi korkeintaan 90-120 päivän ajan hoidon aloittamisesta. Tapaturmissa aikaraja on tyypillisesti kolme vuotta. Jos hoitoja tämän jälkeen tarvitsee, ne saa pulittaa omasta kukkarosta.

4. Krooninen sairaus on joskus kokonaan rajattu vakuutuksesta

Joistakin matkustajavakuutuksista on rajattu kokonaan pois jo ennen matkaa todetut sairaudet. Esimerkiksi kaikki ulkomaiset vakuutusyhtiöt eivät välttämättä maksa minkäänlaista korvausta edes silloin, kun pitkään oireettomana ollut sairaus yllättäen vaatii matkalla hoitoa.

5. Vanhasta sairaudesta korvataan vain ensiapuhoitoa

Suomalaiset vakuutukset korvaavat yleensä akuutteja hoitokuluja, jos pitkäaikainen tai jo ennen matkaa alkanut sairaus odottamattomasti äityy hoitoa vaativaksi. Tätä kutsutaan ensiapuluonteiseksi hoidoksi.

Sitä korvataan tavallisesti enintään 7-10 vuorokauden ajalta. Jos akuuttia hoitoa on jatkettava pidempään, kulut  joutuu maksamaan itse.

Ensiapuhoitoa ei ole esimerkiksi potilaan kuljetus kotimaahan

Ensiapuhoidosta saa korvauksen vain, jos sairauden tilanne ennen matkaa on ollut hyvä.

Korvauksia ei yleensä saa, jos sairauden tutkimukset tai hoito ovat matkalle lähtiessä kesken ja sairaus vaatiikin hoitoa matkan aikana.

6. Terveysselvitys ei takaa korvausta

Jos matka kestää jopa kuukausia tai vakuutuksen ostaja on iäkäs vakuutusyhtiöt saattavat pyytää selvitystä terveydentilasta. Ikärajat vaihtelevat yhtiöittäin. Tarkkakaan selvitys ei sinänsä takaa korvauksia.

7. Oman lääkärin matkustuslupa ei vaikuta vakuutuskorvauksiin

Vakuutus on sopimus vakuutusyhtiön ja asiakkaan välillä. Matkustajavakuutus on kaupallinen palvelu, jonka ehdot vakuutusyhtiö määrittelee. Vaikka oma hoitava lääkäri olisi sitä mieltä, että terveydentilan puolesta voi lähteä matkalle, vakuutusyhtiö tekee korvauksen maksamisesta omat päätöksensä, jos sairaus sittenkin yllättää.

8. Mikään vakuutus ei suojaa kaikelta – kukkaron sietokyky pitää laskea

Sellaista vakuutusta Suomessa ei ole tarjolla, joka suojaisi olemassa olevan sairauden ensiapuhoitoa laajemmilta kuluilta. Jokaisen on matkaa harkitessaan itse arvioitava, millaisia riskejä omaan olemassa olevaan sairauteen liittyy ja miten omat rahat riittävät, jos matkalla sairastuu.

9. Euroopassa on hyötyä Kelan ilmaisesta eurooppalaisesta sairaanhoitokortista

Euroopassa matkustava suomalainen saa äkillisesti sairastuessaan tai onnettomuuteen joutuessaan samanlaista hoitoa ja samaan hintaan kuin maan omat asukkaat. Tämän oikeuden todistaa eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka voivat tilata ilmaiseksi Kelasta kaikki Suomen sairausvakuutukseen piiriin kuuluvat henkilöt sekä Euroopassa asuvat suomalaiset eläkeläiset.

10. Vakuutusyhtiön päätökseen voi hakea muutosta

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen voi kääntyä, jos vakuutusyhtiön korvauspäätös tuntuu kohtuuttomalta. Palvelu on maksuton.

FINE tutkii asian ja antaa siitä suositusluonteisen ratkaisuehdotuksen. Jos FINE suosittaa vakuutusyhtiölle korvauksen muuttamisesta, yhtiö yleensä noudattaa suositusta.

FINEn verkkosivuilla on linkki ratkaisutietokantaan, josta löytyvät muun muassa matkavakuutuskorvauksista annetut ratkaisusuositukset.

Lähteet: FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija Katja Lappi,

FINEn raportti ”Mitä matkavakuutus korvaa, jos sairaus pahenee matkalla” (FINE 6/2015), terveyskirjasto.fi, kela.fi, fine.fi, vakuutusyhtiöiden verkkosivut