Ruokaostosten tilaaminen netistä kotiovelle kuljetettuna on tullut jäädäkseen. Näillä ohjeilla pääset helposti alkuun.

1. Miksi tilaisin ruokaa verkkokaupasta?

Se on vaivatonta. Myymälän keräilijät keräävät tilaamasi tuotteet, ja tilaus toimitetaan sovittuna aikana kotiovelle. Joissakin verkkokaupoissa voit valita valmiiksi keräiltyjen tuotteiden noudon myymälästä. Kotiinkuljetus helpottaa arkea, etenkin jos liikkuminen ja ostosten kantaminen on hankalaa. Ruoka.net-palvelussa kuljettaja voi sovitusti jopa purkaa ostokset kaappeihin asti.

Kotiinkuljetus helpottaa arkea, etenkin jos liikkuminen ja ostosten kantaminen on hankalaa.

Aikaa säästyy kaupoissa vaeltelulta ja jonottamiselta, ja samalla voi välttää väkijoukkojen aiheuttamaa tartuntariskiä. Verkkokaupassa voit rauhassa tutustua tuotetietoihin ja suunnitella ostokset huolella, jolloin ruokamenoissakin on helpompi olla tarkka.

2. Kuinka pääsen alkuun?

Etsi internetistä haluamasi ruuan verkkokauppa ja tarkista, toimittaako se ostoksia alueellasi. Ensimmäinen askel on usein palveluun rekisteröityminen.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tilaaminen saattaa olla mahdollista myös kirjautumatta, mutta kirjautuneena tehdystä tilauksesta saat plussat ja bonukset ja voit muokata tilausta useita kertoja. Kirjautuneena tehty tilaus jää palveluun talteen, jolloin näet helposti, mitä tilasit edelliskerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

K- ja S-ryhmien kaupoissa verkkokauppa antaa edellisten tilausten perusteella suosituksia, joten seuraavan tilauksen tekeminen on helppoa.

3. Miten teen ostokset?

Ostosten tekeminen vaihtelee hieman eri kauppojen välillä, mutta useimpien verkkokauppojen nettisivuja on helppo käyttää. Ne neuvovat eteenpäin askel askeleelta.

Saat sähköpostilla tilausvarmistuksen, ja toisen, kun keräily on valmis.

Tavallisesti ostosten tekeminen sujuu tähän tapaan: Kirjaudu verkkokauppaan. S- ja K-ketjujen verkkokaupoissa valitaan myymälä, josta tilauksen haluaa tehdä. Valikoimat, toimitusajat ja -hinnat vaihtelevat hieman myymälöittäin. Valitse toimitustapa sekä haluamasi vapaa toimitusajankohta. Voit etsiä tuotteita hakutoiminnolla tai selailemalla tuotekategorioita. Lisää haluamasi tuotteet ostoskoriin. Valitse haluamasi maksutapa ja lähetä tilaus myymälään. Saat sähköpostilla tilausvarmistuksen, ja toisen, kun keräily on valmis ja kotiinkuljetuksen aika-arvio on tarkentunut. Nouda tilaus tai odota kotiinkuljetusta.

4. Mitä tarkoittaa tuotteiden korvaaminen?

Jos haluamaasi tuotetta ei keräilyhetkellä ole hyllyssä, voit antaa keräilijälle luvan korvata sen mahdollisimman samankaltaisella tuotteella. Laktoosittomat tuotteet korvataan laktoosittomilla ja gluteenittomat gluteenittomilla. Luomutuotteen tilalle pyritään löytämään toinen vastaava luomutuote. Voit kertoa tilausta tehdessäsi kunkin tuotteen kohdalla, saako sen korvata vai ei. Jos et anna lupaa korvata tuotetta, tilaus toimitetaan ilman sitä eikä siitä laskuteta.

5. Kuinka ostokset maksetaan?

K-ryhmän verkkokaupassa voi maksaa joko verkossa tilauksen yhteydessä tai toimitusta vastaanottaessa. Joissain S-ryhmänkin myymälöissä maksu onnistuu myös ostoksia noudettaessa tai kotiinkuljetusta vastaanottaessa.

Lopullinen hinta varmistuu, kun esimerkiksi punnittavien tuotteiden tarkka hinta ja tuotekorvaukset ovat selvillä.

Ostoskorissa loppusumma saattaa olla eri kuin lopullisessa laskussa. Lopullinen hinta varmistuu, kun esimerkiksi punnittavien tuotteiden tarkka hinta ja tuotekorvaukset ovat selvillä. Joissain verkkokaupoissa tilaukseen lisätään 15 prosentin katevaraus, mutta tililtä veloitetaan aina todellisten ostosten hinta.

6. Miten kotiin toimittaminen tapahtuu?

Tilauksen yhteydessä valitaan myymälän tarjoamista kuljetusajankohdista itselle sopivin. Toimitusväli voi vaihdella myymäläkohtaisesti puolesta tunnista useampaan tuntiin. Saat viestin, kun keräily on tehty ja toimitusaika tarkentunut.

7. Voiko tilauksen tehdä myös puhelimitse?

Osa S-ryhmän myymälöistä ottaa tilauksia vastaan myös puhelimitse. K-ryhmällä on maksullinen palvelunumero, johon soittamalla tilauksen voi tehdä puhelimitse. Kumpikin ketju tarjoaa opastusta verkkotilauksen tekemiseen joko puhelimitse tai chatissa.

Ruoka.net-palveluun voi soittaa ja saada opastusta verkkotilauksen tekemiseen askel askeleelta, mutta puhelintilauksen tekeminen ei ole mahdollista.

8. Kuinka hinnat vertautuvat kivijalkakauppoihin? Mitä kuluja minulle tulee?

Se riippuu verkkokaupasta. S- ja K-ryhmien ruuan verkkokaupoissa on samat hinnat kuin saman kaupan kivijalkamyymälässä asioidessa. Tilauksen hinnan lisäksi tulee kotiinkuljetusmaksu. Jos haluat noutaa tilaamasi ostokset kaupalta, toimitusmaksu on usein hieman pienempi.

Ruuan verkkokaupoissa on samat hinnat kuin saman kaupan kivijalkamyymälässä asioidessa.

Hinnat vaihtelevat myymälöittäin myös saman kauppaketjun sisällä riippuen toimituksen ajankohdasta ja alueesta. Kuljetusmaksun lisäksi kauppa saattaa veloittaa pakkausmateriaaleista, kuten pahvilaatikoista tai muovikasseista.

9. Onko valikoima yhtä hyvä kuin lähimarketissa?

Pääosin kyllä. S-ryhmän verkkokaupassa on tarjolla sama ruokavalikoima kuin valitsemasi myymälän kivijalassa. Tarjolla on elintarvikkeiden lisäksi myös päivittäistavaratuotteita. Alkoholia ei voi ostaa kotiin toimittuna ikärajavalvonnan vuoksi, mutta nouto onnistuu joistain myymälöistä.

10. En ole tottunut tietokoneen käyttäjä, onko tilaaminen hankalaa?

Alku voi vaatia hieman totuttelua ja verkkosivuihin tutustumista. Verkkosivut on yleensä suunniteltu mahdollisimman helpoiksi käyttää. Apua saa usein puhelimitse verkkokauppojen palvelunumeroista tai chatissa. Hyvä puoli on se, että yleensä tilausta voi muokata siihen saakka, kun se on otettu myymälässä keräilyyn. Tilauksen voi siis tehdä ensin ja täydentää sitä myöhemmin rauhassa.

Asiantuntijoina: S-ryhmän Digitaalisista palveluista Iiro Salonen. Ruoka.netin toimitusjohtaja Eva Lund. K-ryhmän verkkokaupasta vastaava johtaja.

Koko jutun voi lukea ET-lehden numerosta 17/20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla