Jos et sinä eikä seinänaapurisi, niin seuraava autonomistaja jo unelmoi: Kunpa olisi käteistä uuteen autoon. Suomen autokanta on jo pahimmassa murkkuiässä ja vanhenee edelleen.

Joka kolmas autoileva suomalainen vaihtaisi kernaasti uuteen menopeliin. Unelmaksi se monella jää, sillä suurin osa lähtee kaupoille vain, jos autorahat ovat valmiiksi kasassa. Entistä harvempi uskoo toteuttavansa autounelmansa vuoden sisällä.

Tiedot ilmenevät Danske Bankin tytäryhtiön Danske Financen Taloustutkimuskella teettämästä kyselystä, johon vastasi 1051 autonomistajaa.

Autolaina ei kiinnosta

Velkavetoinen autoilu innostaa yhä harvempaa suomalaista. Vastaajista 44 prosenttia on maksanut nykyautonsa tai siihen tarvitun välirahan käteisellä. Tulevissa autokaupoissa jopa 58 prosenttia vastaajista käyttäsi tilillä olevia rahoja tai säästäsi, kunnes ostohinta olisi koossa.

– Säästöjen kerryttäminen autonostoa varten voi vaikeassa taloustilanteessa olla monelle keskituloisellekin  pitkä projekti, ja sen vuoksi hankintoja siirretään tulevaisuuteen, arvioi johtaja Altti Kuuri Danske Financesta.

Aina vaan vanhempia

Suomalaiset ajavat vanhemmilla autoilla kuin muut Euroopassa, lukuunottamatta Viroa. Rekisterissä olevien autojen keski-ikä meillä on kivunnut jo yli 13 vuoden.

Iäkkäimmät peltilehmät viettävät ilmeisesti vanhuudenpäiviä autotalleissa, sillä liikenteessä olevien autojen keski-ikä on hieman matalampi, lähes 11 vuotta. Se kuitenkin nousee tasaista tahtia.

Juuri auton ikä ja kunto ovat tärkeimmät syyt haaveisiin uudesta menokista. Seuraavaksi eniten ostointoa ruokkivat toiveet saada entista taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi auto.

Viime vuonna uudet autot kävivät kaupaksi kurjasti. Uusia autoja rekisteröitiin noin 103 000 kappaletta. Vuoden 1996 jälkeen luku on vain kerran ollut vielä tätä pienempi.

Tänä vuonna autokauppa saattaa hieman vilkastua, sillä marraskuun loppuun mennessä ensirekisteröintejä oli muutama tuhat enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

Autoalan esittämien laskelmisen mukaan ensirekisteröintejä pitäisi olla vuosittain noin 150 000, jotta autokannan keski-ikä ei enää nousisi.

Henkilöautojen määrä Suomessa oli vuonna 2012 ensimmäistä kertaa yli kolme miljoonaa. Viime vuonna henkilöautoja oli reilut 3,1 miljoonaa.