Varmista hyvä joulumieli vielä aaton jälkeenkin ja lue nämä asiantuntijan vinkit onnistuneisiin jouluostoksiin verkkokaupassa.

Joka kolmas suomalainen tekee jouluostoksia verkkokaupassa. Parhaimmillaan se onkin mainio keino säästää aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse tungeksia kaupoissa hikoilemassa.

Rahaakin voi verkossa säästää, mutta se edellyttää, että tietyissä asioissa on tavallista kauppareissua tarkempi. Euroopan kuluttajakeskus Suomessa listasi tärkeät vinkit joulun verkko-ostajalle.

1. Vertaile fiksusti

Verkko-ostoksilla moni etsii edullisimpia hintoja vertailusivustojen avulla. Se onkin hyvä alku, mutta kannattaa muistaa, että kaikki hintavertailusivut eivät ilmoita hinnoissaan esimerkiksi toimitus- ja käsittelykuluja tai veroja. Verkkokaupoilla on myös erilaisia ehtoja palauttamisesta tai vaihtamisesta.

2. Selvitä poikkeukset ja palausajat

Jos suunittelet lahjaksi matkaa, muista, että lentoja ja matkailupalveluja ei yleensä voi peruuttaa. Myös muutokset vaikkapa matkan ajankohtaan eivät hevin onnistu, ainakaan ilman lisämaksua.

Verkkokaupassa aikainen liikkellelähtö voi aiheutta pulmia, sillä verkko-ostoilla on EU-alueella pääsääntöisesti vain 14 vuorokauden peruutusoikeus.

Toisinaan verkkokaupatkin saattavat muiden kauppojen tapaan tarjota jouluostoksille pidennettyä palautusaikaa. Tämä selviää verkkokaupan sivuilta tai viimeistään sopimusehdoista.

3. Tutki kauppiaan taustat

Tutki verkkokaupan sivuilta, mitä tietoja myyjä antaa itsestään. Jos tietoa on niukasti, eikä muuta yhteystietoa ole kuin sähköposti, vaihda kauppaa heti. Googlettaminen kannattaa: usein ostajat kertovat huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla.

Suomessa trustmarkit eli luotettavuusmerkit eivät ole kovinkaan yleisiä. Muualla Euroopassa, esimerkiksi Saksassa, useat myyjät kuuluvat trustmark-järjestelmiin, joiden myötä ne sitoutuvat noudattamaan tiettyjä sääntöjä. Jos yrityksellä on sivuillaan tällainen merkki, tarkista, mitä etua sen myötä saat.

4. Maksa luottokortilla

Ostoksen maksaminen etukäteen on aina riski ja siksi verkko-ostokset on syytä maksaa luottokortilla. Jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi, voit vaatia rahanpalautusta omalta luottokorttiyhtiöltäsi. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa. Tarkista tämä omasta pankistasi.

5. Varmista vielä kerran

Edes verkkokaupassa kalliit tavarat eivät voi olla lähes ilmaisia. Jos esimerkiksi merkkivaate maksaa vain murto-osan sen normaalista hinnasta, se saattaa olla väärennös. Samoin tutustumistarjoukset vain postikulujen hinnalla voivat johtaa kalliisiin määräaikaisiin sopimuksiin.
Yhtään tilausta ei kannata tehdä, jos ei ole lukenut ja ymmärtänyt sopimusehtoja

Lähde ja lisätietoa: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa, www.ecc.fi