Kuluttaja-asiamies on antanut Suomen Energiayhtiölle kehotuksen muuttaa sähkön puhelinmyyntikäytäntöjään. Ongelmia on sähkön puhelinmyynnissä ollut pitkään.

Sähkösopimusten tekeminen puhelimessa on hankalaa hommaa. Vielä vaikeammaksi se tulee, jos puhelinmyyjä käyttää arveluttavia myyntikeinoja.

Vilunkipeliä on esimerkiksi se, että myyjä antaa ymmärtää kyseessä olevan vain yhteystietojen päivittämisen ja soittajan olevan kuluttajan jo käyttämästä sähköyhtiöstä, vaikka myyjä on toisen sähköyhtiön asialla ja tekemässä kauppoja. Tällaisesta harhaanjohtavasta markkinoinnista kuluttaja-asiamies on saanut ilmoituksia.

Myyjän vastuulla on varmistaa, että kuluttaja ymmärtää, mihin on puhelun aikana sitoutunut. Ei saa esimerkiksi puhua tarjouksesta ja sen lähettämisestä puhelun jälkeen, jos tarkoittaa kirjallista sopimusvahvistusta. Nämä asiat ovat menneet kuluttajien mukaan puheluissa pahasti sekaisin.

Hyvään markkinointitapaan kuuluu, että myyntipuhelu pitää lopettaa, jos kuluttaja sitä pyytää. Ostopäätökseen ei myöskään saa puhelimessa painostaa. Myyntipuheluita on tullut jopa moneen kertaan vielä sen jälkeen, kun tarjous on torjuttu ja vastaavat puhelut on kielletty.

"Yksi yleisimpiä syitä"

Markkinoinnin kohderyhmä on myös otettava huomioon ja ikääntyneiden ihmisten kohdalla hyvän markkinointitavan vaatimukset on pidettävä erityisesti mielessä, Kuluttaja-asiamies vaatii Suomen Energiayhtiöltä.

– Sähkösopimusten puhelinmyyntiin liittyvät ongelmat ovat yksi yleisimpiä syitä, joiden vuoksi kuluttajat ottavat meihin yhteyttä, kertoo lakimies Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Sähkösopimus on monimutkainen tuote, on vaikea muistaa sopimuksensa yksityiskohtia, kun yhtäkkiä joutuu sitä puhelimessa pohtimaan.

Jos puhelinmyyjän tarjousta kuitenkin haluaa harkita, on hyvä pyytää myyjää soittamaan uudelleen ja ennen uutta soittoa käydä läpi oma sopimuksensa ja sähkölaskunsa.

Tarkkana kannattaa olla, jos myyjä lupaa huomattavan suuria alennuksia nykyisiin maksuihin verrattuna.

Kaakkola muistuttaa, että myyjän on lain mukaan lähetettävä sopimuksesta kirjallinen vahvistus. Siinä on peruutusoikeus, mutta nopea pitää olla. Laki muuttui kesällä niin, että 14 vuorokauden peruutusoikeus alkaa puhelinsoitosta, jossa sopimuksen tekee.  

Puhelimessa tehdyn sopimuksen saa myös perua puhelimitse tai sähköpostilla jo ennen kirjallisen vahvistuksen saapumista.

Sähkönmyyjien hintoja voi vertailla myös verkossa. Energiaviraston sahkonhinta.fi on kattava ja antaa mahdollisuuden vertailla eri sopimustyyppejä.

– Tosin tässäkään palvelussa ei halvimmista sopimuksista välttämättä näe, että lasku sähköstä saattaa tulla ennakkoon, vaikkei ole sähköä vielä käyttänyt, Kaakkola huomauttaa.

Suomen Energiayhtiö on lokakuussa sitoutunut korjaamaan puhelinmyyntinsä ongelmat. Kuluttaja-asiamies seuraa sitoumuksen noudattamista.