
Alennustuotteita koskevat samat säännöt kuin normaalihintaisia tuotteita. Vain virheellisen ale-tuotteen voi vaihtaa.
Viallinen ale-tuote
Jos tuote myydään alennettuna virheen vuoksi, virheestä pitää tarkasti kertoa. Esimerkiksi jos takista puuttuu nappi, asiasta pitää olla selkeä ilmoitus hintalapussa.
Ensiksi ostaja voi vaatia tuotteen vaihtamista virheettömään tai virheen korjaamista. Liikkeellä on oikeus korjata virhe ennen tuotteen vaihtamista. Jos se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista. Pikkuvirheet voi hyvittää hinnanalennuksella.
Lahjakorttia ei tarvitse hyväksyä.
Alennetun tuotteen myyntihinta on kerrottava
Kuluttajille pitää kaupassa aina kertoa lopullinen myyntihinta. Ei siis riitä, että tuotteessa on vain alennusprosentti ja lopullisen hinnan saa selville vasta kassalla.
Sen sijaan aiemmin perittyä hintaa ei tarvitse ilmoittaa alennusmyyntihinnan yhteydessä.
Alennus lasketaan hinnasta, jota on peritty aiemmin samassa kauppapaikassa ja samasta tuotteesta, välittömästi ennen alennusmyyntiä.
Jollei myymälä ole todellisuudessa perinyt alentamatonta hintaa, alennusilmaisu on lainvastainen. Näin on esimerkiksi silloin, jos alennetuksi ilmoitettua tuotetta tai tuoteryhmää ei ole koskaan myymälässä myyty ilmoitetulla vanhalla hinnalla (ovh, ruksihinta tms.) tai liike mainostaa jatkuvasti sellaisilla ilmauksilla kuin alennus- tai loppuunmyynti, remonttiale, hintarysäys tms.
Liikkeessä tuotteeseen merkitty hinta on yleensä sitova. Jos hyllynreunushinta on alempi kuin kassapäätteen hinta, kuluttajalla on oikeus saada tuote alempaan hintaan.
Lähde: Kuluttajavirasto