Volkswagen Passat on perusauto parhaimmillaan. Auton hinta tosin karkaa korkeaksi.

Ensimmäinen ajatus uudesta Passatista on, että siinäpä huomaamattoman näköinen auto – harmaa farmarikori ei saa automiehen sydäntä sykkimään. Moni Passatin kilpailija on rohkeammin muotoiltu.

Suomalaiset autotoimittajat valitsivat Passatin viime vuoden parhaaksi autoksi. Valinta ei ollut mikään yllätys, sillä autosta ei juuri heikkouksia löydy.

Tilat

Passat on iso auto. Pituutta on melkein 4,8 metriä, ja korin leveys on yli 1,8 metriä. Noihin mittoihin on ollut helppo mahduttaa isot tilat niin etu- kuin takapenkillekin. Etupenkin säätövarat riittävät helposti parimetrisellekin kuskille, mutta myös lyhyt kuljettaja saa ratin ja penkin säädettyä itselleen sopiviksi. Etupenkki on saksalaiseen tapaan ennemmin jämäkkä kuin mukavan pehmeä. Hyvin tukevalla penkillä jaksaa istua pitkänkin ajomatkan ilman selän puutumista.

Kojelauta on selkeä ja tyylikäs. Tärkeimpiä toimintoja, kuten lämmityslaitetta varten on erilliset säätökytkimensä. Vähemmän tärkeitä toimintoja ohjataan navigaattoriradion ison kosketusnäytön kautta. Sen avulla on saatu vähennettyä erilaisten nappuloiden määrää.   

Takapenkilläkin on hyvin tilaa. 190-senttisen kuljettajan taakse sopii istumaan samanlainen hujoppi. Sivusuunnassakin on tilaa sen verran, että kolme aikuistakin mahtuu istumaan ilman kinaa. Takapenkki on muotoiltu siten, että keskipaikallakin pystyy matkustamaan pidemmän matkan. Takamatkustajille on oma lämpötilan säätimensä, mikä osaltaan lisää matkustusmukavuutta. 

Tavaratila on laakean mallinen. Näkösuojaverhon alle jäävä tila ei ole kovin korkea, mutta muuten tilaa on reilusti. Virallinen tilavuusmitta on hulppeat 650 litraa. Tavaratilaa saa laajennettua kippaamalla takapenkkien selkänojat. Kippaaminen onnistuu kätevästi myös tavaratilan luukun vieressä olevasta vivusta. Tavaratilan nurkissa on tukevat kiinnityslenkit, ja reunassa kätevät kassikoukut. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena sähköisesti toimiva takaluukku, jonka ansiosta hansikkaat pysyivät rapakeleillä puhtaina.  

 

Turvallisuus

Uuden auton turvallisuuden voi olettaa olevan kunnossa, eikä Passat tässä suhteessa petä. Siinä on ajonvakautusjärjestelmä ja tehokkaat lukkiutumattomat jarrut. Tiukkoja tilanteita varten jarruissa on hätäjarrutustehostin, joka auttaa, jos kuljettaja ei jaksa painaa jarrupoljinta riittävällä voimalla. Etupenkkiläisiä varten autossa on turvatyynyt, ja takapenkin reunapaikoilla on turvaistuimia varten Isofix-kiinnikkeet. Virallisesta törmäystestistä Passat sai täydet viisi tähteä. 

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena ajotilanteen mukaan säätyvät lediajovalot. Ne valaisivat tehokkaasti loskakelilläkin.

Parkkipaikkaturvallisuutta parantaa Comfortline-varustetasoon kuuluva pysäköintitutka, joka hälyttää sekä edessä että takana olevista esteistä. Nopeusmittarin asteikko on taajamanopeuksissa harvempi. Se auttaa sovittamaan auton nopeuden rajoitusten mukaiseksi.

Talous

Hyvää harvoin saa halvalla, eikä niin käy nytkään. Farmari-Passat maksaa halvimmillaankin yli 30 000 euroa. Koeajetun auto oli jo yli 37 000 euroa, ja päälle tuli vielä melkein 5000 eurolla erilaisia lisävarusteita. Toisaalta Passat säilyttänee arvonsa kohtuullisen hyvin, etenkin isolla dieselmoottorilla varustettuna.

Huoltoasemalla Passatin moottori paljastuu pihiksi. Auton virallinen kulutuslukema on 4,1 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Ihan tuohon ei päästy, mutta alle kuuden litran kulutustakin voi pitää kohtuullisena isolle autolle. Dieselautoista on maksettava vuotuista käyttövoimaveroa, joka Passatille on tänä vuonna yli 400 euroa. Sen takia dieselin taloudellisuudesta hyötyy vasta, jos auton mittariin kertyy vuodessa noin 20 000 kilometriä.

Tekniikka

Auton kaksilitrainen moottori on väkivahva. Suorituskyky onkin takavuosien urheiluautojen tasoa. Jos autolla ei ole tarkoitus kuljettaa painavia kuormia tai hinata isoa peräkärryä, kannattaa harkita pienempää 1,6-litraista dieselmoottoria. Silläkin selviää liikenteessä vallan mainiosti.

Käsivalinteinen vaihteisto toimii mallikkaasti. Kytkinpolkimen liikerata on miellyttävän lyhyt, etenkin takavuosien Volkkareihin verrattuna. Liikkeellelähdöissä saa olla tarkkana, sillä auto sammahtaa helposti, jos kierroksia on liian vähän. Sama vaiva on useissa dieselmoottorilla varustetuissa nykyautoissa. Passatin saa myös hienosti toimivalla automaattivaihteistolla. Se on omiaan etenkin kaupunkiajossa.

Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 TDI 110 kW BlueMotion Technology

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4767 , leveys 1832, korkeus 1477 , akseliväli 2791, raideleveys edessä 1584, takana 1568, maavara 145. Kääntöympyrä 11,7 m. Painot (kg): omamassa 1505 kg, kantavuus 640, perävaunu jarruin 2000 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 650, laajennettuna 1780.
Moottori: iskutilavuus 1968 cm³, teho 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, vääntö 400 Nm/1750–3000 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,9 sekuntia, huippunopeus 218 km/h.
Kulutus: 4,1 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 107 g/km.
Hinta: 37 631 euroa (lisävarustein 42 234 e).

ARVIO

Uusi Passat on syystäkin vuoden auto. Siinä on hyvät tilat niin ihmisille kuin tavaroille, ja Passatilla ajaa mielikseen kaupungissa ja maantiellä. Autosta huokuu laatua, jota on totuttu odottamaan hintaluokkaa arvokkaammista autoista. Tosin Passatin hintakin karkaa jo korkealla.

PLUSSAT

Miellyttävät ajo-ominaisuudet
Laadukas kokonaisuus
Runsaat tilat

MIINUKSET

Korkeahko hinta
Sammahtelee liikkeellelähdöissä

Riitta Suomi, 68, testamenttasi puolet omaisuudestaan Unicefin kautta maailman lapsille. Hän oppi jo kotona, että heikompaa pitää auttaa.

– Testamenttiajatus syntyi yllättäen. Olin Unicefin tilaisuudessa, jossa käsiteltiin testamenttilahjoittamista. Siellä sanoin ääneen, että nyt teen testamentin, Riitta Suomi kertoo.

Riitalla ja hänen miehellään on uusperhe.

– Periminen voi olla monimutkaista ilman testamenttia, kun molemmilla on aikuisia lapsia aiemmista liitoista. Lapsenlapsiakin on yhteensä seitsemän.

– Mieheni päätyi myös tekemään testamenttilahjoituksen. Mietimme kahdestaan kotona sitä, miten omaisuutemme jaetaan. Keksimme kaikenlaisia hullujakin ratkaisuja, joille nauroimme moneen kertaan. Marssimme suunnitelmamme kanssa Unicefin asiantuntijan luokse, joka kirjoitti varsinaisen testamentin toiveittemme mukaan. Muokkasimme siitä vielä paria kohtaa ennen kuin laitoimme nimet alle.

Testamenteista ei paljon puhuta. Riitta arvelee sen johtuvan siitä, että siihen liittyy aina kuolema. Se saa ihmiset arastelemaan.

"Me olemme kertoneet lapsillemme avoimesti testamentista."

– He hyväksyvät päätöksemme täysin. Meillä on yhteinen käsitys siitä, että henkinen perintö on kuitenkin tärkeintä, mitä kotoa voi saada. Perinnönjaossa Unicef saa suurin piirtein saman verran kuin lapsenikin.

– Olen miettinyt myös historiaa. Suomen lapset saivat sodan jälkeen Unicefilta paljon apua. Pidän omaa toimintaani myös velanmaksuna.

Riitta syntyi keväällä 1948 kuopiolaisen perheen kolmanneksi lapseksi.

– Kaikesta oli puutetta. Äiti ompeli vaatteet lapsille setien ja tätien vanhoista takeista, hameista ja housuista. Kengät olivat aina sisarusten perintöä. Vielä kouluaikanakin minulla oli monojen pohjissa suksisiteitä varten reikiä, joista lumi ja kosteus pääsivät palelluttamaan varpaat.

Koti oli omakotitalossa, jossa asui kolme muutakin perhettä.

– Meillä oli käytössä kammari ja keittiö. Pihan perällä oli ulkohuussi, ja vesi haettiin keskellä katua olevalta kaivolta.

– Kansakoulun jälkeen pyrin oppikouluun ja onneksi pääsin. Kirjoitin ylioppilaaksi vuonna 1967. Neljä vuotta myöhemmin valmistuin rakennusinsinööriksi ja astuin työelämään.

"Nälkää näkevien lasten kuvat pysäyttivät minut 80-luvun alussa."

– Olin oppinut vanhemmiltani, että heikompaa pitää auttaa. Niinpä aloin hakea sopivaa tapaa olla avuksi. Monet sanoivat, ettei siitä ole mitään hyötyä, ei yhden ihmisen työ auta yhtään. Minä kuitenkin jatkoin etsimistä. Lopulta päädyin mukaan Unicefin toimintaan. Valitsin järjestön sen takia, että se auttaa nimenomaan lapsia.

– Elämässäni oli tuohon samaan kaikenlaista ikävää. Kun ryhdyin tekemään vapaaehtoistyötä, aloin voida itsekin paremmin. Niin vähällä voi tehdä hyvää toisille ja maailmasta ainakin vähän paremman.

Riitta on käynyt Nepalissa todistamassa itse, että apu oikeasti menee perille.

– Vierailin vuoristokylässä, jossa oli käynnissä naisten luototusohjelma. Koko kylän toimeentulo oli lähtenyt nousuun naisten yritteliäisyyden ansiosta. Unicefin tuella rakennetut kaivot ja käymälät puolestaan paransivat koko kyläyhteisön elinoloja. Matkalla näin, miten paljon Unicefin toimintaa ja työntekijöitä arvostetaan.

Teksti on lyhennelmä ET 13/2016:ssa julkaistusta artikkelista.

Hyväntekijän testamentti on harvinaisuus

Suomessa tehdään vuosittain noin 15 000 testamenttia, joista vain satakunta määrää perinnön tai osan siitä jonkin järjestön hyväksi. Määrä kasvaa hiljalleen.

Hyväntekeväisyyteen voi osoittaa pienenkin osan perinnöstä. Osatestamentissa voi määrätä hyvin tarkasti, millaisen summan tai osan omaisuudestaan haluaa hyväntekeväisyyteen osoittaa. Samalla voi kertoa, mille järjestölle tai taholle haluaa tehdä lahjoituksen.

Liian yksityiskohtaiset määräykset testamentissa saattavat johtaa siihen, ettei järjestö voi ottaa lahjoitusta vastaan. Lahjoitustestamentti kannattaakin tehdä suunnitelmallisesti ja yhteistyössä sen järjestön kanssa, jota haluaa auttaa.

Kuluttajaliiton tuoreen selvityksen mukaan asianajajan laatiman testamentin saa yleensä 200–500 eurolla. Hintaan vaikuttavat esimerkiksi omaisuuden määrä ja laatu sekä se, onko testamentin laatija lapseton leski vai uusperheessä asuva pariskunta.

Osa yleishyödyllisistä järjestöistä tarjoaa ilmaista lakimiespalvelua testamentin laatimiseen, jos järjestö on yksi edunsaajista. Osalla järjestöistä on kohtuuhintainen yhteistyökumppani, joka auttaa testamenttilahjoittajia asiakirjojen tekemisessä.

20 yleishyödyllistä järjestöä on perustanut yhteisen Hyvä testamentti -verkkosivun, jossa kerrotaan testamenttilahjoittamiseen liittyvästä lainsäädännöstä, annetaan vinkkejä testamentin laadintaan ja vastataan yleisimpiin kysymyksiin.

Matkustajavakuutuksella voit leikata matkalla puhjenneen sairauden tuomia kuluja, mutta vanhojen sairauksien kohdalla korvaus on tiukasti rajattu. 

1. Sairastuminen matkalla ei aina ole matkasairaus

Matkustajavakuutus on se matkavakuutuksen osa, joka on tarkoitettu turvaksi matkustajalle itselleen, ei tavaroille.

Matkustajavakuutus korvaa ensisijaisesti niitä kuluja, jotka syntyvät matkalla sattuneesta tapaturmasta tai matkan aikana puhjenneesta uudesta sairaudesta. Vakuutusyhtiöt käyttävät sanaa  matkasairaus.

Jos sairastuminen matkalla johtuu jo ennen matkaa alkaneesta tai pitkäaikaissairaudesta, korvaukset ovat huomattavasti vaatimattomammat tai niitä ei saa lainkaan.

2. Matkasairauden hoitokuluissa on harvoin enimmäisraja

Vakuutukset korvaavat matkasairauden ja -tapaturman kuluja yleensä ilman enimmäisrajaa, mutta poikkeuksiakin on, sillä jokainen vakuutusyhtiö määrittelee vakuutustensa sisällön itse.

Korvattavia kuluja ovat esimerkiksi lääkärin tutkimukset ja toimenpiteet, lääkkeet, sairaalan hoitopäivämaksut ja sairaankuljetuksen maksut.

Listat korvattavista kuluista löytyvät vakuutusehdoista, samoin luettelot kuluista, joita ei korvata. Muun muassa haaverit monien urheilulajien parissa jäävät vaille korvauksia, ellei niitä varten ota lisävakuutusta.. 

3. Matkasairaudessakin korvattava hoitoaika on rajattu

Vakuutusyhtiöt rajaavat korvaamaansa matkasairauden tai -tapaturman hoitoaikaa. Korvausta maksetaan esimerkiksi korkeintaan 90-120 päivän ajan hoidon aloittamisesta. Tapaturmissa aikaraja on tyypillisesti kolme vuotta. Jos hoitoja tämän jälkeen tarvitsee, ne saa pulittaa omasta kukkarosta.

4. Krooninen sairaus on joskus kokonaan rajattu vakuutuksesta

Joistakin matkustajavakuutuksista on rajattu kokonaan pois jo ennen matkaa todetut sairaudet. Esimerkiksi kaikki ulkomaiset vakuutusyhtiöt eivät välttämättä maksa minkäänlaista korvausta edes silloin, kun pitkään oireettomana ollut sairaus yllättäen vaatii matkalla hoitoa.

5. Vanhasta sairaudesta korvataan vain ensiapuhoitoa

Suomalaiset vakuutukset korvaavat yleensä akuutteja hoitokuluja, jos pitkäaikainen tai jo ennen matkaa alkanut sairaus odottamattomasti äityy hoitoa vaativaksi. Tätä kutsutaan ensiapuluonteiseksi hoidoksi.

Sitä korvataan tavallisesti enintään 7-10 vuorokauden ajalta. Jos akuuttia hoitoa on jatkettava pidempään, kulut  joutuu maksamaan itse.

Ensiapuhoitoa ei ole esimerkiksi potilaan kuljetus kotimaahan

Ensiapuhoidosta saa korvauksen vain, jos sairauden tilanne ennen matkaa on ollut hyvä.

Korvauksia ei yleensä saa, jos sairauden tutkimukset tai hoito ovat matkalle lähtiessä kesken ja sairaus vaatiikin hoitoa matkan aikana.

6. Terveysselvitys ei takaa korvausta

Jos matka kestää jopa kuukausia tai vakuutuksen ostaja on iäkäs vakuutusyhtiöt saattavat pyytää selvitystä terveydentilasta. Ikärajat vaihtelevat yhtiöittäin. Tarkkakaan selvitys ei sinänsä takaa korvauksia.

7. Oman lääkärin matkustuslupa ei vaikuta vakuutuskorvauksiin

Vakuutus on sopimus vakuutusyhtiön ja asiakkaan välillä. Matkustajavakuutus on kaupallinen palvelu, jonka ehdot vakuutusyhtiö määrittelee. Vaikka oma hoitava lääkäri olisi sitä mieltä, että terveydentilan puolesta voi lähteä matkalle, vakuutusyhtiö tekee korvauksen maksamisesta omat päätöksensä, jos sairaus sittenkin yllättää.

8. Mikään vakuutus ei suojaa kaikelta – kukkaron sietokyky pitää laskea

Sellaista vakuutusta Suomessa ei ole tarjolla, joka suojaisi olemassa olevan sairauden ensiapuhoitoa laajemmilta kuluilta. Jokaisen on matkaa harkitessaan itse arvioitava, millaisia riskejä omaan olemassa olevaan sairauteen liittyy ja miten omat rahat riittävät, jos matkalla sairastuu.

9. Euroopassa on hyötyä Kelan ilmaisesta eurooppalaisesta sairaanhoitokortista

Euroopassa matkustava suomalainen saa äkillisesti sairastuessaan tai onnettomuuteen joutuessaan samanlaista hoitoa ja samaan hintaan kuin maan omat asukkaat. Tämän oikeuden todistaa eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka voivat tilata ilmaiseksi Kelasta kaikki Suomen sairausvakuutukseen piiriin kuuluvat henkilöt sekä Euroopassa asuvat suomalaiset eläkeläiset.

10. Vakuutusyhtiön päätökseen voi hakea muutosta

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen voi kääntyä, jos vakuutusyhtiön korvauspäätös tuntuu kohtuuttomalta. Palvelu on maksuton.

FINE tutkii asian ja antaa siitä suositusluonteisen ratkaisuehdotuksen. Jos FINE suosittaa vakuutusyhtiölle korvauksen muuttamisesta, yhtiö yleensä noudattaa suositusta.

FINEn verkkosivuilla on linkki ratkaisutietokantaan, josta löytyvät muun muassa matkavakuutuskorvauksista annetut ratkaisusuositukset.

Lähteet: FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija Katja Lappi,

FINEn raportti ”Mitä matkavakuutus korvaa, jos sairaus pahenee matkalla” (FINE 6/2015), terveyskirjasto.fi, kela.fi, fine.fi, vakuutusyhtiöiden verkkosivut