Volkswagen Passat on perusauto parhaimmillaan. Auton hinta tosin karkaa korkeaksi.

Ensimmäinen ajatus uudesta Passatista on, että siinäpä huomaamattoman näköinen auto – harmaa farmarikori ei saa automiehen sydäntä sykkimään. Moni Passatin kilpailija on rohkeammin muotoiltu.

Suomalaiset autotoimittajat valitsivat Passatin viime vuoden parhaaksi autoksi. Valinta ei ollut mikään yllätys, sillä autosta ei juuri heikkouksia löydy.

Tilat

Passat on iso auto. Pituutta on melkein 4,8 metriä, ja korin leveys on yli 1,8 metriä. Noihin mittoihin on ollut helppo mahduttaa isot tilat niin etu- kuin takapenkillekin. Etupenkin säätövarat riittävät helposti parimetrisellekin kuskille, mutta myös lyhyt kuljettaja saa ratin ja penkin säädettyä itselleen sopiviksi. Etupenkki on saksalaiseen tapaan ennemmin jämäkkä kuin mukavan pehmeä. Hyvin tukevalla penkillä jaksaa istua pitkänkin ajomatkan ilman selän puutumista.

Kojelauta on selkeä ja tyylikäs. Tärkeimpiä toimintoja, kuten lämmityslaitetta varten on erilliset säätökytkimensä. Vähemmän tärkeitä toimintoja ohjataan navigaattoriradion ison kosketusnäytön kautta. Sen avulla on saatu vähennettyä erilaisten nappuloiden määrää.   

Takapenkilläkin on hyvin tilaa. 190-senttisen kuljettajan taakse sopii istumaan samanlainen hujoppi. Sivusuunnassakin on tilaa sen verran, että kolme aikuistakin mahtuu istumaan ilman kinaa. Takapenkki on muotoiltu siten, että keskipaikallakin pystyy matkustamaan pidemmän matkan. Takamatkustajille on oma lämpötilan säätimensä, mikä osaltaan lisää matkustusmukavuutta. 

Tavaratila on laakean mallinen. Näkösuojaverhon alle jäävä tila ei ole kovin korkea, mutta muuten tilaa on reilusti. Virallinen tilavuusmitta on hulppeat 650 litraa. Tavaratilaa saa laajennettua kippaamalla takapenkkien selkänojat. Kippaaminen onnistuu kätevästi myös tavaratilan luukun vieressä olevasta vivusta. Tavaratilan nurkissa on tukevat kiinnityslenkit, ja reunassa kätevät kassikoukut. Koeajetussa autossa oli lisävarusteena sähköisesti toimiva takaluukku, jonka ansiosta hansikkaat pysyivät rapakeleillä puhtaina.  

 

Turvallisuus

Uuden auton turvallisuuden voi olettaa olevan kunnossa, eikä Passat tässä suhteessa petä. Siinä on ajonvakautusjärjestelmä ja tehokkaat lukkiutumattomat jarrut. Tiukkoja tilanteita varten jarruissa on hätäjarrutustehostin, joka auttaa, jos kuljettaja ei jaksa painaa jarrupoljinta riittävällä voimalla. Etupenkkiläisiä varten autossa on turvatyynyt, ja takapenkin reunapaikoilla on turvaistuimia varten Isofix-kiinnikkeet. Virallisesta törmäystestistä Passat sai täydet viisi tähteä. 

Koeajetussa autossa oli lisävarusteena ajotilanteen mukaan säätyvät lediajovalot. Ne valaisivat tehokkaasti loskakelilläkin.

Parkkipaikkaturvallisuutta parantaa Comfortline-varustetasoon kuuluva pysäköintitutka, joka hälyttää sekä edessä että takana olevista esteistä. Nopeusmittarin asteikko on taajamanopeuksissa harvempi. Se auttaa sovittamaan auton nopeuden rajoitusten mukaiseksi.

Talous

Hyvää harvoin saa halvalla, eikä niin käy nytkään. Farmari-Passat maksaa halvimmillaankin yli 30 000 euroa. Koeajetun auto oli jo yli 37 000 euroa, ja päälle tuli vielä melkein 5000 eurolla erilaisia lisävarusteita. Toisaalta Passat säilyttänee arvonsa kohtuullisen hyvin, etenkin isolla dieselmoottorilla varustettuna.

Huoltoasemalla Passatin moottori paljastuu pihiksi. Auton virallinen kulutuslukema on 4,1 litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Ihan tuohon ei päästy, mutta alle kuuden litran kulutustakin voi pitää kohtuullisena isolle autolle. Dieselautoista on maksettava vuotuista käyttövoimaveroa, joka Passatille on tänä vuonna yli 400 euroa. Sen takia dieselin taloudellisuudesta hyötyy vasta, jos auton mittariin kertyy vuodessa noin 20 000 kilometriä.

Tekniikka

Auton kaksilitrainen moottori on väkivahva. Suorituskyky onkin takavuosien urheiluautojen tasoa. Jos autolla ei ole tarkoitus kuljettaa painavia kuormia tai hinata isoa peräkärryä, kannattaa harkita pienempää 1,6-litraista dieselmoottoria. Silläkin selviää liikenteessä vallan mainiosti.

Käsivalinteinen vaihteisto toimii mallikkaasti. Kytkinpolkimen liikerata on miellyttävän lyhyt, etenkin takavuosien Volkkareihin verrattuna. Liikkeellelähdöissä saa olla tarkkana, sillä auto sammahtaa helposti, jos kierroksia on liian vähän. Sama vaiva on useissa dieselmoottorilla varustetuissa nykyautoissa. Passatin saa myös hienosti toimivalla automaattivaihteistolla. Se on omiaan etenkin kaupunkiajossa.

Volkswagen Passat Variant Comfortline 2,0 TDI 110 kW BlueMotion Technology

LUKUJEN VALOSSA

Mitat (mm): pituus 4767 , leveys 1832, korkeus 1477 , akseliväli 2791, raideleveys edessä 1584, takana 1568, maavara 145. Kääntöympyrä 11,7 m. Painot (kg): omamassa 1505 kg, kantavuus 640, perävaunu jarruin 2000 ja jarruitta 750.
Tavaratila (l): 650, laajennettuna 1780.
Moottori: iskutilavuus 1968 cm³, teho 110 kW (150 hv)/3500–4000 r/min, vääntö 400 Nm/1750–3000 r/min.
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,9 sekuntia, huippunopeus 218 km/h.
Kulutus: 4,1 l/100 km, diesel.
Hiilidioksidipäästöt: 107 g/km.
Hinta: 37 631 euroa (lisävarustein 42 234 e).

ARVIO

Uusi Passat on syystäkin vuoden auto. Siinä on hyvät tilat niin ihmisille kuin tavaroille, ja Passatilla ajaa mielikseen kaupungissa ja maantiellä. Autosta huokuu laatua, jota on totuttu odottamaan hintaluokkaa arvokkaammista autoista. Tosin Passatin hintakin karkaa jo korkealla.

PLUSSAT

Miellyttävät ajo-ominaisuudet
Laadukas kokonaisuus
Runsaat tilat

MIINUKSET

Korkeahko hinta
Sammahtelee liikkeellelähdöissä