Yli 55-vuotiaat vastasivat:
Epäilyttääkö vanhan putkitelevision tekniikka? Onko sama kone pyörittänyt pyykkiä jo ­20 vuotta? Jos uuden tekniikan käyttöönotto jännittää, kutsu apuun digitalkkari.

Olemme ympäröineet itsemme tekniikalla. Teknisissä laitteissa on se ikävä puoli, että ne tuppaavat vanhenemaan, hajoamaan, käymään epätarkoituksenmukaisiksi tai olemaan sitä alun perinkin.

Mikä on järkevä laitekannan perustaso? Mitä pitää ottaa huomioon, kun päivitämme arsenaaliamme?

Näillä pärjäämme

– Yli 55-vuotiaiden mielestä arjen pyörittämiseen tarvitaan liesi, jääkaappi ja pakastin. Ne ovat yleensä asunnoissa vakiovarusteena, toteaa projektisuunnittelija Kristiina Aalto. Hän työskentelee Kuluttajatutkimuskeskuksessa, joka viimeksi 2013 päivitti niin sanotut kohtuullisen minimin viitebudjetit eri kotitalouksille. Ne kertovat, mitä tavaroita ja palveluja elämiseen tarvitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Itse hankituista laitteista tarpeellisina pidettiin pölynimuria, mikroaaltouunia, silitysrautaa ja kahvin- tai vedenkeitintä. Viihde-elektroniikasta nousivat esiin matkapuhelin, televisio, radio, tietokone ja tulostin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Arjen pyörittämiseen tarvitaan liesi, jääkaappi ja pakastin

Mitä vanhemmasta ihmisestä on kysymys, sitä enemmän korostuvat helppokäyttöisyys ja turvallisuus.

Tarkkana netissä

Kun uutta kodinkonetta harkitaan, kannattaa miettiä ainakin budjettia ja rahoitusta, laitteiden teknisiä ominaisuuksia, energialuokkaa, äänitasoa, takuuta ja kuljetusta.

Ystäviltä ja tuttavilta voi kysyä suosituksia. Kuluttaja-lehden ja Tekniikan Maailman kaltaisista julkaisuista löytyy luotettavia vertailuja ja testejä. Marttaliiton kotisivut tarjoavat ohjeet kodinkoneiden hankintaan, oikeaan käyttöön ja huoltamiseen.

Myös internetin keskustelupalstoilta saa tietoa, mutta siihen ei aina voi luottaa. Jokaisen arvio perustuu omaan kokemukseen. Mikä miellyttää yhtä, ei ehkä sovi toiselle.

Hyvä myyjä kysyy

Kaupassa vastaan tulee myyjä. Onko hänen ainoa tehtävänsä saada asiakas ostamaan?

– Ensin myyjämme kartoittaa, mikä tuote vastaa asiakkaan tarpeisiin parhaiten, vakuuttaa Gigantin tuotepäällikkö Mikko Pesonen.

Jotta pettymyksiltä ja palautuksilta vältyttäisiin, myyjän on syytä esimerkiksi älypuhelinta kaupitellessaan kysyä, onko asiakkaalla jo samaan ekosysteemiin sopivia tuotteita, kuten Android-tabletti.

– Samoin on hyvä selvittää, valokuvaako asiakas puhelimella paljon tai pitääkö kosketusnäytön kirjainkoko olla säädettävissä.

Osaaja apuun

Jos ei ole nörttiä sukulaispoikaa tai avuliasta naapuria ripustamaan televisiota seinälle tai kytkemään tiekonetta langattomaan verkkoon, voi turvautua asiantuntijan apuun.

Isot kodinkoneita myyvät liikkeet markkinoivat asennuspalveluja, mutta tarjolla on myös erikoistuneita yrittäjiä, ”digitalonmiehiä”.

– Eniten asiakkaillani tökkii tietotekniikka ja uuden television käyttö, kertoo Lilli Oy:n digitalkkari Jaakko Kortepuro.

Varsinkin ikäihmiset tarvitsevat apua laitteiden asennukseen ja käytön opastukseen.

– Kolmen vartin kotikäynti maksaa 79 euroa, mutta olen asiakkaan luona niin kauan, että homma tulee kuntoon.

Digitalkkarin palveluista saa kotitalousvähennyksen.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla