Kuivuus ja viima koettelevat talvi-ihoa, mutta yhtä lailla rasite voi olla rasvaisuus. Mistä tiedän, millaista apua ihoni tarvitsee?

1 Rasvainen ihoni on usein huonossa kunnossa ja näppyläinen, vaikka käytän rasvaisen ihon tuotteita. Mikä neuvoksi?

Lievä näppylöinti liittyy usein väärin valittuihin meikki- ja ihonhoitotuotteisiin tai liialliseen ihon kuorintaan. Vältä liian rasvaisia tuotteita ja ihon voimakasta kuorintaa. Suosi geelimäistä tai ohutta, emulsiomaista päivävoidetta. Jos käytät jo rasvoittuvan ihon tuotteita, kysymyksessä voi olla ihosairaus akne. Aknen hoito vaatii käyntiä lääkärillä. Myös hilseily voi olla merkki rasvoittuvan ihon taliköhnäihottumasta. Käy kosmetologilla ihonpuhdistuksessa. Jos näppylöinti jatkuu, mene ihotautilääkärille.

2 Ihoni on ohentunut iän myötä, mitä voin tehdä?

Ihon oheneminen liittyy normaaliin ikääntymiseen, eikä yksin kosmetiikan avulla ole paljon tehtävissä. Voit kuitenkin ottaa anti-age -tuotteet käyttöön. Ne sisältävät useita tehoaineita, joiden tarkoitus on esimerkiksi stimuloida ihon  kollageenin tuotantoa, suojata ihoa UV-säteilyn haitallisilta vaikutuksilta ja ylläpitää ihon kosteustasapainoa.

Ihmevoiteita ei ole, mutta kosmetologit näkevät käytännössä, että hoidettu iho pysyy nuoremman näköisenä kuin hoitamaton. Vaikuttavina aineina anti age -tuotteissa ovat mm. vitamiinien A-, C- ja E- johdannaisia, peptidejä, vihreää teetä, hyaluronihappoa ja muita kosteuttavia aineita. Myös joissakin meikkivoiteissa on anti age -ominaisuuksia ja vitamiineja.

Ohut iho kuivuu myös helposti, joten sen suojaaminenpakkaselta ja viimalta sekä auringolta on tärkeää. Kuivuminen aiheuttaa kutinaa, punoitusta ja hilseilyä, joten ihon kunnon kannalta kaikkein tärkeintä on kosteusvoiteiden käyttö.

3 Välillä ihoni kuivuu tolkuttomasti ja välillä näyttää tosi hyvältä, mistä se johtuu?

Kuiva iho reagoi helposti vuodenaikojen vaihteluun, viimaan, lämpötilaeroihin tai pesuaineisiin. Iho kuivuu usein talvella, jolloin kannattaa siirtyä täyteläisempiin, toisin sanoen rasvapitoisempiin voiteisiin. Valitse puhdistusemulsio, joka ei kuivata, ja täydennä puhdistusta kasvovedellä – se myös kosteuttaa ihoa.

Kosteuttava naamio kerran viikossa ja kosteuttavat seerumit ihovoiteen alla tuovat lisäkosteutta. Kuiviin läiskiin voit käyttää paikallisesti erittäin kuivalle iholle tarkoitettuja, hyvin rasvapitoisia voiteita, kuten atooppisen ihon hoitovoiteita. Myös keramideja ja hyaluronihappoa sisältävät voiteet auttavat ylläpitämään ihon kosteustasapainoa. Liiallista pesua ja kaikenlaista ihon hankausta täytyy välttää. Laadukas meikkivoide suojaa ihoasi lialta ja ilmansaasteilta.

Asiantuntijana ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Marge Uibu, Ihoakatemia, Lähteenä myös Lumene.

Joko tunnet kauneuskoulun 55+? Opi aikuisen ihon salat täältä

 

 

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju