Suuvesi ei koskaan korvaa hampaiden harjausta, mutta se on hyvä apu päivittäiseen suuhygieniaan. Mikä tuote sopii mihinkin ongelmaan?

1. Jos hengitys tuoksuu pahalta

Valitse raikastava suuvesi

  • Käytä näitä, jos hengityksesi tuoksahtaa ummehtuneelle tai happamalle tai tarvitset suun raikastusta ruokailun tai välipalojen jälkeen. Tällaisissa suuvesissä on raikastavana aineena klooriheksidiiniä, joka tappaa myös bakteereja – ei kuitenkaan läheskään niin paljon kuin suuvesissä, joita käytetään kuuriluontoisesti esimerkiksi ientulehduksien hoitoon.
  • Hengitystä raikastavissa suuvesissä on klooridioksidia, oliiviöljyä tai esimerkiksi persiljaa. Niissä on myös sinkkiä, joka sitoo vapaita rikkiyhdisteitä. Nämä yhdisteet ovat usein niitä, jotka aiheuttavat suussa pahan hajun.
  • Raikastavat suuvedet eivät kuitenkaan riitä yksinomaiseksi suun ja hampaiden hoitomuodoksi, vaan suuvedet täydentävät vain niitä. Tärkein tapa hoitaa suuhygieniaa on pestä hampaat kahdesti päivässä ja puhdistaa myös hammasvälit iltaisin.
  • Raikastavia suuvesiä voit käyttää niin usein kuin on tarpeen.

2. Jos suu on kuiva

Valitse alkoholiton suuvesi

  • Kuiva suu on usein arka, joten silloin tärkeää käyttää alkoholitonta ja miedon makuista suuvettä.
  • Kuivan suun suuvesissä on mukana limakalvoja kostuttavia ainesosia, kuten aloe veraa tai hyaluronihappoa, sekä usein myös laktoperoksidaasi-, lysotsyymi- ja laktoferriinientsyymejä. Ne ovat syljen luonnollisia ainesosia, jotka normaalisylkisessä suussa suojaavat suuta infektioilta ja hampaita reikiintymiseltä. Kun suu on kuiva, sieltä puuttuu näitä suojaavia ainesosia.
  • Kuivan suun suuvedet ovat tärkeä apu muun suu- ja hammashygienian hoidossa. Jos kärsit kuivan suun ongelmista, kurluta suu suuvedellä tarpeen mukaan useampaan kertaan päivässä. Siten ehkäiset ennalta muun muassa kariesta, suun limakalvotulehduksia ja suun sieni-infektioita.

3. Jos kärsit ientulehduksesta

Valitse klooriheksidiini-suuvesi

  • Klooriheksidiniä sisältäviä suuvesiä käytetään usein tilapäisesti jonkin suuvaivan, kuten ientulehduksen, hoitoon. Apteekeissa on saatavilla erivahvuisia klooriheksidiinivesiä ilman reseptiä.
  • Tällainen suuvesi tehoaa suun vaivoihin tappamalla bakteereja. Aine on samaa, jota purskuttelet myös hammaslääkärin tuolissa hoitotoimien välillä.
  • Ikäihmisillä klooriheksidiini-suuvesi auttaa esimerkiksi proteesin aiheuttamaan suutulehduksen tai suun puhdistukseen silloin, kun ientulehdus on päässyt niin pahaksi, että harjaaminen sattuu ikeniin. Tavallisimman käyttösuosituksen mukaan suuta huuhdotaan klooriheksidiini-suuvedellä noin minuutin ajan kaksi kertaa päivässä kahden viikon ajan.
  • Klooriheksidiini-suuveden haittavaikutuksena voi olla kielen ja hampaiden värjäytyminen sekä voimakas metallinmaku suussa suussa. Jos värjäytymiä tulee, ne on syytä poistaa hammaslääkärissä.
  • Klooriheksidiini-suuvesikuurin aikana ei pidä käyttää tavallista, vaahtoavaa hammastahnaa, sillä sellaisessa on ainetta nimeltä natriumlaryylisulfaatti. Se vähentää kloorheksidiinin vaikutusta. Apteekeista saa natriumlaryylisulfaatitonta hammastahnaa.

4. Jos haluat vahvistaa hampaita

Valitse fluorisuuvesi

  • Fluorisuuvedet estävät hampaiden reikiintymistä vahvistamalla kiillettä. Kiille on elimistömme kovinta ainetta, joka ei uusiudu kuluttuaan. Happamat juomat ja ruoat nakertavat kiillettä hiljakseen, mutta syljessä olevat kalsium, fosfori ja fluori suojaavat kiillettä mineralisoitumalla kiilteeseen.
  • Jokailtainen fluoripurskuttelu onkin hyväksi esimerkiksi silloin, jos syljen eritys on vähäistä vaikkapa lääkityksen vuoksi. 
  • Fluorisuuvesiä on saatavilla useampaa eri vahvuutta. Miedoimpia voi käyttää tarvittaessa, mutta vahvimpia kannattaa käyttää vain hammaslääkärin suosituksesta.
  • Yleensä kiilteen vahvistamiseksi riittää tavallinen, fluoripitoinen hammastahna.

5. Jos hampaasi vihlovat

Valitse vihloville hampaille tarkoitettu suuvesi

  • Tällaisissa suuvesissä tehoaineina on kaliumia, strontiumia tai tinaa. Aineet ehkäisevät hampaiden vihlontaa estämällä hermoimpulssien kulkua hampaissa. Kun impulssien kulku estyy, vihlonnan tunnettakaan ei pääse syntymään.
  • Toinen tapa ehkäistä vihlontaa on estää hampaistoa erosioitumasta. Eroosiossa hampaiden kiille pikkuhiljaa syöpyy hampaan pinnalta pois. Eroosiohammasvedet vahvistavat fluorisuuvesien tapaan hammaskiillettä ja estävät myös vihlontaa.

    Asiantuntijana farmaseutti Anna Lovén Yliopiston apteekista.
    Lähteenä myös: Suomen Hammaslääkäriliitto sekä www.terveyskirjasto.fi

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju