Suuvesi ei koskaan korvaa hampaiden harjausta, mutta se on hyvä apu päivittäiseen suuhygieniaan. Mikä tuote sopii mihinkin ongelmaan?

1. Jos hengitys tuoksuu pahalta

Valitse raikastava suuvesi

  • Käytä näitä, jos hengityksesi tuoksahtaa ummehtuneelle tai happamalle tai tarvitset suun raikastusta ruokailun tai välipalojen jälkeen. Tällaisissa suuvesissä on raikastavana aineena klooriheksidiiniä, joka tappaa myös bakteereja – ei kuitenkaan läheskään niin paljon kuin suuvesissä, joita käytetään kuuriluontoisesti esimerkiksi ientulehduksien hoitoon.
  • Hengitystä raikastavissa suuvesissä on klooridioksidia, oliiviöljyä tai esimerkiksi persiljaa. Niissä on myös sinkkiä, joka sitoo vapaita rikkiyhdisteitä. Nämä yhdisteet ovat usein niitä, jotka aiheuttavat suussa pahan hajun.
  • Raikastavat suuvedet eivät kuitenkaan riitä yksinomaiseksi suun ja hampaiden hoitomuodoksi, vaan suuvedet täydentävät vain niitä. Tärkein tapa hoitaa suuhygieniaa on pestä hampaat kahdesti päivässä ja puhdistaa myös hammasvälit iltaisin.
  • Raikastavia suuvesiä voit käyttää niin usein kuin on tarpeen.

2. Jos suu on kuiva

Valitse alkoholiton suuvesi

  • Kuiva suu on usein arka, joten silloin tärkeää käyttää alkoholitonta ja miedon makuista suuvettä.
  • Kuivan suun suuvesissä on mukana limakalvoja kostuttavia ainesosia, kuten aloe veraa tai hyaluronihappoa, sekä usein myös laktoperoksidaasi-, lysotsyymi- ja laktoferriinientsyymejä. Ne ovat syljen luonnollisia ainesosia, jotka normaalisylkisessä suussa suojaavat suuta infektioilta ja hampaita reikiintymiseltä. Kun suu on kuiva, sieltä puuttuu näitä suojaavia ainesosia.
  • Kuivan suun suuvedet ovat tärkeä apu muun suu- ja hammashygienian hoidossa. Jos kärsit kuivan suun ongelmista, kurluta suu suuvedellä tarpeen mukaan useampaan kertaan päivässä. Siten ehkäiset ennalta muun muassa kariesta, suun limakalvotulehduksia ja suun sieni-infektioita.

3. Jos kärsit ientulehduksesta

Valitse klooriheksidiini-suuvesi

  • Klooriheksidiniä sisältäviä suuvesiä käytetään usein tilapäisesti jonkin suuvaivan, kuten ientulehduksen, hoitoon. Apteekeissa on saatavilla erivahvuisia klooriheksidiinivesiä ilman reseptiä.
  • Tällainen suuvesi tehoaa suun vaivoihin tappamalla bakteereja. Aine on samaa, jota purskuttelet myös hammaslääkärin tuolissa hoitotoimien välillä.
  • Ikäihmisillä klooriheksidiini-suuvesi auttaa esimerkiksi proteesin aiheuttamaan suutulehduksen tai suun puhdistukseen silloin, kun ientulehdus on päässyt niin pahaksi, että harjaaminen sattuu ikeniin. Tavallisimman käyttösuosituksen mukaan suuta huuhdotaan klooriheksidiini-suuvedellä noin minuutin ajan kaksi kertaa päivässä kahden viikon ajan.
  • Klooriheksidiini-suuveden haittavaikutuksena voi olla kielen ja hampaiden värjäytyminen sekä voimakas metallinmaku suussa suussa. Jos värjäytymiä tulee, ne on syytä poistaa hammaslääkärissä.
  • Klooriheksidiini-suuvesikuurin aikana ei pidä käyttää tavallista, vaahtoavaa hammastahnaa, sillä sellaisessa on ainetta nimeltä natriumlaryylisulfaatti. Se vähentää kloorheksidiinin vaikutusta. Apteekeista saa natriumlaryylisulfaatitonta hammastahnaa.

4. Jos haluat vahvistaa hampaita

Valitse fluorisuuvesi

  • Fluorisuuvedet estävät hampaiden reikiintymistä vahvistamalla kiillettä. Kiille on elimistömme kovinta ainetta, joka ei uusiudu kuluttuaan. Happamat juomat ja ruoat nakertavat kiillettä hiljakseen, mutta syljessä olevat kalsium, fosfori ja fluori suojaavat kiillettä mineralisoitumalla kiilteeseen.
  • Jokailtainen fluoripurskuttelu onkin hyväksi esimerkiksi silloin, jos syljen eritys on vähäistä vaikkapa lääkityksen vuoksi. 
  • Fluorisuuvesiä on saatavilla useampaa eri vahvuutta. Miedoimpia voi käyttää tarvittaessa, mutta vahvimpia kannattaa käyttää vain hammaslääkärin suosituksesta.
  • Yleensä kiilteen vahvistamiseksi riittää tavallinen, fluoripitoinen hammastahna.

5. Jos hampaasi vihlovat

Valitse vihloville hampaille tarkoitettu suuvesi

  • Tällaisissa suuvesissä tehoaineina on kaliumia, strontiumia tai tinaa. Aineet ehkäisevät hampaiden vihlontaa estämällä hermoimpulssien kulkua hampaissa. Kun impulssien kulku estyy, vihlonnan tunnettakaan ei pääse syntymään.
  • Toinen tapa ehkäistä vihlontaa on estää hampaistoa erosioitumasta. Eroosiossa hampaiden kiille pikkuhiljaa syöpyy hampaan pinnalta pois. Eroosiohammasvedet vahvistavat fluorisuuvesien tapaan hammaskiillettä ja estävät myös vihlontaa.

    Asiantuntijana farmaseutti Anna Lovén Yliopiston apteekista.
    Lähteenä myös: Suomen Hammaslääkäriliitto sekä www.terveyskirjasto.fi

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto