Lopetin kolme viikkoa sitten 10 vuotta kestäneen estrogeenikorvaushoidon. Olen nyt kuumien aaltojen vallassa. Hiki valuu pitkin selkää ja hiuspohjakin tulvii. Mikä aallot oikein aiheuttaa? Vuosimallia 1951

Järkeenkäyvinkin selitys on varsin epämääräinen. Nimittäin, aivojemme termostaatti ja hormonitoimintojen kapellimestari on nimeltään hypotalamus.

Estrogeenin eli naishormonin pitoisuuden lasku horjauttaa lämmönsäätelyn monimutkaisen tasapainon. Termostaatti erehtyy luulemaan, että keho on ylikuumentumassa, ja painaa jäähdytyksen hälytysnappia.

Stressihormonit avaavat ihon pintasuonet, ja hikirauhaset saavat käskyn toimia. Samassa kuuma aalto pyyhkäisee ylitse, hiki virtaa ja haihtuessaan
viilentää kehon.

Hypotalamus kyllä löytää uudet säädöt ajan kanssa, ja kuumat aallot lakkaavat. Se, kuinka nopeasti näin käy, on hyvin yksilöllistä.

Aaltoilua

Lainaus: HEI! MINULLA KAI KUUMAT AALLOT ALKANEET. YÖT NUKUN IKKUNA AUKI JA KUITENKIN ON KUUMA JA SITTEN TAAS ON KYLMÄ. MUITA OIREITA YHTÄKKINEN KUUMUUDEN TUNNE KASVOISSA, INHOTTAVAA! OLEN 53 VUOTIAS. kUUKAUTISET JÄÄMÄSSÄ POIS, SILLÄ KIERRON PITUUDET VAIHTELEE TOSI PALJON, KUN ENNEN OLIVAT SÄÄNNLLÖLLISEN PITUISET.NYT EI KUUKAUTISIA KUULU.. VAI MIKÄ MINULLA LIENEE? MITÄHÄN LÄÄKETTÄ ALAN SYÖDÄ ? Kyllä nuo selviä menopaussin oireita ovat. Itse olen samaa ikäluokkaa, ja kärsin samoista oireista...
Lue kommentti