Olen 66-vuotias nainen. Puolet elämästäni on mennyt vatsavaivojen kanssa. Alussa todettiin vaikea atrofinen gastriitti, siis autoimmuunitauti, joka ei ole parannettavissa. Ruokavalio on ainoa tapaa pitää oireet kurissa. Mutta kun hapottoman mahan ruokavalio-ohjeita ei löydy mistään! Muutaman vuoden ajan minua on kiusannut lisäksi ripuli. Keliakia ja laktoosi-intoleranssi on poissuljettu. Suolen tähystys on johtanut kahteen mahdolliseen selittäjään, joko ärtyvä suoli tai kollageenikoliitti. Mutta ei hoitoa kumpaankaan. Vertaistukiryhmiäkään en löydä.Morbus mysticus

Pieni tulkkaustoimi ensin. Mahalaukkusi limakalvo on näivettynyt eikä tuota suolahappoa. Sitä on atrofinen gastriitti. Ylävatsaoireet, turvotus ja kivut tulevat kyytipoikina. Syynä on tulehdus­reaktio, jonka elimistö on käynnistänyt olematonta vihollista, mahalaukun soluja vastaan, ja jota se ei osaa sammuttaa.

On luonteenomaista, että atrofisesta gastriitista kärsivät potilaat ovat hyvin yksilöllisiä sen suhteen, mitä ruokaa he sietävät. Siksi yleispäteviä, oireita helpottavia ruokavalio-ohjeita ei tahdo olla. Jos paksu­suolikin on vielä kranttu sille sun tälle ruoka-aineelle, ärtyvä suoli siis, niin siinäpä sitä on taiteilua kerrakseen.

Atrofista gastriittia sairastavia kannustetaan etsimään sopivia aineksia terveellisistä ruoka-aineista, kuinkas muuten. Hyvänlaatuisia öljyjä, reippaasti vihanneksia, vähärasvaista siipikarjan tai kalan lihaa, pähkinöitä, kokojyväviljaa. Moni-hivenainevalmistettakin voi suositella.

B12-vitamiinia tarvitaan aina. Ripulipainotteinen ärtyvä suoli kaipaa hyvänlaatuista kuitua. Marjoista, hedelmistä, kasviksista, viljasta tai apteekin hyllyltä purkista.

Ja vertaistuen puute – onko kenelläkään vinkkiä, mistä sellaista löytyisi?

Vierailija

Hapoton maha – mikä dieetti?

Lainaus: Aika järkyttävää ja vastuutonta julkaista tuollaisia huuhaa-sivustojen linkkejä. Ainakaan tuolla aiemmissa ei ollut edes lähdettä eikä kirjoittajan nimeä. Piilomainontaakin luontaistuotteita. Älkää nyt hyvät ihmiset edes uskoko. Jos on kysyttävää tai kysymyksiä tms. menkää terveyskeskuksiin, terveydenhoitajille esim., he tietävät kyllä. Ja hapoton maha? No onpa väite. Paljonhan sitä kuulee, mutta sellaista ei taida oikeasti edes olla ja jos on, harva sitä itse tunnistaa, koska se on...
Lue kommentti
Vierailija

Hapoton maha – mikä dieetti?

Kovia kouristuksia eri happolääkkeitä.tähystykset ym ,sitten näin ACETIUM MAINOKSEN söin kuurin ja kas vuoteen en ole kärsinyt vaivoista.Toinen, kaikki makeutus aineet saa kouristuksia aikaan,jos otan kaupan soppaa ja makeutettu jollakin aineella.Tuo valtava hoputtaminen syö vihanneksia hedelmiä kasviksia tuntuu että on tullut kasvis syöjäksi.jos pääruokaa otan siinä on raastetta ynm aina yhtä kerralla ei kaikenlaisia, salaatin lehtiä milloin k urkkua. HUH HUH oletko samakirjoittaja joka...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju