Olen 63-vuotias sopusuhtainen, liikuntaa harrastava nainen. Tunnen itseni terveeksi. Käytän ainoastaan verenpainelääkkeitä, ja verenpaine onkin hyvä. Aina lentokoneessa minuun iskee hapenpuute. Olo muuttuu huonoksi, ja melkein menetän tajuni. Kun saan happea, vointini korjaantuu. En pelkää lentämistä. Sydämen pitäisi olla terve, sillä rasitustestikin meni hyvin. Löytyykö ongelmaani apua? Lähden lentoon!

Onpas hurjaa. Pohditaan tovi. Kun matkustamme korkealla matkustajakoneessa, keuhkoihin virtaavassa hengitysilmassa on vähemmän happea kuin maanpinnan tasolla. Veren happipitoisuus laskee, mutta terve matkustaja ei tätä huomaa. Sydämen syke ja verenpaine nousevat, sydän pumppaa tehokkaammin eikä hapenpuutetta synny.

Hapenpuute voi vaania, jos veren hapenkuljetuskyky on heikentynyt anemian takia, jos jokin merkittävä keuhkosairaus estää hapen kulkeutumista vereen tai jos sairas sydän ei selviä kunnialla ylimääräisestä työmäärästä. Tuntuu kyllä siltä, että jos sinulla olisi jokin näistä sairauksista, se olisi arjessasi ja tehdyissä tutkimuksissa tullut jo esiin.

Olisi mielenkiintoista viedä sinut alipainekammioon, joka matkisi matkustamon olosuhteita. Verikaasunäytteitä ottamalla voitaisiin tutkia, johtuuko kertomasi oire todellakin hapenpuutteesta. Vaihtoehtoinen selitys voisi olla tahdosta riippumattoman hermoston toimintahäiriö. Alipainekammiotutkimukseen vaan ei käytännössä ole mahdollisuutta.

Ehkä ainoa apu on, että neuvottelet matkustamohenkilökunnan kanssa, voisitko matkan aikana hengitellä happea silloin tällöin, kun siltä tuntuu, ettei tuollaista kohtausta pääsisi syntymään.