Päällekäiset lainat, kodittomuus ja kuntien tarjoaman tuen puute ovat ajamassa sisäilmaongelmista sairastuneet yhteiskunnan ulkopuolelle.

Sisäilmaongelmien vuoksi sairastuneet ovat vaarassa syrjäytyä. Hengitysliiton tekemä tuore selvitys sairastuneiden kokemuksista kertoo, että taloudelliset ongelmat, jopa kodittomuus, ovat sairastuneiden arkipäivää.

- Sairastuneita ei osata auttaa eikä heidän taloudellisiin ja asumiseen liittyviin ongelmiinsa ole tällä hetkellä tarjolla juuri minkäänlaisia ratkaisuja, selvityksen tekemiseen osallistunut Hengistysliiton suunnittelija Katri Nokela kertoo.

Osa sairastuu huonosta sisäilmasta kotona, osa työpaikalla tai oppilaitoksissa.  Omassa kodissaan sairastunut menettää pahimmassa tapauksessa sekä kotinsa että sen irtaimiston. Lisäksi omistusasunnossa sairastuneilla on usein velkaa kosteusvaurioisesta asunnosta, jota he eivät voi myydä tai vuokrata ja jossa he eivät voi asua.

Hengitysliiton selvityksestä käy ilmi myös se, että monet vuokra-asuntojen sisäilmasta oireilevat joutuvat vaihtamaan asuntoa useita kertoja, koska sopivaa asuntoa ei ole tarjolla. Vaarana on, että vuokralaiselle kertyy maksettavaksi useita päällekäisiä vuokria tai vakuuksia.

Hengitysliitto ehdottaa, että uusille vuokralaisille tarjottaisiin mahdollisuus nukkua uudessa asunnossa pari yötä kokeeksi, ennen sopimuksen virallistamista. Näin tiedettäsiin, aiheuttaako asunnon sisäilma terveysongelmia.

Hengitysliiton selvitys tehtiin viime vuoden aikana ja sitä varten haastateltiin kolmeakymmentä sisäilmasta sairastunutta eri puolilta Suomea.

Sisäilmaongelmat voivat aiheuttaa mm. hengitystieoireita, väsymystä, päänsärkyä, nivelsärkyä ja neurologisia oireita.

Hengitä puhdasta ilmaa!

Onko tämä astmaa?

Lisää tietoa sisäilmaongelmien aiheuttamista terveyshaitoista huhtikuun lopulla ilmestyvästä ET-lehdestä.

Vierailija

Hometalojen sairastuttamat vaarassa syrjäytyä

Järkyttävää eikö vain? Ongelma ei todellakaan ole uusi, ratkaisuja vaan ei juurikaan kukaan tarjoa ja niitäkään harvoja asiantuntijoita ei kukaan kuuntele. Tilanne on minullekin nerittäin tuttu; olen sairastunut työperäiseen astmaan (työpisteessä oli paha home ja kosteusmikrobiongelma) lisäksi olen altistunut homeelle myös entisessä kodissani, joutunut vuokralle, vaihtanut halvempaan vuokra-asuntoon, jossa ruvennut saamaan oireita, nykyisessä työpisteessä pölyongelma, joka myös lisää oireita...
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju