Jos pääkipu ei ole äkkinäistä, jatkuvaa tai todella kovaa, kokeile lääkkeettömiä kotikonsteja kivistyksen helpottamiseen.

Muista liikkua

Varo jymähtämästä pitkiksi toveiksi paikoillesi. Jos istuskelet tietokoneen ääressä tai lueskelet sohvalla, muista liikkua säännöllisin väliajoin.

Jos voit työskennellä seisten, sopiva aika istahtaa on sitten, kun et enää jaksa pitää asentoa ryhdikkäänä.

Juo vettä

Päänsärky saattaa olla merkki nestevajeesta, joten juo ensi hätään lasillinen kylmää vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Jos juot kahvia, ota aina seuraksi vettä, koska kahvi poistaa nestettä elimistöstä. Vettä pitäisi päivän aikana muistaa juoda litra tai pari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Luuri pois korvalta

Pidätkö kännykkää aina samalla korvalla? Silloin pää on vähän vinossa ja olkapää nousee.

Ota tekniikka avuksi: käytä kuulokkeita tai ota kuvapuheluita whatsappin tai messengerin kautta.

Hengitä syvään

Hengitykseen keskittyminen rentouttaa. Kokeile syvää palleahengitystä makuuasennossa: aseta toinen käsi vatsalle ja hengitä nenän kautta sisään ja ulos.

Vatsalla olevan käden pitäisi nousta ja laskea rauhallisesti hengityksen tahdissa.

Kylmää otsalle

Kylmäkääre on nopea apu. Kääri kylmäpakkaus tai pakastevihannespussi kuivan pyyhkeen sisään. Pidä kylmää otsalla kymmenen minuuttia ja toista sama hetken päästä.

Kylmä turruttaa kipua ja supistaa verisuonia, mikä parantaa verenkiertoa.

Kuumaa niskalle

Kiristääkö stressi ohimoita? Kuumavesipullo niskassa voi lievittää kipua. Myös kuuma suihku on erinomainen vaihtoehto.

Lämpö auttaa rentouttamaan lihasjännitystä ja parantaa verenkiertoa, mikä puolestaan helpottaa särkyä.

Lähteet: Mia Jokiniva: Vapaudu stressistä, Gummerus; Terveyskirjasto.fi; fysios.fi; terveyskyla.fi

 

Kuva Getty images

Sisältö jatkuu mainoksen alla