Kärsitkö päänsärystä ja väsymyksestä iltapäivisin? Syynä saattaa olla liian vähäinen juominen. Vettä on hyvä hörppiä muutaman tunnin välein – ja jo ennen kuin janottaa. 

Tärkeimpiin kysymyksiin vedestä vastaa laillistettu ravitsemusterapeutti Sari Pantzar-Seppälä.

1. Miksi ihminen tarvitsee vettä?

Vesi on elintärkeä ravintoaine. Esimerkiksi normaali aineenvaihduntamme vaatii vettä – sitä tarvitaan ravintoaineiden kuljetukseen ja imeytymiseen sekä kuona-aineiden poistoon. Yksi veden tärkeimmistä tehtävistä on lämmönsäätely: hikoileminen poistaa ylimääräisen lämmön kehosta.

2. Paljonko pitäisi juoda?

Päivässä pitäisi juoda ainakin litra tai puolitoista. Aikuinen tarvitsee päivittäin noin 2–3 litraa nestettä, mutta siitä noin litra tulee ruoasta.
Vesi on ehdottomasti paras janojuoma.

3. Riittääkö, jos juo silloin kun janottaa?

Jano tulee yleensä jälkijunassa ja kertoo jo nestehukasta. Ikääntymisen myötä janon tunne usein vielä heikkenee, ja monet ikääntyneet kärsivät huomaamattaan nestevajauksesta. Kannattaa opetella juomaan säännöllisin väliajoin. Jääkaappiin voi laittaa puolentoista litran vesikannun tai työpaikalla täyttää vesipullon ja juoda sen päivän aikana tyhjäksi.

4. Millaisissa tilanteissa pitäisi juoda normaalia enemmän?

Helteellä, kuivassa ja kuumassa sisäilmassa, saunomisen yhteydessä ja liikuntaa harrastaessa.

Varsinaisen kuntoilun lisäksi arkiliikunta, kotiaskareet ja pihatyöt lisäävät nesteentarvetta. Esimerkiksi sieni- tai marjametsään kannattaa ottaa vesipullo mukaan. Juominen auttaa jaksamaan. Lenkillä tai muissa touhuissa väsyminen ei välttämättä johdu huonosta kunnosta vaan usein vain nestevajauksesta.

Myös nuha, kuume ja vatsatauti lisäävät nesteen tarvetta.

Alkoholi poistaa nestettä, joten sen kanssa pitäisi juoda vettä. Sama pätee kahviin ja muihin kofeiinipitoisiin juomiin, kuten teehen ja energiajuomiin. Mitä enemmän kahvia juo, sitä enemmän pitäisi juoda myös vettä.

5. Mistä tietää, onko juonut tarpeeksi?

Hyvä nyrkkisääntö on se, että jos pissalla pitää käydä 3–4 tunnin välein ja virtsa on vaaleaa, on juonut tarpeeksi. Virtsaamistarpeessa on toki yksilöllisiä eroja.

Jos on juonut liian vähän, alkaa tulla nestevajauksen merkkejä, kuten janon tunnetta, väsymystä ja päänsärkyä. Lievää nestevajausta on monilla. Iltapäivällä iskevä väsymys ja päänsärky johtuvat usein siitä, että on juotu liian vähän. Jos silloin yrittää korjata tilannetta kahvilla, nestevajaus vain pahenee.

6. Voiko vettä juoda liikaa?

Kyllä voi. Jos juo 5–7 litraa vettä päivässä, virtsan mukana menetetään liikaa suoloja, natriumia ja kaliumia. Kivennäisaineiden tasapaino häiriintyy ja elimistö ”laimenee”. Laimeneminen aiheuttaa sekavuutta ja ärtyisyyttä, jopa tajuttomuuden.

7. Millaista vettä pitäisi nauttia?

Se on makuasia. Tavallinen vesijohtovesi on meillä puhdasta ja hyvänmakuista. Matkoilla ja vierasvarana voi käyttää pullotettuja vesiä.
Moni tykkää jääkaappikylmästä vedestä, toisille sopii hyvin kannussa seisotettu, huoneenlämpöinen vesi. Huoneenlämpöinen vesi on helpointa niellä ja siksi se sopii erityisesti ikäihmisille.

Jotkut pitävät kuplivasta vedestä – esimerkiksi painonpudottajat täyttävät usein vatsaansa tai hillitsevät kar­kinhimoaan maustetulla kivennäisvedellä. Toiset eivät pidä kuplista, joillekin ne aiheuttava röyhtäilyä tai vatsanpolttelua ja joiltakuilta ne voivat viedä ruokahalun.

Tärkeintä on, että janojuoma on energiatonta eikä siinä ole hampaiden kiillettä tuhoavaa happoa.

8. Onko kivennäisvesien sisältämillä kivennäis­aineilla ravitsemuksellista merkitystä?

Voi niillä olla, jos kivennäisvettä juo paljon. Litrasta kivennäisvettä voi saada esimerkiksi neljäsosan päivän magnesiumtarpeesta. Magnesium helpottaa ummetusta ja auttaa suonenvetoihin ja lihaskramppeihin.

9. Jos juo kuplivia vesiä, onko vaarana saada liikaa suolaa?

Perinteiset vichyt sisältävät kohtalaisen paljon natriumia eivätkä siksi ole suositeltavia janojuomina. Voimakkaan hikoilun yhteydessä, jossa kehoon syntyy usein myös natriumvajaus, ne voivat olla tarpeen. Normaalioloissa kannattaa suosia kivennäisvesiä, joissa on vain vähän tai ei lainkaan natriumia. Niitä on markkinoilla runsaasti erilaisia.

10. Mitä on kahviloissa ja ravintoloissa automaateista myytävä soodavesi?

Soodavesi on tavallista vettä, johon on lisätty hiilidioksidia. Soodaveden anniskelu vaatii erillisen laitteiston, jolla vesijohtovedestä valmistetaan soodavettä. Kaupoissa ei myydä vettä soodavesi-nimikkeellä.

Vierailija

Miksi veden juonti aina unohtuu?

Lainaus: Ei katottu. Miksi kaikkii ketjuihin pitää väen väkisin lisätä televisio? Minä taas lisään yleensä googlen tai wikipedian, kun niistä haen tietoa ja vahvistusta väitteilleni. Useammin katson tietokoneen näyttöä kuin telkkaria, nytkin tosin taustalla toosasta kuuntelen perjantain lavatanssimusiikkia.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju