Miehelleni ei sovi kolesterolilääkitys vaikeiden sivuvaikutusten vuoksi. Lääkäri kehotti kokeilemaan punaista riisiä ja vihreää teetä. Emme vain tiedä, minkä verran riisiä on hyvä syödä päivässä? Onko siihen olemassa suositusta? Punaista ja vihreää

Punariisihän on ehtaa ainetta. Riisin päälle ripotellaan tiettyä rihmasientä, ja viljelmä saa käydä pari viikkoa. Sieni värjää riisin punaiseksi ja tuottaa monakoliinia, joka on rakenteeltaan samanlainen kuin lovastatiini, kolesterolilääke.

Punariisikapseleissa monakoliinia on verraten vähän, mutta jos on herkkä statiinin hoitovaikutukselle, saattaa pari kolme punariisikapselia päivässä laskea kolesterolia aika paljonkin. Jotkut potilaat kertovat sietävänsä punariisiä, vaikka eivät statiineja sietäisikään.

Mitä vihreään teehen tulee, niin tehoaineita on siinäkin. Tärkein niistä on antioksidantti, josta käytetään lyhennettä EGCG. Jos japanilaisilta kysyy, he vannovat myös teen terveysvaikutusten puolesta. Monet heistä juovat litrakaupalla teetä päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Varmaksi ei teen terveysvaikutusta verisuonitautien ehkäisyssä tai hoidossa voi todistaa kukaan. Jos vihreään teehen viehtyy ja sen voimaan uskoo, on viisainta nauttia se nimenomaan teenä, juomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jättäkää mittaamaatta kolesteriarvonne ja eläkää ilman noita lukemia onnelista ja hyvää elämää.

Tieto lisää tuskaa.

Ja tämänpäivän ristiriitainen tieto vielä enemmän.

Edellisen huuhaa artikkelin kirjoittajalle hieman totuuksia...

KASVISRASVAT
13.4.2009 ilmestyneessä Archives of International Medicine (archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/169/7/659) -nimisessä lääketieteellisessä lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli ravinnosta . Siinä tutkijat huomauttavat, että viralliset ravitsemusväitteet eivät perustu tosiasioihin vaan tukevat ruoka- ja lääketeollisuutta. He pitivät virallisia suosituksia kyseenalaisina, ja jopa haitallisina. Itse asiassa todellista tietoa ravinnosta on hyvin vähän. Suurin osa virallisista väitteistä on olettamuksia. Kasvirasvat ovat todella vaarallisia ja eivät kuulu ihmisravintoon. Kasviperäisten monityydyttämättömien rasvojen edut on toteen näyttämättä. Kasviperäisen alfalinolihapon vaikutusta terveyteen ei ole koskaan voitu näyttää toteen. Kasvisrasvojen syönti lisää arakinonihappoa elimistössä joka hapettuu myrkyllisiksi yhdisteiksi. Hapettunut rasva on eritäin haitallista elimistölle, aiheuttaen mm. syöpää. Kasvirasvat sekoittavat hormonijärjestelmän. Tyydytetyt (kovat) rasvat ovat tässä suhteessa neutraaleja. Tutkimuksessa todettiin että rasvojen rajoittaminen johti HDL -kolesterolin laskuun ja triglyseridiarvojen kohoamiseen, mikä yhdessä on todellinen äkkikuoleman riski.

KOLESTROLI
Kolesteroli on luonnonaine ja tärkeä elimistölle. Terveyteen sillä ei ole mitään merkitystä. Sekä korkea- että matalakolesterolitasoiset ihmiset sairastuvat yhtä lailla.

On olemassa selvä näyttö siitä, että mitä alhaisempi kolesteroli, sitä suurempi riski sairastua alzheimerin tautiin. Lisäksi ihmisillä, joilla on normaalisti alhainen kolesteroli, on enemmän sydänkohtauksia. Kolesterolia alentava lääke ei siis vie riskiä pois. Kolesteroli on ainoastaan riskitekijä, ei syy ongelmiin.

Sydänperäisiä äkkikuolemia tapahtuu ihmisille, joilla on täysin normaalit verisuonet. Myös ne, joiden verisuonet ovat kalkkeutuneet, voivat elää pitkään, sillä tilalle kasvaa uusia verisuonia. Jos katsotaan verisuoniin kerääntyvää kalkkia, siinä ei ole juurikaan kolesterolia, vaan eniten kasvisperäistä monityydyttämätöntä rasvaa eli "terveysrasvaa". Tämä analyysi on julkaistu jo 1990-luvun alussa, mutta se jätetty suomessa ja maailmalla täysin huomioimatta.

Nauttikaa vain kasvisrasvoja, niin kansa lihoo, diabetes, sydäntaudit ja syöpä lisääntyy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla