Olen aktiivinen kuntoilija. Harrastan suunnistusta, pyöräilyä ja juoksua. Vaimoni ihmettelee, kun puolimaratonilla sykkeeni nousee jopa 192 lyöntiin minuutissa. Eikö se ole näin vanhalle liian korkea? Itseänikin nyt huolestuttaa, vaikka ei siitä tunnu mitään haittaa olevan. Suvussani on paljon sydän- ja verisuonitauteja, ja kolesterolini on korkea. Onko syytä huoleen ja tarkempiin tutkimuksiin? -Kuntoilija vm -58

Ensin syketasosta. Maksimaalista iänmukaista syketasoa lasketaan yleisimmin kahdella eri laskukaavalla: 220–ikä/min tai 205–puolet iästä/min. Maksimisykkeesi näin laskettuna olisi siis 166/min tai 178/min. Laskutapoja kritisoidaan: ne eivät ole yhden koon sukka eli kaikille sopivat. Turvallinen maksimisykeraja voi olla korkeampikin.

Kun kuntoilu on sinulle noin tärkeää, ehdotan, että hakeudut liikuntalääketieteen klinikkaan, missä sinulle voidaan tehdä rasituskoe. Kokeessa rasitat itseäsi uupumukseen asti lääkärin valvonnassa ja EKG:n rekisteröidessä sydänkäyrääsi. Näin saadaan selville todellinen maksimisykkeesi. Jos kaikki menee hyvin ja turvallisesti, tuo maksimisyke on sitten oma kompassisi oikeaoppiseen kuntoiluun. Toisin sanoen se kertoo sinulle järkevän harjoittelun sykerajat kussakin treenitilanteessa.
Sitten tuosta sukurasitteesta. Ahkera kuntoilu ei näytä kumoavan sydän- ja verisuoni­tautien sukuriskiä niin hyvin kuin siltä toivoisi. Siksi rasva-arvoistakin on vielä erikseen pidettävä rotia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla