Olen 81-vuotias nainen. Viitisen vuotta sitten sain lääkkeeksi rytmihäiriöön Emconcor 5 mg ja verenpainelääkkeeksi Adalat Oros 30 mg. Otan aamui­sin kaksi tablettia Emconcoria ja yhden Adalatin. Nyt verenpaine on ollut kotona 145/70–74, pulssi 52. Toisinaan aamuisin korvani kohisevat. Luulin, että syynä on korkea verenpaine, mutta verenpaine olikin kovin alhainen, 125/45. Puhuin tästä omalääkärille, mutta hän ei sanonut mitään. Mitä pitäisi tehdä?
81-vuotias

Jos ymmärsin oikein, otat siis kaksi kappaletta 5 mg:n Emconcoria aamuisin ja pulssitaso on reilut 50 lyöntiä minuutissa verenpainetta mitatessasi. Tämä voi olla huti, mutta tuo korvien kohina, joka toisinaan aamupäivällä sinut yllättää, voisi olla merkki siitä, että sydämen syke harventuu liikaa ja tekee tepposet. Kohinan tulkitsee silloin pyörtymisen ennakko-oireeksi.

Emconcor on sykettä jarruttava betasalpaaja ja kaksi tablettia on koko lailla tuhti annos. Vaikka arveluni menisikin metsään, lääkärisi voisi vielä varmistaa, olisiko lääkitys ehkä kohinan syy, joko harvan pulssin tai notkahtavan verenpaineen kautta.