Istuminen ei ole pelkästään toimistotyöläisen synti, vaan paikallaanolo kasvaa iän myötä. Katso, kuinka paljon istut päivässä ja mitä se paljastaa sinusta.

Istumistutkija Arto Pesola tietää paljon suomalaisten istumisesta. Aikuiset istuvat keskimäärin 9 tuntia 7 minuuttia joka päivä. Esikouluikäisten istumisaika päivittäin on 6 tuntia 40 minuuttia.

Istuminen on läsnä arjessamme koko ajan. Sitä on jopa liikaa. Niin paljon liikaa, että säännöllinenkään liikunta ei välttämättä kumoa liiallisen istumisen haittoja, kertoo tutkimus.

Pesola onkin nyt kirjoittanut kirjan, jossa hän kannustaa suomalaisia pieniin tekoihin – vastaiskuna suomalaisten hurjille istumismäärille.

Luomuliikunnan työkirja – istu vähemmän ja ole aktiivinen arjessa on tekijän mukaan työkalupakki fiksuun istumiseen. Vaikka istumistunnit olisivatkin suuret, terveyshyötyjä saa jo pienellä teolla: kun nousee välillä ylös.

Katso, miten istumisaikasi vaikuttaa terveyteen

Alle 4 tuntia päivässä

Hienoa, olet erittäin aktiivinen arjessasi! Istut vähän verrattuna väestön keskiarvoon. Jotta pystyt palautumaan arkirasituksista, muista pitää kunnostasi huolta ja myös istua silloin tällöin lepäämään.

4–8 tuntia päivässä

Loistavaa, pidät kehosi aktiivisena päivän mittaan ja istumisaikasi on sopiva – terveytesi kannalta.
Muista kuitenkin tauottaa istumista, mutta myös aktiivisuuttasi sopivasti.

8–12 tuntia päivässä

Aijai, istumisaikasi on melko korkea ja se aiheuttaa sinulle terveysriskin. Muista tauottaa istumistasi. Jos on mahdollista kannattaa myös vähentää istumista, jotta kehosi pysyisi aktiivisena pitkin päivää. Iso osa suomalaisista kuuluu tähän istujaryhmään.

Yli 12 tuntia päivässä

Paha juttu: istumisaikasi on erittäin korkea. Se aiheuttaa sinulle selkeän terveysriskin, sillä kehosi on passiivisena valtaosan päivästä. Saat paljon terveyshyötyjä, jos vähennät ja tauotat istumistasi.

Miten pitkään keho kestää istumista?

Heti, kun istut alas suurten asentoa ylläpitävien lihasten aktiivisuus loppuu ja energiankulutus laskee lähes lepotasolle.

2 tunnin istumisen jälkeen syömisen jälkeinen verensokeritaso on 45 prosenttia korkeammalla kuin kahden tunnin
hitaaseen kävelyyn.

4 tunnin istumisen jälkeen ”hyvän” HDL-kolesterolin määrät alkavat laskea jyrkästi.

5 tunnin istumisen jälkeen verensokeria säätelevän insuliinin teho on laskenut 30 prosenttia ja verensokerin siirto lihaksiin vaikeutuu yhä.

12 tunnin istumisen jälkeen veren rasvoja imuroivan entsyymin aktiivisuus on laskenut 90 prosenttia. Insuliinin teho on samalla laskenut 40 prosenttia.

Lähde: Luomuliikunnan työkirja – istu vähemmän ja ole aktiivinen arjessa, Arto Pesola.