Kiistelemme vaimon kanssa tämän tästä, kumpi on terveellisempää, vaalea peruspasta vai peruna. Voisitko ratkaista toramme?Pro Italia

Mielelläni. Vastaus on peruna. Mutta asia ei ole niin yksinkertainen, vaan olette oikeastaan molemmat oikeassa.

Keitetty peruna, joka syödään kuorittuna, on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia ja häviää hitaammin imeytyvälle pastalle. Imeytymisnopeudella on merkitystä sokeritasapainon hallinnassa diabeteksessa. Hitaammilla hiilihydraateilla kylläisyyden tunne pysyy pitempään ja kalorikuria on helpompi ylläpitää.

Jos peruna syödään kuorineen, on tilanne toinen. Perunan kuoriosa kun on ravintona aarre ja päihittää pastan mennen tullen. Siinä on hyvää ravintokuitua, siis hitaasti imeytyvää hiilihydraattia, valkuaisaineita, rautaa, hivenaineita, vitamiineja eikä sitä pitäisi kuoria laskiämpäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeilkaapa vaikka puikulaperunan kypsyttämistä ensin mikrossa (pistelkää haarukalla reikiä kuoreen) ja lopuksi uunis­sa vuoalla, jossa on karkeaa suolaa. Paistakaa 10–15 minuuttia. Lopputulos vie kielen mennessään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla