Voiko lihasväsymys johtua syömistäni lääkkeistä?

Podin pitkään vesiripulia. Yliopistosairaalassa selvisi syy: sappihapporipuli. Hoito, Questran Loc -jauhe, 4 pussia päivässä, auttoi. Käytän myös statiinia kolesterolilääkkeenä. Nyt minua kummeksuttaa, kun kävellessä ja autolla pitempään ajaessa lihakseni väsyvät. Voiko se johtua lääkityksestä? Onko Questran Locille vaihtoehtoa, josta saisi Kela-korvauksen?
Nimimerkki Jusa

Questran Loc on ainoa laatuaan. Se sisältää kolestyramiinia, sappihappojen sitojaa, eikä sille ole vastaavaa muun nimistä valmistetta. Ilman Kela-korvausta se käy toki kukkarolle.

Kolestyramiinia käytetään joskus myös korkean kolesterolin hoitoon. Keskimääräinen pudotus kokonais- ja LDL-kolesteroliin on 15–30 prosenttia. Jos et valtimotaudin vaaran suhteen ole erityisessä vaaravyöhykkeessä, voisit kokeilla, auttaako statiinin poisjättäminen lihasoireisiin. Statiinien käyttäjät kertovat usein lihasvaivoista. Tarkkojen, lumelääkkeiden avulla tehtyjen tutkimusten perusteella statiinit ovat lihasvaivojen syynä harvemmin kuin potilaat itse arvelevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oli miten oli. Jos joudut käyttämään Questaria pitkään, houkuttaahan se tietää, kuinka tehokas se yksin on kolesteroliin. Jos lihasvaivasi ei statiinitauon aikana katoa, asiaa on hyvä tutkia tarkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla