Musiikki on oikea ihmelääke: se vahvistaa muistia, rentouttaa, auttaa oppimaan ja tuo mielihyvää. Ja saattaa jopa pitää flunssan loitolla!

1. Rentouttaa

Hidastempoinen, hiljainen musiikki vähentää stressiä. Se tekee sen muun muassa vähentämällä lihasjännitystä ja alentamalla verenpainetta.

Myös laulamisen on todettu rentouttavan.

2. Terästää tarkkaavaisuutta

Vanhukset, jotka harrastavat musiikkia, pystyvät paremmin erottamaan puheen taustamelun keskeltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Musiikki edistää kognitiivista toimintaa, kuten tarkkaa-vaisuutta, oppimista ja muistia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Tekee onnelliseksi

Musiikki tuottaa mielihyvää.

Erityisesti oman lempimusiikin kuunteleminen lisää dopamiinin eritystä aivoissa. Sen eritys kasvaa entisestään, kun kappaleen itselle rakkain kohta lähestyy.

4. Torjuu flunssia

Pukkaako flunssa päälle? Rentouttava musiikki voi olla munatotia tehokkaampi lääke. 

Musiikin on todettu parantavan immuunijärjestelmän toimintaa ja vastustuskykyä niin sairailla kuin perusterveilläkin.

5. Jumppaa aivoja

Musiikki vilkastuttaa aivojen aineenvaihduntaa ja verenkiertoa sekä kehittää aivotoimintaa. 

Musiikista kiinnostuneilla vanhuksilla on pienempi riski dementoitua kuin niillä, joita musiikki ei puhuttele.

6. Vaikuttaa nopeasti

Kun ihminen kuulee musiikkia, keho ja mieli alkavat heti elää samaan rytmiin musiikin kanssa.

Vaikutukset ovat myös puhtaasti fysiologisia ja ulottuvat veren hormonipitoisuuksien lisäksi esimerkiksi hengitykseen ja lihasjännitykseen.

Lähteet: Liisa Ukkola-Vuoti: Musikaaliset geenit – hyvinvointia musiikista (S&S). aivoliitto.fi

Juttu on julkaistu ET-lehden numerossa 20/2019.

5.

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen.

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan?

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, A-vitamiini, B1-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin. Lisäksi astmakohtaukset sitä sairastavilla lapsilla putosivat 1/6:osaan. Kaikki tämä 30 µg annoksella. Tulokset olisivat voineet olla vielä paremmat, jos olisi käytetty aikaisemmin Suomessakin voimassa ollutta 50 µg suositusta lapsille.

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100 µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla