Kuva 123RF
Kuva 123RF

Niska, olkapää, korvan alla. Lukija ihmettelee moninaista kihelmöintiä. Löytyykö lukijoista kohtalotoveria?

Olen 61-vuotias terve nainen. Käytän vain simvastatiinia 20 mg päivässä kolesterolilääkkeenä.

Puoli vuotta sitten minua alkoi kihelmöidä, erityisesti vasemmalla olkapäässä, niskassa ja korvan alla, ihon pinnalla ja osin sen alla.

Tunne kestää noin minuutin kerrallaan, mutta tulee monta kertaa päivässä.

Nimimerkki Pitäisikö jotain tehdä?

Jokin häiriö ihotunnon hermotuksessa on. Tuollainen tuntohäiriö saattaa jäädä muistoksi esimerkiksi sairastetusta vyöruususta.

Mutta vain minuutti kerrallaan – onpa epätavallinen ilmiö. Kaularankako tässä oireilee? Simvastatiiniasi tässä mietin. Eihän sitä terveen naisen tarvitse syödä, ellei ole valtimotaudin riskitekijöiden kasaumaa tai jo todettua valtimotautia.

Simvastatiinin harvinaisena sivuvaikutuksena ovat tuntohäiriöt, vaikken olekaan ihan tällaisista kuullut.

Ho hoi! Löytyisiköhän lukijoista kohtalotoveria ja näin lisävaloa? Kerro kokemuksesi ja keskustele aiheesta alla olevassa kommentointikentässä.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.