Eipä hätää, vaikka mökillä iskee päänsärky, itikat kiusaavat tai vatsa vaivaa. Pellon pientareelta tai mökin nurkalta löytyy apu.

Siankärsämö avittaa ruuansulatusta

Siankärsämö sisältää karvasaineita, jotka parantavat ruoansulatusta, sekä eteerisiä öljyjä, jotka torjuvat tulehdusta ja sienitauteja. Sen parkkiaineet laukaisevat kouristuksia ja vähentävät kaasun muodostumista.

Ripulin ja hiivatulehduksen ohella siankärsämöteellä ja -uutteella on hoidettu verenkiertovaivoja kuten suonikohjuja ja peräpukamia. Limaa irrottava siankärsämö sopii myös yskänrohdoksi.

Kamomilla tuo unen

Luonnon yleislääke on myös kamomilla, joka rauhoittaa hermoja, vatsaa, suolistoa ja ihotulehduksia. Moni juo iltaisin kamomillateetä, sillä se edistää unen tuloa ja lievittää stressiä.

Kamomillan eteeriset öljyt ehkäisevät tulehdusta ja parantavat vahingoittunutta kudosta, joten kamomillalla voi hoitaa iho- ja ientulehduksia. Kamomilla sisältää myös kuumetta alentavaa ja kipua lievittävää salisyylihappoa sekä kouristuksia laukaisevaa apigeniini-glykosidia, joten se sopii sekä vilustumisoireiden että vatsataudin ensiavuksi.

Ulkoisesti kamomilla hoitaa haavoja, ihotulehduksia, itikanpuremia, auringon polttamaa ihoa ja peräpukamia.

Väsyneet silmätkin voi virkistää hautomalla niitä kamomillateepussilla.

Purskuttele yrttejä myös suussa – katso uudet vinkit

Mesiangervo lievittää kipua

Rantaniityillä ja ojanvarsissa viihtyvä mesiangervo on luonnon oma kipulääke, jonka lehdet sisältävät salisyylihappoa eli aspiriinia ilman asetyylia.

Mesiangervosta haudutettu tee lievittää kipua ja kuumetta. Perinteisesti mesiangervoteellä on hoidettu vilustumisvaivoja sekä kihti- ja reumatismikipuja.
Mesiangervon kukinnoista haudutettu tee edistää hien ja virtsan eritystä eli se helpottaa helteen aiheuttamaa turvotusta.

Ulkoisesti mesiangervoa on käytetty märkivien haavojen hauteena ja palohaavojen sekä kipeiden nivelien hoidossa.

Huomaa tämä! Voimakasta mesiangervoa ei suositella säännölliseen käyttöön eikä raskauden aikana, lapsille tai astmaatikoille.

Piharatamo hoitaa haavaa

Joka pihan ratamo on monelle lapsuudesta tuttu lääkitsijä: nokkosenpolttamia ja haavoja on aina hoidettu peittämällä ne murskatulla piharatamon lehdellä. Ratamon lehtineste sisältää allantoiinia ja aukubosidi-glukosideja, jotka tuhoavat bakteereja ja tehostavat ihosolujen muodostumista. Murskattu ratamonlehti hoitaakin paitsi nokkosenpolttamat ja haavat myös kutisevat itikanpistot, finnit ja ärsytysihottumat.

Piharatamon lehdistä haudutetulla teellä voi hoitaa vatsavaivoja. Ratamon kypsät siemenetkin kannattaa kerätä talteen, sillä ne toimivat ulostuslääkkeenä.

Nokkonen tasoittaa turvotusta

Rohtona nokkosella voi hoitaa erityisesti ruoansulatusvaivoja ja ummetusta. Se lisää virtsan eritystä eli helpottaa helteen aiheuttamaa turvotusta ja virtsatievaivoja. Limaa irrottavana kasvina nokkonen hoitaa myös nuhaa ja yskää. Saksassa sitä suositellaan reumaattisten vaivojen tukihoidoksi.

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju