Kutinaa, kuivumista ja tinnitusta. ET-lehden lukijalla on outoja korvavaivoja. Mitä omalääkäri Risto Laitila sanoo niistä?

Olen vuoden verran kärsinyt korvakäytävän kutinasta ja kuivumisesta ja tinnituksesta. Korvalääkäri otti korvasta näytteen, ja siitä kasvoi sieni.

En oole uimari, mutta käytän kyllä ahkerasti korvatulppia. Siitäkö vaivani johtuu?

Miten saan korvani lopullisesti kuntoon, kun hoito Ciproxin-Hydrocortison-tipoin auttaa vain niin kauan kun niitä käyttää?

Ei kai tämä ole Ménièren tautia?

Nimimerkki Kati

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei suinkaan Ménièreä. Sehän iskee kiertohuimauskohtauksina, jolloin korvissa kohisee. Kuulo on sairastuneessa korvassa alentunut. Sitä, johtuuko tinnituksesi korvakäytävistä, on vaikea sanoa.

Vaivasi nimi on on krooninen korvakäytävätulehdus. Joskus se liittyy ihosairauksiin, uimiseen ja korvien rassaukseen. Korvatulpat voivat olla osasyy. Hoidon kulmakivi kroonisessa vaivassa on kortisoni.

Lääkärisi on katsonut tarpeelliseksi yhdistää siihen antibiootinkin.

Takrolimuusivoiteesta saattaa olla myös apua. Siinä lääkäri laittaa korvakäytävään voidetamponin, joka vaihdetaan 2-3 päivän jälkeen. Parin vaihtokerran jälkeen voi kierre katketa.

Kysy meiltä terveydestä, ravitsemuksesta, seksistä, lakiasioista, puutarhanhoidosta ja antiikista.
Lähetä oma kysymyksesi asiantuntijalle täältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla