Vaikka takana olisi 40 vuotta sauhuttelua, lopettaminen kannattaa. Siihen tarvitaan toki tahdonvoimaa, mutta apuakin on saatavissa.

1. Haluaisin lopettaa, mutta silti tupakoin jatkuvasti. Miksi?

Et ole ainoa, sillä 60 prosenttia tupakoivista haluaisi lopettaa polttamisen. Jatkamisen keskeinen syy on nikotiiniriippuvuus. Nikotiini tuottaa aivoissa mielihyvän tuntemuksen. Kun nikotiinin määrä veressä laskee, syntyy vieroitusoireita, epämiellyttävä olo, jota tekee mieli korjata savukkeella. Riippuvuus kehittyy nopeasti, ja sen voimakkuuteen vaikuttavat keskushermoston herkkyys nikotiinille ja nikotiinin aineenvaihdunta maksassa.

Tupakointi aiheuttaa myös psyykkistä ja sosiaalista riippuvuutta. Tupakan antaman mielihyvän turvin pyritään välttämään tai sietämään epämiellyttäviä tunteita tai vahvistamaan positiivisia kokemuksia. Tupakkatauolla vaihdetaan kuulumisia tai puretaan paineita, koetaan yhteenkuulu­vuutta. Moni tupakoija on tottunut polttamaan kahvilla, ruokailun jälkeen tai ystävien seurassa. Tupakointiin liittyvistä toimista tulee vähitellen osa jokapäiväistä elämää. Esimerkiksi savukkeen sytyttäminen ja käsissä pitäminen, savukiehkuroiden puhaltaminen ja tuhkan karistaminen ovat tapoja, joista voi olla vaikea luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

2. Riittääkö lopettamiseen pelkkä tahdonvoima?

Tahdonvoima on välttämätön, mutta harvoin se yksin riittää. On toki ihmisiä, jotka onnistuvat ensi yrittämällä. Ennen sitä on voinut tapahtua paljon: ihminen on yrittänyt vähentää sauhuttelua, on ollut ehkä parin päivää tupakkalakossa ja miettinyt tupakointiaan pitemmän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lopettaminen onnistuu, kun oma motivaatio, tahtotila, elämäntilanne ja keinot ovat kohdallaan. Mitä huolellisemmin lopettamista työstää mielessään ja valmistautuu, sitä paremmat mahdollisuudet on onnistua.

3. Mitä vieroitusoireita on odotettavissa ja kauanko niitä pitää sietää?

Fyysisistä oireista tavallisia ovat ärtyneisyys, kärsimättömyys, keskittymisvaikeudet, unettomuus, päänsärky ja tupakanhimo. Oireet alkavat 2–12 tunnin kuluessa tupakoinnin lopettamisesta, ovat huipussaan 1–3 vuorokauden kuluttua ja kestävät keskimäärin 2–3 viikkoa. Niiden voimakkuuskin  vaihtelee. Oireiden kanssa ei kannata kärvistellä, vaan hakea hoitoa. Joka kymmenes selviää ilman fyysisiä vieroitusoireita.

Opittu tupakanhimo sen sijaan jatkuu pitempään ja siitä poisoppiminen kestää kauemmin. Tilanteet, joissa on ennen polttanut, muut tupakoijat ja tupakoinnin katseleminen voivat laukaista voimakkaan tupakanhimon.

4. Miksi lihoin, kun lopetin tupakoinnin?

Painonousun syynä on yleensä syömisen lisääntyminen. Tupakointi vähentää näläntunnetta ja heikentää haju- ja makuaistia. Moni on myös opetellut korvaamaan aterioita tupakoimalla. Lopettamisen jälkeen makuaisti palautuu ja ruoka maistuu paremmalta.

Makeanhimo ja lisääntynyt syömishalu ovat tavallisia vieroitusoireita, ja ne voivat kestää jopa 6–9 kuukautta. Kannattaa miettiä jo etukäteen, korvaako tupakan hedelmällä vai suklaalla.

Tupakointi lisää jonkin verran perusaineenvaihduntaa, noin seitsemän prosenttia vuorokaudessa. Vaikka ei söisi enempää kuin tupakoidessa, paino saattaa lopettamisen jälkeen hieman nousta, kun ruoansulatus hidastuu ja elimistö käyttää ravinnosta isomman osan hyödykseen. Moni myös lopettaa tupakoinnin iässä, jossain aineenvaihdunta muutenkin alkaa hidastua eli 30 ikävuoden jälkeen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että vaikka painoa tulisi 15 kiloa lisää, tupakointi on silti terveydelle vaarallisempaa kuin muutama liikakilo.

5. Olen yrittänyt lopettaa kaksi kertaa onnistumatta. Vieläkö on toivoa?

Kyllä on. Suomalainen tupakoija yrittää lopettaa keskimäärin 3–4 kertaa ennen pysyvää onnistumistaan.

Lopettaminen on oppimisprosessi. Jos epäonnistut, mieti, miksi niin kävi. Moni tekee sen virheen, ettei tiedosta omia tottumuksiaan: montako savuketta polttaa päivässä, missä rytmissä, millaisissa tilanteissa. Kun tuntee tapansa, ei ole niin herkästi mielensä vietävissä. On tärkeää suunnitella korvaavaa tekemistä tilanteisiin, joissa ennen on pistäytynyt tupakalla tai palkinnut itsensä savukkeella.

6. Voinko korvata  tupakoinnin haittoja säännöllisellä liikunnalla sen sijaan että lopettaisin?

Hyvä kunto suojaa jonkin verran tupakoinnin haitoilta, mutta liikunnalla ei voi selättää syöpäriskiä eikä keuhkoahtaumataudin vaaraa. Olisit todennäköisesti vielä paremmassa kunnossa, jos et tupakoisi.

7. Onko liikunnasta hyötyä tupakoinnin lopettamisessa?

Kyllä. Säännöllinen liikunta kohottaa mielialaa ja itsetuntoa, lievittää vieroitusoireita ja auttaa vastustamaan tupakanhimoa ja painonnousua. Se lisää pystyvyyden tunnetta ja tarjoaa vaihtoehtoista toimintaa tupakoinnille.

Parin kolmen lopettamista seuraavan viikon aikana liikkuminen voi kuitenkin tuntua pahalta, kun keuhkot alkavat puhdistua. Yskittää ja limaa nousee. Fyysinen suorituskyky paranee 1–2 kuukauden kuluessa, kun keuhkot ovat puhdistuneet.

8. Olen polttanut 40 vuotta. Kannattaako enää lopettaa?

Kannattaa. Vaikka olisi 60-vuotias, lopettaminen pienentää keuhkosyövän riskiä, ja vaikka sairastaisi keuhkoahtaumatautia, lopettaminen parantaa keuhkojen toimintaa.

9. Olen polttanut seitsemän savuketta päivässä. Tarvitsenko niko­tiinikorvaushoitoa?

Fyysinen riippuvuus on sitä vähäisempää, mitä vähemmän tupakoi. Jos sytytät ensimmäisen tupakan vasta lounaalla, voit olla pitkiä aikoja ilman tupakkaa. Jos olet polttanut alle kymmenen savuketta päivässä, on epätodennäköistä, että olisit hirveän riippuvainen nikotiinista – tupakointi liittyy ennemmin johonkin tilanteeseen tai tunteeseen. Kaikki eivät tarvitse nikotiinikorvaushoitoa.

Jos savukkeita menee 15 tai enemmän päivässä, fyysiset vieroitusoireet ovat todennäköisesti melkoisia ja nikotiinikorvaushoito tai lääkehoito on paikallaan.

10. Eivätkö nikotiini­korvaustuotteet ole haitallisia tervey­delle? Mitä jos tulen riippuvaiseksi niistä?

Pitkäkin nikotiinikorvaushoito on vähemmän haitallinen kuin tupakoinnin jatkaminen tai uudelleen aloittaminen. Toisin kuin tupakassa, korvaustuotteissa ei ole häkää tai 4000 kemikaalia, joista 60 on luokiteltu syöpävaarallisiksi. Myös nikotiinin määrä on vähäisempi.  Varsinainen riippuvuus pitkäaikaisiin nikotiinikorvaushoitoihin on harvinaista.

Korvaustuotteiden ideana on opettaa aivoja asteittain toimimaan ilman nikotiinia. Kor­vaushoidossa on tärkeää käyttää riittävän suurta annostusta ja jatkaa sitä tarpeeksi kauan, 3–6 kuukautta. Käyttöohjeet on syytä lukea huolellisesti.

11. Olen ollut tupakoimatta kolme kuukautta. Olenko päässyt tupakasta irti?

Peräti yhdeksän kymmenestä tupakoi satunnaisesti ensimmäisen kuukauden aikana. Jos onnistuu olemaan sen lähes tupakoimatta, retkahdukset vähenevät. Jos olet ollut kolme kuukautta tupakoimatta, olet ehkä onnistunut lopettamaan. Vaikeita vaiheita tulee kuitenkin yleensä vielä kuuden kuukauden ja vuoden vaiheilla.

Hankalat tilanteet ja stressi voivat laukaista tupakanhimon vielä kuukausien tupakattoman ajan jälkeen. Himo helpottaa viikoissa, mutta voi palata yllättäen kuukausienkin kuluttua. Jos on ollut vuoden tupakoimatta, katsotaan, että on päässyt irti tupakasta.

Asiantuntijana erikoislääkäri, dosentti Kristiina Patja.

Miksi edes lopettaisin?

  • Tupakointi aiheuttaa keuhkosyöpää, ruokatorvensyöpää, ylähengitysteiden syöpiä, mahalaukun- ja virtsarakonsyöpää. Myös keuhkoahtaumatauti ja sydäninfarkti ovat tupakoitsijoilla yleisiä.
  • Tupakointi vanhentaa ihoa, heikentää hedelmällisyyttä ja aiheut­taa erektio-ongelmia. Se altistaa läheiset tupakansavulle ja vaarantaa etenkin lasten terveyden.

Miten lopettamiseen voi valmistautua?

Kysy itseltäsi, miksi tupakoit ja mitä etuja koet siitä saavasi. Varaudu siihen, että niistä luopuminen on vaikeaa. Mieti myös, mitä haittoja tupakoinnista
on: sairastumista, rahanmenoa, muuta? Pohdi, mitä hyötyjä saat siitä, että lopetat.

  • Tutki tupakointiasi: paljonko poltat, missä, kenen kanssa, miltä silloin tuntuu?
  • Hanki korvaushoitoa, hävitä tupakat, kerro lopettamisesta toisille ja lupaa palkita itsesi väli­tavoitteiden saavuttamisesta.
  • Tutustu vieroitusoireisiin ja hyväksy ne – ne ovat merkki elimistösi puhdistumisesta.
  • Ota selvää, tuetaanko työterveyshuollossasi lopettamista. Korvaako se osan korvaushoidosta tai järjestääkö se vieroitusryhmiä?

Lopettamisen avuksi

  • Nikotiinikorvaushoitovalmisteita on purukumina, laastareina, imeskely- ja kielenalustabletteina sekä inhalaattoreina. Ne kaikki lisäävät onnistumismahdollisuuden noin kaksinkertaiseksi.
    Voit käyttää valmisteita myös rinnakkain. Esimerkiksi nikotiini­laastarin ja -purukumin yhdistelmä on tehokkaampi kuin kumpikin valmiste yksinään.
  • Pidä annokset riittävän suurina ja jatka hoitoa tarpeeksi pitkään. Apteekin asiantunteva henkilökunta osaa suunnitella tehokkaan ja turvallisen hoidon yhdessä asiakkaan kanssa.
  • Reseptilääkkeet vähentävät tehokkaasti tupakanhimoa ja
    tupakoinnista saatavaa mielihyvää. Ne ovat tablettimuotoisia ja niitä otetaan säännöllisesti päivittäin noin kolmen kuukauden ajan. Lääkäri arvioi lääkehoidon sopivuuden tapauskohtaisesti.
  • Vieroituspalveluista, kuten ryhmävieroituksesta, kannattaa
    kysyä terveyskeskuksesta, työterveyshuollosta, apteekista tai
    järjestöistä, esimerkiksi Sydänliitosta tai Hengitysliitosta.

Lopettajan palvelupuhelin Stumppi
0800 148 484, ma–ti klo 10–18, to klo 13–16 (maksuton)
www.stumppi.fi

hei! minä lopetin tupakan polton 6 päivää sitten,menin ostamaan kaupasta tupakkia mutta lähdinkin sieltä nicorette-aski kädessä. ekat 3 päivää purin nicorette-purkkaa,mutta siitä tuli kauhiat ilmavaivat,niin jätin nekin pois.nyt mennään ilman mitään, ja ei ole tehny paljo mieli tupakkaa ollenkaan. olen polttanut viimeiset 10v. n. askin pvssä. Mutta nyt loppui sauhuuttelu!!! Päätin nyt niin ja päätös pysyy!!!

Olisiko uutta tietoa tällä rintamalla?
Oletteko lopettaneet yksin vai porukassa?
Pikkujouluissakaan ei enää uskalla nauttia alkoholia, koska silloin
ratkeaa tupakoimaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla