Öljyt notkistavat ruuan ja tekevät hyvää elimistölle. Näillä vinkeillä löydät sopivan öljyn leivontaan, kokkaamiseen tai mausteeksi.

Hyvät rasvat ovat meille tarpeen: ne antavat energiaa, tuovat välttämättömiä rasvahappoja ja rasvaliukoisia vitamiineja sekä rakentavat solujamme.

Tavallisten ruokaöljyjen lisäksi on saatavissa kylmäpuristettu öljyjä, jotka ovat aromikkaampia kuin tavalliset öljyt. Kylmäpuristus ei vaikuta kuitenkaan rasvahappokoostumukseen, vaan rasvahappokoostumus on sama kuin vastaavan kuumapuristetun öljyn.

Kylmäpuristetut öljyt kestävät huonosti kuumennusta, joten ne on parasta säästää salaattiöljyiksi.

Rypsiöljy

Erinomainen, sydänystävällinen yleisöljy, jonka rasvasta suurin osa on pehmeää, kertatyydyttymätöntä rasvaa. Rypsiöljyssä on sydämelle, aivoille ja silmän verkkokalvolle tärkeitä rasvahappoja. Öljy ylläpitää ihon solukalvoja ja estää ihoa kuivumasta.

Runsaan käytön vuoksi rypsiöljy on suomalaisille tärkeä omega-3-rasvahappojen lähde. Saat päivittäin tarvitsemasi välttämättömät rasvahapot kahdesta ruokalusikallisesta rypsiöljyä.

Valikoimissa on myös laadukas kylmäpuristettu rypsiöljy, joka sisältää E-vitamiinia ja kasvisteroleita.

Käyttö: Salaattikastikkeisiin, paistinpannulle, uppopaistamiseen ja leivontaan.

Oliiviöljy

Verisuonten ja sydämen ystävä! Oliiviöljy sisältää runsaasti pehmeää, kertatyydyttymätöntä rasvaa sekä antioksidantteja. Se sietää hapettumista ja säilyy siksi hyvin.

Ekstra-neitsytoliiviöljy on laadultaan paras ja samalla kallein. Se puristetaan oliiveista erityisen hellästi. Laadukkaimman oliiviöljyn maku on vahva ja täyteläinen, jopa pippurinen. Muut laatuluokat ovat neitsytoliiviöljy ja tavallinen oliiviöljy.

Käyttö: Kokeile laadukkaita öljyjä kylminä salaateissa ja marinadeissa tai lorauta lautaselle, tipauta vähän balsamietikkaa sekaan ja dippaa leipää. Paistamiseen sopivat parhaiten halvimmat oliiviöljyt.

Auringonkukkaöljy

Auringonkukkaöljy sisältää enimmäkseen pehmeää, monityydyttymätöntä rasvaa. Auringonkukan siemenistä uutetussa tai puristetussa öljyssä on runsaasti elimistölle tärkeää E-vitamiinia.

Käyttö: Mieto maku ja hyvä lämmönsieto tekevät auringonkukkaöljystä mainion paistamiseen, myös uppopaistamiseen, sekä makeaan ja suolaiseen leivontaan.

Camelinaöljy

Camelinaöljy on ruistankion siemenistä puristettu kotimainen öljy. Camelinaöljy sisältää merkittäviä määriä omega-3-rasvahappoja. Lähes 40 prosenttia rasvahapoista on omega-3-rasvahappoja. Camelinaöljy soveltuu sekä ruoanlaittoon että paistamiseen.

Käyttö: Parhaimmillaan salaatinkastikkeena sekä sellaisenaan lisättynä ruokaan.

Pellavansiemenöljy

Pellavansiemenistä puristettu öljy sisältää enimmäkseen pehmeää monityydyttymätöntä rasvaa. Pellavansiemenöljy sisältää kaikista kasviöljyistä eniten omega-3-rasvahappoja, sillä lähes 60 prosenttia rasvahapoista on omega-3- rasvahappoja.

Käyttö: Öljy soveltuu hyvin salaatinkastikkeeksi ja jogurtin, viilin tai puuron kera nautittavaksi. Käytetään yleisesti teollisissa leivonnaisissa ja pastataikinan joukossa omega-3-rasvahappojen lähteenä.

Maissiöljy

Maissijyvien alkioista valmistetun öljyn maku on pehmeä. Maissiöljy sisältää pääasiassa pehmeää, monityydyttymätöntä rasvaa. Maissiöljy on erityisen suosittu Amerikassa.

Käyttö: Leivontaan, paistamiseen ja uppopaistamiseen.

Avokadoöljy

Avokadoöljy sisältää runsaasti pehmeää, kertatyydyttymätöntä rasvaa sekä E-vitamiinia.  Maku on pehmeä.

Käyttö: Monipuolinen öljy! Kokeile balsamietikan kanssa salaattikastikkeena, marinadeissa tai leivän dippaamisessa. Soveltuu mainiosti kovaan kuumentamiseen. Kaupoista löytyy myös valmiiksi sitruunalla maustettu avokadoöljy – kannattaa kokeilla.

Vehnänalkioöljy

Vehnänalkioöljy sisältää pehmeää, monityydyttymätönta rasvaa, omega-3-rasvahappoja sekä reilusti E-vitamiinia!

Vehnän­alkioöljy ei nimestään huolimatta sisällä gluteenia.

Käyttö: Leivontaan, levitteisiin sekä salaatinkastikkeeksi. Öljyä voi lisätä vaikka puuron joukkoon.

Hampunsiemenöljy

Hampunsiemenöljy sisältää pehmeää, monityydyttymätöntä rasvaa sekä kohtalaisesti omega-3-rasvahappoja.

Hampunsiemenöljyllä on todettu olevan vaikutusta tiettyjen ihosairauksien ja tulehdusten hoidossa. Hampunsiemenöljy ei sisällä huumaavia ainesosia.

Käyttö: Luonnonmukainen maku, soveltuu loistavasti salaatinkastikkeeksi tai ruokaan lisättäväksi. Hampunsiemenöljy ei kestä kuumentamista, joten se ei sovi paistamiseen.

Seesamiöljy

Pehmeän pähkinäinen maku. Soveltuu parhaiten maustamiseen tai salaatteihin. Välimeren maissa öljy valmistetaan paahtamattomista seesaminsiemenistä, Aasiassa paahdetuista.

Käyttö: Vaaleaa seesamiöljyä käytetään itämaisissa ruoissa paistamiseen ja tummaa maustamiseen, sillä tumma öljy palaa herkemmin. Lisää öljy mausteeksi ruokaan vasta kypsennyksen loppupuolella.

Maapähkinäöljy

Maapähkinöistä puristettu öljy on Kiinassa yleinen, mutta Suomesta sitä voi olla vaikea löytää. Käyttö on vähäistä.

Käyttö: Sopii parhaiten ruokien maustamiseen seesamiöljyn tapaan. Öljy saattaa aiheuttaa oireita pähkinäallergikoille.

Kookosöljy

Kookosöljy sisältää enimmäkseen kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Aasiasta meille rantautunut öljy valmistetaan kookospähkinän kuivatusta lihasta, joka antaa pehmeän eksoottisen maun. Se kestää hyvin korkeita lämpötiloja ja sopii siksi ruoanlaittoon ja paistamiseen.

Käyttö: Jähmettynyttä rasvaa voi käyttää levitteenä.

Säilytä öljy suljetussa pullossa, pimeässä ja alle +15 asteessa. Jääkaapissa öljy saattaa samentua, mutta kirkastuu jälleen huoneenlämmössä. Sakeneminen ei vaikuta laatuun tai käyttöominaisuuksiin.

Tuore öljy tuoksuu ja maistuu raikkaalta.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Heli Reinivuo THL:sta.

Vierailija

Näin löydät parhaan ruokaöljyn

Rapsiöljy on rapsin (Brassica napus L.) siemenistä puristettua kasviöljyä, jonka rasvahappokoostumus on samankaltainen kuin rypsiöljyssä [1]. Rapsiöljyä käytetään ruokaöljynä, margariinin raaka-aineena ja voiteluöljynä.[2] Sitä on käytetty aiemmin myös öljylamppujen polttoaineena. Lähde: Wikipedia Ihan googlella löytyy öljyjen tiedot
Lue kommentti

Uni toistuu suunnilleen samanlaisina vaiheina yöstä toiseen. Yksi sykli kestää puolestatoista kahteen tuntiin.

Unella on neljä erilaista vaihetta, jotka toistuvat yöstä toiseen.

  1. N1 on kevyen eli torkeunen vaihe, siirtymisvaihe kohti syvempää unta. Hyvin nukkuvalla N1-unta on vain noin 2-5 % yöunesta.
  2. N2-vaiheessa syke ja hengitys hidastuvat. Tätä keskisyvää unta on jopa puolet koko yöunen pituudesta.
  3. N3 on syvän unen vaihe. Syke ja hengitys ovat säännöllisiä ja rauhallisia. Syvä uni elvyttää elimistöä. Hyvin nukkuvalla syvää unta on 15-20 % yöunesta.
  4. REM-unessa aivot toimivat vilkkaasti kuten päivällä. Silmät liikkuvat mutta keho ei. REM-unen osuus kasvaa kohti aamuyötä. Hyvin nukutussa yössä sitä on 20-25 %.

Näin parannat unenlaatua – muistilista

  • Kahvi. Herkkyys kofeiinille on yksilöllistä. Unettoman pitäisi välttää kofeiinia jo klo 14:n jälkeen.
  • Ruoka. Päivän pääateria kannattaa nauttia vasta klo 18-20. Jos syö päivällisen ennen klo 18, iltapalaa on hyvä nauttia noin klo 21. Se on tärkeä yöllisen sokeritasapainon kannalta. Katso täältä ruokia, jotka edistävät hyvää unta.
  • Stressi. Päivän aikana ihmisen aivoissa käy noin 60 000 ajatusta. Mieltä voi olla vaikea rauhoittaa illalla. Hyvä keino mielen rauhoittamiseen on esimerkiksi huolihetki. Katso täältä ET:n ohjeet huolihetken pitämiseen.
  • Makuuhuone. Hyvän unen saamiseksi huoneen lämpötilan on hyvä olla 18-20 astetta. Iäkkäillä ihmisillä lämpötila voi olla 20-24 astetta.

Apua lääkkeettömistä hoidoista?

70 % unettomista hyötyy lääkkeettömästä hoidosta. Parhaat tulokset on saatu kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan perustuvilla menetelmillä.

Lievemmissä univaikeuksissa voi auttaa myös reseptivapaa melatoniini. Melatoniini on käpyrauhasen tuottama hormoni, jonka eritys on suurimmillaan aamuyöstä. Se toimii eräänlaisena biologisena rytmien tahdistajana. Jos uni ei tule luonnostaan väsymyksestä huolimatta, melatoniinia voi ottaa purkista.

Joidenkin tutkimusten mukaan melatoniini edistää unta kuitenkin vain vähän. Lääkärilehden mukaan melatoniiniannoksen ansiosta nukahtaminen nopeutuu keskimäärin noin 4 minuuttia. Melatoniini ei myöskään auta kaikkia unipulmista kärsiviä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2017.

Lue myös: Nuku parempia päiväunia – 7 hyvää vinkkiä

Lue myös: Miksi aina väsyttää? Tarkista, ettet sairasta diabetesta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa

Mikä flunssajuoma maistuu hyvältä vielä viidennen mukillisen jälkeen? Testasimme.

Flunssassa on syytä juoda paljon, sillä ruoka ei maistu ja kuume lisää nesteen tarvetta.  ET:n toimitus testasi, miltä erilaiset flunssajuomat maistuvat. Löysimme uusia yllätyssuosikkeja!

1. Syystäkin klassikko: Teetä ja sitruunaa 

Moni kaipasi makeutukseksi sokeria tai maitoa ja hunajaa, mutta sitruunan ja teen sekoitusta pidettiin yleisesti raikkaan makuisena. Klassikkojuomaa jaksaa juoda useita mukillisia.

”Sitruuna maistuu mukavasti.”
”Toi mieleen lapsuuden. ”

2. Helppo juotava: Para-hot

Pussillinen jauhetta sekoitetaan kuumaan veteen ja saadaan mustaherukan makuinen juoma, jossa on 500 milligrammaa parasetamolia. Juoman makua pidettiin parempana kuin hajua.

”Mieto, hyvä maku.”
”Voisi juoda hyvin vaikka litran”.

3. Lapsuuden trauma: Sipulimaito

Maidossa kiehautettu sipuli herätti raadissa tunteita jo etukäteen. Jotkut tyytyivät vain haistamaan, ja osalle riitti kertamaistiainen.

”Ihan kuin suolatonta kalakeittoa.”
”Yäk! Maistuu lapsuudelle!”

4. Mielipiteiden jakaja: Finrexin

Vanha tuttu asperiini on eukalyptukselta ja mentholilta maistuvan juoman vaikuttava aine. Raati piti tuoksusta, sitä oli hyvä hengittää. Puolet tykkäsi mausta, puolet ei.

”Mieto, terveellinen maku.”
”Eukalyptys tekee hyvää kurkulle.”

5. Yllätyssuosikki: Kokis ja inkivääri

Kiinasta lähtöisin oleva flunssajuoma syntyy, kun Coca-Colaa ja tuoretta raastettua inkivääriä keitetään 10 minuuttia. Inkivääri toi ”tehoa” ja aukaisi hengityksen.

”Loistava makuyhdistelmä!”
”Tilkka rommia voisi tehdä tästä vielä parempaa.”

6. Parantavaa makua: Echinaforce

Kuuman veden joukkoon sekoitettu Echinaforce maistui yhden mielestä pihanurmikolta ja toisen mielestä parantavalta. Moni olisi mieluummin nauttinut tipat sellaisenaan.

”Tarpeeksi pahaa, tuntuu lääkitsevän.”