Meteli ärsyttää, mutta asuinympäristön ärsyketulva voi jopa sairastuttaa. Pahimmillaan melu tekee ikäviä sydämelle, yöunille ja vastustuskykyyn.

Kolinaa, räminää, autojen hurinaa, remontin jyskytystä. Kaupunki­ympäristössä korvat ovat kovilla, mutta me­teli saattaa olla myös visuaalista – jatkuvaa ärsykkeiden tulvaa – autoja siellä, valoja täällä. Vilkkuu vilkkuu.

Kaikki eivät ärsyynny melusta tai visuaalisista ärsykkeistä, mutta osalle ihmisistä ne ovat todellinen haitta. Lisäksi ympäristömelusaaste lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä Maailman terveysjärjestön mukaan.

Työterveyslaitoksen tutkija Minna Huotilainen ja Aalto yliopiston meluntorjunnan dosentti Valtteri Hongisto kertovat, miten ympäröivät äänet meihin vaikuttavat – ja miten me voimme vaikuttaa niihin.

  1. Miten päivittäinen äänimaisema vaikuttaa terveyteen?
    Kehomme reagoi ääniin alkukantaisella tavalla: melu ja uhkaavat äänet ylläpitävät varuillaan oloa, mikä on keholle ja mielelle raskasta. Ympäristön äänet vaikuttavat kehon toimintoihin, vaikka emme itse sitä tiedosta.*
    Kun keho on varuillaan, pulssi ja verenpaine nousevat, sydämen sykevälivaihtelu vähenee, stressihormonien määrä elimistössä kasvaa ja ihon sähkönjohtavuudessa sekä hengityksessä tapahtuu muutoksia. Varuillaan olo vaikuttaa lihaksistoon, istuma- ja seisoma-asentoihin sekä ruuansulatukseen ja jopa vastustuskykyyn.
    Jos pidämme tietyistä äänistä, ne vaikuttavat samoihin asioihin myönteisesti. Pulssi tasaantuu, verenpaine laskee ja lihakset rentoutuvat. Tutkituin melun aiheuttama terveyshaitta on sen häiritsevyys. Häiritsevä melu voi aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia ja yöheräilyä sekä päiväsaikaan keskittymisvaikeuksia, jotka lisäävät kuormittumista ja stressiä.
    Lue myös: Kiristääkö melu hermoja? Näin remontoit äänimaiseman terveelliseksi

  2. Sairastuttaako ärsyke­tulva vain erityisen herkkiä ihmisiä?
    Reaktioiden voimakkuudessa on yksilöllisiä vaihteluita, mutta periaatteessa fysiologiset reaktiot ovat kaikilla samat. Tutkimukset tehdään väestötasolla ja suurilla koehenkilöryhmillä. Esimerkiksi melun aiheuttama unen laadun heikentyminen näkyy koko tutkimusryhmän tuloksessa. Yksilötasolla toiset ovat toki herkempiä äänille kuin toiset.
    Odotukset, asenteet ja tottumukset vaikuttavat paljon. Kun ostaa asunnon kalliilta alueelta, odottaa saavansa hiljaisemman kodin kuin vuokratalossa. Mukavan naapurin metelöintiä voi olla helpompi sietää kuin epämiellyttävän naapurin ääniä. Sama ympäristömelu, josta yksi haluaa muuttaa pois, voi toisen mielestä luoda turvallisuuden tunnetta. Melun häiritsevyyttä onkin vaikea arvioida pelkästään mittausten perusteella.

  3. Kuinka tavallista on, että ihmiset voivat huonosti melun takia?
    Kaupungeissa se on hyvin tavallista. Uusia asuntoalueita rakennettaessa ympäristömelu otetaan jo huomioon, mutta vanhoilla alueilla melu lisääntyy liikenteen määrien kasvaessa.
    Suomessa ympäristömelu ei ole niin suuri ongelma kuin tiheästi asutuissa maissa, joiden miljoonakaupungit ovat äänekkäitä, rakennusten yleinen eristystaso huonompi ja ikkunoita pidetään enemmän auki kuin meillä.

  4. Mistä tiedän, liittyykö epä­mukava olo ärsyketulvaan?
    Oireilu ilmenee hermostuneisuutena ja ahdistuksena. Monesti meluherkkä huomaa nukkuvansa paremmin esimerkiksi kylässä tai hotellissa, jossa on hiljaista.
    Jos heräilet viikoittain meluun tai jatkuvasti ahdistut ja ärsyynnyt äänistä, asialle kannattaa tehdä jotain.
    Tärkeää! Reagoitko herkästi negatiiviseen äänensävyyn? Syy voi olla yllättävä

  5. Miten ympäristön äänet vaikuttavat unen laatuun?
    Meteli häiritsee unta ja varsinkin nukahtamista. Nukahtamistilanteessa meidän tulisi päästä niin turvalliseen ja rauhalliseen oloon, että uskallamme ”heittäytyä” uneen. Tavallisesti hiljaisuus riittää, mutta jotkut hyötyvät rauhallisesta, vaimeasta musiikista tai nauhoitetuista luonnon äänistä. CD-levyillä on saatavilla erilaisia äänimaailmoja valaan laulusta tuulen suhinaan.
    Nukahtamisen jälkeenkin pitäisi olla suhteellisen hiljaista. Uusimmissa tutkimuksissa on tosin havaittu, että noin sekunnin välein toistuva pieni raksahdus kuten vanhanajan seinäkellon ääni saattaa syventää unta tietyissä univaiheissa. Hyvän unen saaminen vaatii aktiivisen päivän. Päivään saa lisää aktiivisuutta, kun vauhdittaa vaikkapa kotitöitä reippaalla musiikilla.  

  6. Millainen on rentouttava ja hoitava äänimaisema?
    Kaikkein miellyttävimmiksi ja elvyttävimmiksi koetaan veden äänet: tasainen meren kohina tai puron solina. Stressaantuneena ja ahdistuneena kannattaa hakeutua rauhallisen veden äärelle tai kuunnella veden ääniä nauhoitteena. Äänentoiston pitää olla hyvä.
    Hiljaisuus on hyvä tausta rentoutumiselle, mutta usein suomalainen rentoutuu parhaiten luonnossa, vaikka siellä voi olla paljonkin ääniä.

  7. Miten voin auttaa itseäni sopeutumaan?
    Helpointa on säädellä itse tuottamaansa melua eli television tai radion ei tarvitse olla jatkuvasti päällä. Vaihtelevaa melua kuten lasten ääniä tai koiran haukuntaa voi yrittää peittää pöytäpuhaltimella tai muulla tasaisesti hurisevalla laitteella.
    Peiteäänenä voi käyttää myös rentouttavia äänitteitä. Niiden teho korostuu, kun käyttää hyviä, ääntä eristäviä kuulokkeita.
    Kodin kaikuisuuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Korkeissa tiloissa ja käytävillä pitäisi olla riittävästi pehmeitä materiaaleja: paksut matot, verhot ja pehmustetut kalusteet sekä akustointilevyt imevät kaikua.
    Jos melu häiritsee yöunta, voi yrittää siirtää sänkynsä hiljaisempaan huoneeseen. Korvatulpat voivat tuoda helpotuksen yöllisten äänien tuottamaan häiriöön.  
    Yleensä melu kantautuu sisälle asuntoon ikkunoista. Taloyhtiön luvalla ikkunoiden lasitukset voi vaihtaa paremmin ääntä eristäviin – lasitusten äänieristävyydessä on jopa 10 desibelin eroja. Myös ilmastointikanavista tulevaa melua voi vaimentaa. Apuun kannattaa kutsua akustinen konsultti, joka osaa esittää tilanteeseen sopivia ratkaisuja.
    Äärimmäisessä tapauksessa on syytä miettiä, haluaako asua niin meluisalla alueella vai pitäisikö etsiä koti rauhallisemmasta paikasta.
    Suosittelemme: Armeija teki Mauri Kanasesta ääniyliherkän – "Miksi kaiken pitää meluta?"

Kysely

Kärsitkö päivittäin kovasta metelistä?

Kyllä
Kyllä
100.0%
En
En
0%
Ääniä yhteensä: 11

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto

Ylellinen, jännittävä tuoksu kohottaa juhlan ja arjen – ja on myös oivallinen joululahja. 


Carolina Herrera Good Girl, EdP 30 ml, 69 e

Itämainen, tumma ja aistillinen tuoksu, jossa jasmiininkukkaa, tuberoosaa, suklaata, tonkapapua, mantelia ja kahvia.

Dolce & Gabbana The One, EdT 50 ml, 79 e

Lämmin ja itämainen kukkaistuoksu,joka avautuu raikkaalla mandariinin, bergamotin ja persikan yhdistelmällä. Sydäntuoksussa jasmiinia, kieloa,  valkoista liljaa sekä luumua. Lopputuoksussa vetiveriä, meripihkaa, myskiä ja vaniljaa.


Jean Paul Gaultier Scandal, EdP 50 ml, 89 e

Makea ja naisellinen tuoksu, jossa mukana lämmintä hunajaa, raikasta veriappelsiinia, puista patsulia sekä yllättävää gardeniaa.


Yves Saint Laurent Mon Paris Collector Edition, EdP 50 ml, 79 e

Pionia, valkoista myskiä ja patsulia sisältävä chypre-tuoksu upeassa keräilypullossa, saatavilla rajoitetun ajan.


Prada La Femme Intense, EdP 100 ml, 111 e

Aistikas ja itämainen tuoksu, jonka ytimessä tuberoosaa, Ylang-Ylangia  ja patsulia.




Christian Dior J’adore L’Or, EdP 40 ml, 164 e

Vietelevä ja harmoninen yhdistelmä kukkia ja itämaisia tuoksuja. Mukana toukoruusua, jasmiinia, vaniljaa, tonkapapua ja Grassen nerolia.


Lancôme, La Vie Est Belle Eclat, EdP, 30 ml, 58 e

La vie est Belle -tuoksuperheen uusin jäsen. Se on upea ja hempeä kukkaistuoksu, jonka sydäntuoksuna pirskahteleva appelsiininkukka ja bergamotti.


Calvin Klein Obsessed for women,  EdP 30 ml,  53 e

Kukkainen tuoksu, avautuu orvokin terälehtien raikkaalla tuoksulla. Sydäntuoksussa valkoista laventelia.  Myskin pehmeät vivahteet viimeistelevät tuoksun.

Marc Jacobs, Decadence Eau So Decadent, EdT 50 ml,  82,00 e.

Kevyt, ilmava ja ylellinen tuoksu. Pitää sisällään mm. hedelmiä, kukkia, kuten jasmiinia, magnoliaa, kieloa, päärynää, mustaherukkaa ja valkoista meripihkaa. Sopii niin päivä- kuin iltatuoksuksi.


L´occitane Terre de Lumière, The Gold Edition, EdP 50 ml, 69 e

Kuvittele Kultainen hetki ennen auringonlaskua. Energisten ja aromaattisten ensituoksujen jälkeen tuoksu muuttuu laventelin, hunajan ja mantelin herkiksi tuoksuiksi eteläisestä Ranskasta.


Emporio Armani Because It's You, EdP 30ml 53 e

Kukkaishedelmäinen tuoksu, jossa ruusutiivisteen ja nerolin kukkaisuus yhdistyvät vadelman hedelmäisyyteen.

Elizabeth Arden, White Tea, 50 ml, 40 e

Hienostunut, rauhoittava ja yksinkertainen tuoksu, joka pitää sisällään mm. raikasta mandariinia, valkoisen teen uutetta, turkkilaista ruusuöljyä ja kolmea rauhoittavaa myskiä.

Miehille



Hugo Boss Man of Today Edition tuoksu 50 ml, 73 e

Menestyvän miehen klassikkotuoksu, jossa hurmaavat omenan ja sitruksen lisäksi seetripuu ja vetiver. Limited Edition -pakkaus on vuoden 2017 kunnianosoitus uudelle Man of Today -kampanjalle.




Emporio Armani Stronger With You, EdT 30ml 53 e

Itämainen tuoksu luovalle, karismaattiselle ja huumorintajuiselle miehelle, jossa seetripuun metsäisyys yhdistyy rosé-pippurin ja salvian mausteisuuteen.

Prada L'Homme Intense,  EdP 50ml, 88 e

Puinen ja aromaattinen tuoksu, joka avautuu meripihkalla. Sydäntuoksussa patsulia ja    pohjatuoksussa santelipuuta ja paahdettua tonkapapua.    


Paco Rabanne Pure XS EdT,  50 ml, 65 e

Yhdistelmä kirpeän raikasta inkivääriä ja pehmeää vaniljaa. Tuoksu on samalla  lempeä ja voimakas.




Calvin Klein Obsessed for men, EdT  75 ml,  60 e

Aromaattinen tuoksu, joka saa voimakkuutensa mustasta vaniljasta. Mukana myös meripihkaa, setripuuta ja ambraa.

Yves Saint Laurent Y EdT 60 ml, 75 e

Moderni, metsäinen ja maskuliininen tuoksu, joka on samalla raikas ja voimakas.

Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.
Pullot ovat kuin pieniä taideteoksia.