Kuulutko niihin, joiden hammaslääkärikäyntiin kuuluu massiivinen hammaskiven poisto-operaatio? Lue, miten hammaskivi muodostuu ja miten parhaiten estät sen syntymisen.

Hammaskivi on hampaan pinnalla oleva kovettunut kerrostuma, jota aiheuttavat suun mikrobit ja syljen sisältävä mineraali, kalsiumkarbonaatti. Mikrobit muodostavat ensin hampaan pinnalle bakteeripeitteen, joka kovettuu kalsiumkarbonaatin vaikutuksesta. Hammaskivi onkin tavallaan kivettynyttä plakkia.

Varsinkin alaetuhampaiden sisäpinnat ja yläposkihampaiden huulen puoleiset pinnat ovat alttiina hammaskiven kertymiselle.

Joskus syntyy jopa parissa viikossa

Hammaskiven muodostuminen on yksilöllistä, ja muodostumistaipumukseen vaikuttaa muun muassa syljen suuri kalsiumpitoisuus. Pahimmillaan hammaskiveä voi syntyä parissa viikossa, mutta suurin osa mineralisoitumisesta tapahtuu kuukausien tai vasta vuosien mittaan.

Bakteereita elää paitsi hampaan näkyvillä pinnoilla, myös ikenen alla olevassa taskumaisessa tilassa. Niinpä hammaskiveä voi muodostua myös ikenen alle, josta sitä on vaikea havaita. Ikenenalainen hammaskivi on väriltään tummaa ja hyvin kovaa, ja se löytyy vain hammaslääkärissä. Hammaskiveä muodostuu hampaiden lisäksi myös hammasimplanttien ja -proteesien pinnoille.

Näin ehkäiset hammaskiveä

Hammaskivi pitää poistaa hammaslääkärissä. Usein sen tekee suuhygienisti. Voit kuitenkin itse ehkäistä hammaskiven muodostumista näillä konsteilla:

1. Valitse välineet oikein

Ota hammasharja käteen kaksi kertaa päivässä. Pese hampaat aamuin illoin pehmeällä hammasharjalla ja fluorihammastahnalla. Sähköhammasharjalla puhdistat hampaasi tehokkaimmin. Vaihda sähköhammasharjan pää tai tavallinen hammasharja noin kerran kuukaudessa.

2. Älä kiirehdi

Hampaita ei pidä pestä hutaisten. Opettele oikea hampaidenharjaustekniikka. Aloita harjaus takahampaista kielen puolelta. Harjan pitäisi olla vinossa kulmassa ienreunaa vasten siten, että se koskettaa sekä hampaita että ikeniä. Harjaa 2-3 hampaan ryhmiä pienillä nykytysliikkeillä. Käytä purukalustosi harjaamiseen pari, kolme minuuttia.

3. Käytä lankaa

Hyvä suuhygienia tarkoittaa myös hammasvälien puhdistamista aina iltapesun yhteydessä. Suosi vahattua ja liuskamaista hammaslankaa, hammasväliharjaa tai hammastikkuja. Käteviä ovat myös varrelliset hammaslankaimet, sillä yletyt sellaisella myös takimmaisiin hammasväleihin.

Lähteinä: Terveyskirjasto sekä Suomen hammaslääkäriseura Apollonia.

Kookosöljyn purskutteleminen suussa on vanha juttu. Myös yrttejä voi purskutella.

Jossain vaiheessa vuotta Suomeenkin tuli tohinalla oil pulling -ilmiö. Se tarkoittaa, että kookosöljyä purskutellaan hyvinvoinnin nimessä suussa.

Mutta kuinka moni on purskutellut suussaan yrttejä? Oreganoa tai esimerkiksi pinaattia?

Se vasta onkin terveellistä – ja kaiken puolin suotavaa. Niiden kanssa kannattaa olla kuitenkin sen verran huolellinen, että tarkastaa tuoreesta yrtistä sopivuuden purskutteluun. Sekä mahdollisesti makua täytyy laimentaa vedellä.

Vaikka purskutteleminen ei parantaisi tautia, antaa yrttien pureskelu ainakin raikkaan hengityksen.

Ja ennen kaikkea yrttejä kannattaa suunnata ääntä kohti ruokanautinnon vuoksi.

– Tuoreita, vihreitä yrttejä suositellaan lisättäväksi ruokavalioon, kasvitieteilijä, professori Sinikka Piippo luettelee.

Hän nostaa esiin erityisesti salvian, joka on Suomessa huonosti tunnettu, mutta tehokas tulehduksien ehkäisijä.

Salvia saattaa tehota hankalaan hiivatulehdukseen. Ientulehduksista kärsivä voi valmistaa salviasta väkevää purskutteluvettä.

Antiseptista salviaa on käytetty myös hengitysteiden vaivoihin ja virtsateiden desinfiointiin.

Näin lisäät yrtit ruokaan

Toinen tulehduksia tehokkaasti lievittävä yrtti on rosmariini, jonka haihtuvat öljyt tehoavat myös ihon kautta ja hengittäen. Ihana tapa hoitaa terveyttään on ottaa vaikka rosmariinikylpy.

Yrtit lisätään kypsennettä­vään ruokaan aina loppuvaiheessa, jotta niiden hyvät yhdisteet eivät tuhoudu. Yrteistä kannattaa tehdä teetä.

Salviasta maksimimäärä on neljä lehteä, sillä suurina määrinä voimakas yrtti saattaa aiheuttaa huimausta.

Pinaattia – ja maha kiittää!

Pinaatti kannattaa ottaa terveelliseen ruokavalioon monesta syystä. Sen sisältämien glykoglyserolipidien on huomattu suojaavan suolen
pintaa tulehduksen aiheuttamilta vaurioilta.

Virallisia tutkimustuloksia odotellessa kannattaa nauttia säännöllisesti pinaattikeitosta ja silputa kasvin vihreitä lehtiä salaattiin – etenkin, jos kärsii suoliston alueen tulehduksista.

Pinaatti sisältää runsaasti erilaisia keholle hyvää tekeviä ominaisuuksia, joilla on arveltu olevan vaikutuksta myös ikääntyvien silmien sarveiskalvon rappeutumisen ehkäisemisessä ja torjumisessa.

Pinaatti ja sen runsaaseen lehtivihreään liittyvät yhdisteet ovat nykyisin tärkeitä tutkimuskohteita.

Lähteet: www.kasvikset.fi, Peltola, Aili: Suuri yrtti- ja maustekirja, WSOY 1988, ja Rautavaara, Toivo: Terveysteetä luonnonkasveista, WSOY 1982.
 

Vierailija

Yrttejä suuhun ja purskuttele tulehdukset pois!

Kuvassa houkuttelevan näköisiä yrttejä. Pitäneepä kohta, kun keväälle käännytään, hankkia tommoset omalle ikkunalle ruokapöydän eteen. Siitä niitä on helppo napsia ruokaan kuin ruokaan mausteeksi ja vaikka leivän päälle aamupalalla ja onhan noista silmäniloakin. Myös tutut ExoticGardenin ja Korpikangas Siemenen kevät-kuvastotkin jo saapuivat ja niistä sitten voi alkaa, ellei tilaamaan, niin ainakin ihailemaan tulevan kesän kukkakauneutta. -Elisa
Lue kommentti

Turvonneet ja jäykät sormet kärsivät usein hidastuneesta nestekierrosta. Hieronta on hyvä konsti vetreyttää kovia kokeneita käsiä.

1. Aloita sormien ja kämmenten hieronta rauhallisilla sivelyillä. Lisää sivelyyn hankaavuutta, kun iho lämpenee. Jatka näin muutamia minuutteja.

2. Paras hierontaote sormille on pyörittelevä peukalo-etusormi -ote. Käy tällä tavalla läpi jokainen sormi ja rystynen, varo kuitenkin kipuherkkiä kynsinauhoja

3. Kun siirryt hieromaan kämmentä, voit lisätä voimaa pyörittävään otteeseesi. Kämmentä voi hieroa myös puristelemalla.

4. Kämmen ja sormet pitävät taivuttelusta: Käännä hierottava kämmen ylöspäin ja ”avaa” se varovaisen hitaasti ulkoreunastaan sekä peukalontyvestä – kuin yrittäisit saada kämmenestä tasaisen  levyn. Pidä kämmen ja peukalo taivutteluasennossaan tovi, ja irrota otteesi.

Lähde: Arponen ja Airaksinen/Hoitava hieronta. WSOY.