Kiinnostaako juoksu- tai kävelytapahtumaan osallistuminen? Suomessa järjestetään kevät- ja kesäkaudella kymmeniä liikuntatapahtumia, joista löytyy jokaisen kunnolle sopiva. Tässä maistiaisia keväältä ja kesältä.

Sipoonkorpi trail 29.4. Vantaan Kuusijärven maisemissa, reitit 10 km, 21 km ja 30 km.

Bodom night 5.5. on yöllinen polkujuoksu Espoossa. Reitin varrella on nuotioita, 10 km. 

Espoon iltajuoksu Esbo kvällslopp 2017. Espoo Iltajuoksu juostaan Tapiolan urheilupuiston maisemissa 5.5.2017. Matkoina ovat 7km, 14km ja 21,1km. Juoksemaan voi lähteä myös kolmen hengen joukkueena, jolloin jokainen juoksee 7km.

Kokkola Cityrun 12.5. Matkat: 6 km, 10 km ja puolimaraton. 

Evoc trail 13.5. Nurmijärvellä. Reitit kauniissa harjumaisemissa, 10 km ja 30 km. hypykisat.fi

Helsinki City Run 13.5. 21 km. 

Kajaani Street Run 19.5. Kaiken kansan juoksu-/hölkkätapahtuma Kajaanin ytimessä. Tapahtuma juostaan 2,5 km mittaisella reitillä, joka kulkee ydinkeskustassa sekä Rantapuiston kauniissa jokimaisemissa. Juoksu-/hölkkämatkoina ovat 5 ja 10 km, jotka voi taittaa halutessaan myös kävellen. Kajaani Street Runilla tärkeintä on kuntoilun ilo ja hyvä meininki. Kilpailumielelläkin voi toki lähteä mukaan, sillä 10 km:lla palkitaan kolme nopeinta naista ja miestä. 

Tuusulanjärven maraton 20.5.  Luonnonkaunis ja kulttuurisesti arvokas Tuusulanjärven ja Tuusulan Rantatien reitti. Matkavaihtoehdot ovat Maraton, Puolimaraton ja Rantatien kymppi. 

ExtremeRun. Tule sellaisena kuin olet, etene haluamasi matka haluamallasi vauhdilla, pukeudu hauskasti tai sporttisesti. Vantaa 20.5. ja Lasten Vantaa 21.5., Oulu 19.8. ja Lasten Oulu 20.8., Peurunka 9.9. ja Lasten Peurunka 10.9. 

Raholan kymppi kävely- ja juoksutapahtuma 21.5. Tampereella. 

Kouvolan Puolimaraton 21 km juostaan lauantaina 27. toukokuuta 2017.

Nice Run Seinäjoki 31.5., Forssa 5.6., Järvenpää 6.6., Hämeenlinna 7.6. ja Kalajoki 19.8. Reitti 5 kilometriä. 

Varkaus Puolikas 10.6. Puolimaraton 21 km, Hurushölkkä 10,5 km, Kickbike 10.5 km, Soisalo Walk kävely.

Sievi trail run 10.6. Kaikentasoisille, reitit 6 km, 12 km ja 17  km. 

Aitoo trail 10.6. Kinttupolkuja ja pururataa, reitit 7 km ja 21 km. 

Vesijärven Nakukymppi juostaan ja kävellään perjantaina 16.6. Padasjoen kunnan Vesijaon kylässä. 

Kytäjä trail 21.6. Reitit Hyvinkäällä metsälampien ja soiden maisemissa, 13 km ja 20 km. 

Rovaniemi Marathon 2.7. Tarjolla lasten mini-maraton, maraton, puolimaraton, 10 km juoksu sekä 5 ja 10 km sauvakävely.

Pyhän Olavin Maraton 16.7. Savonlinnassa. Puolimaraton ja 10,6 km juoksu. Sauvakävelyssä 21,1 ja 10,6 km matkat.

Helsinki Twilight Run & Walk 5.8. Hyvän mielen liikuntapahtuma, jonka ilmoittautumismaksuista 20 prosenttia lahjoitetaan syövän vastaiseen taisteluun. Vaihtoehtoina lasten juoksu, rantajuoksu, 5 km kävely, 10 km ja puolimaraton. 

Tampere Countryside Marathon 5.8. tarjoaa idylliset puitteet kesäisessä järvi- ja maalaismaisemassa. Yli puolet reitistä koostuu metsä- ja hiekkateistä. Maraton, puolimaraton sekä 12 km Myllyn lenkki.

Pyhä Tunturimaraton 12.8. Suomen monipuolisin maratonmatkojen polkujuoksutapahtuma järjestetään PYhän kansallispuiston reiteillä. Tunturimaraton 43 km, Kolmonen 32 km, Puolikas 21,5 km ja Kymppi. 

Helsinki City Marathon 12.8. Osallistujia on yli 52 maasta.

Saimaa Swimrun järjestetään 26.8. Puumalassa Saimaan upeassa saaristomaisemassa. Reitillä uidaan ja juostaan vuorotellen. Parikilpailu 19 km ja yksilökilpailu 10 km.  

Lisää tapahtumia löydät Juoksija-lehti -sivuston tapahtumakalenterista. 

Puuttuuko joku kiinnostava tapahtuma listalta? Kerro siitä kommenteissa!

"Kun sairastaa lisäkilpirauhasen liikatoimintaa, mitä laboratoriokokeita otetaan vuosittain? Omaa liikatoimintaani hoidettiin leikkauksella ja lääkkeillä, mutta nyt vain seurataan."

- Mummo Savosta 60v

Lääkäri Risto Laitila vastaa:

Lisäkilpirauhaset ovat pieniä rauhasia kilpirauhasen syleilyssä. Ne erittävät kalkkiaineenvaihduntaa säätelevää hormonia.

Joskus yksi tai useampikin lisäkilpirauhanen alkaa kasvaa ja samalla erittää ylenpalttisesti parathormonia. Parathormoni puskee luustosta vereen kalkkia liiaksi asti. Tila on hyperkalsemia ja se voi aiheuttaa hermosto- ja lihasoireita tai kohonnutta verenpainetta.

Leikkaus parantaa liikatoiminnan lähes aina, mutta noin viidelle prosentille potilaista näin ei käy.

Jos tilanne on tyydyttävä, kerran pari vuodessa tarkistetaan veren kalkkitase. Myös munuaisten toimintaa seurataan. Jos näissä tapahtuu huolestuttava muutos huonompaan, hoitolinjaa tarkistetaan. Uusintaleikkauskin on mahdollinen.

Täältä löydät kaikki ET:n kilpirauhaseen liittyvät artikkelit!

 

Uni toistuu suunnilleen samanlaisina vaiheina yöstä toiseen. Yksi sykli kestää puolestatoista kahteen tuntiin.

Unella on neljä erilaista vaihetta, jotka toistuvat yöstä toiseen.

  1. N1 on kevyen eli torkeunen vaihe, siirtymisvaihe kohti syvempää unta. Hyvin nukkuvalla N1-unta on vain noin 2-5 % yöunesta.
  2. N2-vaiheessa syke ja hengitys hidastuvat. Tätä keskisyvää unta on jopa puolet koko yöunen pituudesta.
  3. N3 on syvän unen vaihe. Syke ja hengitys ovat säännöllisiä ja rauhallisia. Syvä uni elvyttää elimistöä. Hyvin nukkuvalla syvää unta on 15-20 % yöunesta.
  4. REM-unessa aivot toimivat vilkkaasti kuten päivällä. Silmät liikkuvat mutta keho ei. REM-unen osuus kasvaa kohti aamuyötä. Hyvin nukutussa yössä sitä on 20-25 %.

Näin parannat unen laatua – muistilista

  • Kahvi. Herkkyys kofeiinille on yksilöllistä. Unettoman pitäisi välttää kofeiinia jo klo 14:n jälkeen.
  • Ruoka. Päivän pääateria kannattaa nauttia vasta klo 18-20. Jos syö päivällisen ennen klo 18, iltapalaa on hyvä nauttia noin klo 21. Se on tärkeä yöllisen sokeritasapainon kannalta. Katso täältä ruokia, jotka edistävät hyvää unta.
  • Stressi. Päivän aikana ihmisen aivoissa käy noin 60 000 ajatusta. Mieltä voi olla vaikea rauhoittaa illalla. Hyvä keino mielen rauhoittamiseen on esimerkiksi huolihetki. Katso täältä ET:n ohjeet huolihetken pitämiseen.
  • Makuuhuone. Hyvän unen saamiseksi huoneen lämpötilan on hyvä olla 18-20 astetta. Iäkkäillä ihmisillä lämpötila voi olla 20-24 astetta.

Apua lääkkeettömistä hoidoista?

70 % unettomista hyötyy lääkkeettömästä hoidosta. Parhaat tulokset on saatu kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan perustuvilla menetelmillä.

Lievemmissä univaikeuksissa voi auttaa myös reseptivapaa melatoniini. Melatoniini on käpyrauhasen tuottama hormoni, jonka eritys on suurimmillaan aamuyöstä. Se toimii eräänlaisena biologisena rytmien tahdistajana. Jos uni ei tule luonnostaan väsymyksestä huolimatta, melatoniinia voi ottaa purkista.

Joidenkin tutkimusten mukaan melatoniini edistää unta kuitenkin vain vähän. Lääkärilehden mukaan melatoniiniannoksen ansiosta nukahtaminen nopeutuu keskimäärin noin 4 minuuttia. Melatoniini ei myöskään auta kaikkia unipulmista kärsiviä.

Artikkeli on julkaistu ET Terveys -lehden numerossa 2/2017.

Lue myös: Nuku parempia päiväunia – 7 hyvää vinkkiä

Lue myös: Miksi aina väsyttää? Tarkista, ettet sairasta diabetesta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa