Lihoitko, kun söit masennuslääkkeitä? Et ole taatusti ainoa. Lääkkeiden lihottava vaikutus on nyt todistettu tutkimuksessa.

Monien ihmisten paino alkaa nousta pikkuhiljaa masennuslääkkeiden sivutuksena. Tästä kertoo tuore amerikkalaistutkimus, jonka tulokset julkaistiin Jama Psychiatry -lehdessä.

Tulokset on saatu tutkimalla yli 22 000 aikuista, joilla oli masennuslääkitys. Lääkkeiden erot eivät olleet kovin isoja, mutta kaikki lääkkeet eivät kuitenkaan ole yhtä kovia lihottajia. Analyysissa oli mukana 11 eri masennuslääkettä ja niiden vaikutusta tutkittiin yli vuoden aikana reseptin saamisen jälkeen.

Vähiten lihottavia masennuslääkkeitä näyttäisivät olevan bupropioni, amitriptyliini ja nortriptyliini. Tiedot saatiin, kun verrattiin näitä lääkkeitä sitalopraamiin. Suomessa Fimea julkaisi muutama kuukausi sitten selkokielistä tietoa juuri sitalopraamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkijoiden mukaan tuloksia kannattaa pitää mielessä, kun hoidetaan painonnoususta erityisen huolissaan olevia potilaita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Masennuslääkkeitä käyttö on hyvin yleistä, joten pienetkin vaikutukset painoon saattavat näkyä muutoksina väestötasolla, vaikka lääkkeiden väliset erot eivät olleetkaan kovin isoja. Näin kirjoittaa asiasta uutispalvelu Duodecim.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla