Tunnesyöppö täyttää tylsyyttä puputtamalla.

Varsinaista tunnesyöjän prototyyppiä ei ole, mutta useimmiten puputus liittyy yritykseen lievittää stressaavan tilanteen aiheuttamaa ahdistusta: kiirettä, yksinäisyyttä, pettymystä, uupumusta, yleistä alakuloa. Syyt voivat olla hyvin yksilöllisiä. Mutta ruokalista ei ole: lohtua saadaksemme tartumme tavallista hanakammin makeaan ja rasvaiseen ruokaan. Tilanne lipsahtaa helposti myös ahmimiseksi.

Jos päivän pihtaa syömistään, voi illalla joutua holtittoman nälän vaaravyöhykkeelle

Jos kokemus ruuasta ylipäätään on hyvin palkitseva, syyt saattavat juontaa juurensa perimään. Tai ne ovat kasvuympäristössä omaksuttuja tapoja. Herkkyyden reagoida mielitekoihin on todettu liittyvän myös yleiseen impulsiivisuuteen. Syöminen on siis osa käyttäytymistä, ja syömisen hallinta osa yleisempää oman toiminnan hallintaa. Ja sitäkin voi harjoitella. Esimerkiksi täyttämällä ”tunnekuopat” vihanneksilla ja muulla terveellisellä ruualla. Tehokkain keino on jättää kauppaan kaikki ne makeat ja suolaiset herkut, joiden tietää herättävän mielitekoja.

Olennaista on myös syödä päivän mittaan säännöllisesti ja riittävästi. Ne, jotka koko päivän pihtaavat ja kontrolloivat syömistään, ajautuvat iltaisin erityisen helposti holtittoman nälän vaaravyöhykkeelle.
 

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähteet: Duodecim ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg

Sisältö jatkuu mainoksen alla