Mikä avuksi, kun sydämeen sattuu? Vaaniiko sepelvaltimotautipotilasta aina infarkti? Asiantuntijat vastaavat lukijoita askarruttaviin kysymyksiin.

1 Rintaa pisteli niin vietävästi, henkeä ahdisti ja kipu tukahdutti. Mitäköhän minulle oikein tapahtui?

Sydänoireelta tuo kuulostaa. Tuntemuksiasi kutsutaan nimellä angina pectoris, joka tarkoittaa sydänalaa painavaa, polttavaa, tukahduttavaa tai kiristävää kivuntunnetta. Hengenahdistus kuuluu kuvaan mukaan.

Angina pectoris -kohtaus tuntuu rinnan keskellä. Tuntemus voi säteillä kaulalle, alaleukaan, hartioihin, käsivarsiin ja joskus ylävatsalle.

Oireet syntyvät sydänlihaksen hapenpuutteesta. Yksi saa oireita liikunnasta, toinen henkisistä paineista. Kipu helpottuu usein levossa.

Mikä avuksi angina pectorikseen? Mene lääkäriin, joka arvioi, onko taustalla hoitoa vaativa sepelvaltimo­tauti. Kohtauslääkkeeksi saat luultavasti nitroja. Ne auttavat oireisiin muutamassa minuutissa.

2 Sain pelottavan kuuloisen diagnoosin: minulla on sepelvaltimotauti. Voinko elää lääkittynä täyttä elämää?

Sydämesi verensaantia ruokkivat valtimot ovat ahtautuneet. Sydänparka kituu väsyneenä ja nälissään veren ja hapen puutteesta.

Tauti juontaa juurensa valtimoiden seinään pakkautuneesta kolesterolista, pääosin LDL:stä eli niin sanotusta huonosta kolesterolista.

Kolesterolihiukkaset ovat muodostaneet sinne pieniä kekoja eli plakkeja, joissa on mukana tulehdussoluja, sidekudosta ja kalkkia.

Plakki on syntynyt vuosien mittaan ja kerännyt kasvun aineksia tupakansavusta, kohonneesta verenpaineesta, häiriintyneestä sokeriaineenvaihdunnasta, vähäisestä liikunnasta, epäterveestä ravinnosta sekä liiallisesta kiireestä ja murehtimisesta.

Vakaa, lääkitty ja lievähköllä asteella oleva sepelvaltimotauti ja entistä paremmat elintavat on yhdistelmä, jonka avulla voit totta tosiaan elää sairautesi kanssa täyttä elämää. Kunhan muistat helliä sydäntä ja verisuoniasi hyvällä ravinnolla, liikunnalla, painonhallinnalla ja vähän leppoisammalla elämäntyylillä.

Tästä sydän tykkää!

Sydänvaivoja tai ei – katso, mitä suuhusi laitat.

Ota käyttöön ikihyödyllinen lautasmalli. Täytä puolet lautasesta salaatilla, raasteilla ja kasviksilla, neljännes peru­nalla, täysjyväriisillä tai -pastalla ja loput vähärasvaisella lihalla tai kalalla. Valitse jommankumman lämpimän aterian vaihtoehdoksi ruokaisa salaatti tai keitto täysjyväleivän kera.

Muista kultainen sääntö.

Puoli kiloa kasviksia on 5–6 annosta marjoja tai hedelmiä päivässä, esimerkiksi välipaloina. Kasvisten sydänystävällisyys piilee niiden sisältämissä vitamiineissa, kuiduissa ja hivenaineissa.

Älä hylkää hyvää rasvaa.

Sipaisu rasiamargariinia leivälle ja rypsi- tai oliiviöljytujaus salaattiin tekevät terää myös sydämellesi. Samoin kalan sisältämä rasva. Koeta vältellä kovaa piilorasvaa, jota on muun muassa valmisleivonnaisissa ja jätskeissä.

Tiesitkö, että suu tottuu nopsasti vähäsuolaiseen ruokavalioon?

Suolasirotin kannattaa poistaa ruokapöydästä, ja elintarvikkeista on hyvä valita Sydänmerkillä varustettu, vähäsuolainen ja hyvälaatuista rasvaa sisältävä tuote.

Pyri näihin arvoihin

  • Kokonaiskolesteroli: alle 5
  • Hyvä HDL-kolesteroli: yli 1,2
  • Huono LDL-kolesteroli: alle 3
  • Triglyseridit: alle 2
  • Verenpaine: alle 130/85
  • Vyötärönympärys: naisilla ainakin alle 90 cm, miehillä alle 100 cm
Vierailija

Onko sinulla sydänvaivoja?

Vierailija 06.03.2015 klo 15:30 Ja minua sitten vituttaa nämä ainaiset lautasmallit, vyötärölihavuus ym jutut. Miksei koskaan puhuta meistä joiden sydän pettää vaikka emme tupakoi, emme ole lihavia, syömme lautasmallin mukaan jne. Se on geeniperimä. Minäkin olen aina elänyt terveelliseti, en käyttänyt alkoa, en tupakoinet, liikkunut, lenkkeillyt käynyt salilla pitämässä huolta lihaskunnosta. Tressi on tietysti yksi riskitekijä. Siltikin iski sukurasite, eli sepelvaltimotauti. Saamme kärsiä...
Lue kommentti

Ärtyvän suolen oireyhtymä on ilkeä kiusa: asiantuntija neuvoo: röyhtäise ja pöräytä, jos siltä tuntuu!

Vatsakivut, turvotus ja ilmavaivat viittaavat ärtyneen suoleen oireyhtymään.

Oiretuntemustesi taustalla saattaa olla vähäkuituinen ja vähän nestettä sisältävä ruokavalio. Silloin suolesi sisällöstä tulee kovempaa ja uloste etenee suolessa huonommin.

Suoliston epätasapainoon joutunut bakteerikantakin voi johtaa ärtyvän suolen oireyhtymään. Bakteeritasapaino heittelehtii tavallisesti anti­bioottikuurin tai turistiripulin seurauksena.

Vältä näitä

  • Ilmavaivoja lisääviä ruoka-aineita, joita ovat muun muassa sipuli, kaalit, lanttu, nauris, maissi, sienet, pavut, linssit ja herneet, tuore ruisleipä, hiivalla kohotetut leivonnaiset, hiilihappoiset juomat ja makeutusaineina käytetyt ksylitoli, sorbitoli sekä maltitoli.
  • Tulisia ja voimakkaasti maustettuja ruokia.
    Käristettyjä ja rasvaisia ruokia.
  • Runsaita määriä raakoja vihanneksia ja muita raakakasviksia – kokeile sen sijaan hienoksi raastettuja ja kypsennettyjä kasviksia.
  • Runsaasti laktoosia sisältäviä maitotuotteita: valitse hylaa tai laktoosittomia elintarvikkeita.
  • Alkoholia, tupakkaa, runsasta kahvin juontia, suuria ruoka-annoksia, hotkimista ja jatkuvaa stressiä.

Suosi näitä

  • Pieniä ateriakokoja ja säännöllistä ruokarytmiä.
  • Rauhallista ateriointia ja huolellista ruuan pureskelua.
  • Asteittaista kuidun lisäämistä esimerkiksi lesein tai pellavansiemenin.
  • Kiivihedelmää: se helpottaa ummetusta eikä lisää turvottelua.
  • Riittävää veden juontia: lisälasi tai pari päivässä riittää.
  • Haaleita juomia kuumien tai jääkylmien sijaan.
  • Kauraa sisältäviä elintarvikkeita.
  • Maitohappobakteereita sisältäviä elintarvikkeita eli probioottisia valmisteita. Näitä ovat Lactobacillus GG, Asidofilus tai usean pro­biootin yhdistelmät.
  • Tarvittaessa apteekin reseptittömiä lääkevalmisteita helpottamaan ulostusta. Tällaisia ovat muun muassa niin sanotut bulkkilaksatiivit ja makrogolia sisältävät tuotteet.

Milloin lääkäriin?

Silloin, jos ruokaremontti ja elintapamuutokset eivät tepsi, oireet hankaloittavat jatkuvasti elämää, uni ja liikkuminen häiriintyvät ja ummetus sekä ripuli rasittavat.

Jos vatsavaivojen lisäksi ilmenee laihtumista ja kuumeilua tai ulosteen mukana tulee verta, älä odottele, vaan varaa aika lääkärille.
Lääkäri kyselee suolen toiminnasta, turvotuksesta ja syömisistäsi – kirjaa niistä pääkohdat paperille ja ota muistilappu mukaan vastaanotolle.

Ärtyvään suoleen ei ole parantavia reseptilääkkeitä, mutta lääkäri voi harkintansa mukaan määrätä sinulle esimerkiksi uudenlaista lääkevalmistetta, jos oireesi painottuvat ummetukseen. Yksi vaihtoehto on kipukynnystä nostavat vanhan polven mielialalääkkeet pienin annoksin.

Usein lääkäri myös otattaa laboratoriokokeet kelia­kian, laktoosi-intoleranssin ja kilpirauhasen vajaatoiminnan varalta, sillä ärtyvän suolen oireet sekoittuvat joskus näihin sairauksiin.

Ravitsemusterapeutti auttaa sinua koostamaan vatsa­ystävällisen ja monipuolisen ruokavalion.


Asiantuntijoina gastroenterologian erikoislääkäri Perttu Arkkila HYKSistä ja laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Aava Gastrolääkäreistä.

Vierailija

Turvottaako vatsaa vai vaivaako ripuli? Näin hoidat ärtynyttä suolta

Onko totta että turistiripuli tulee herkemmin sellasilla matkaajille joilla on ärtyvän suolen oireyhtymä? Jos näin on pitäisi kai varautua matkalle lähtiessä. Matkailulehdessä kirjoitettiin, että turistiripulin hoidossa pitäisi välttää turhaa antibioottien napsimista kun ne ei kuitenkaan tepsi läheskään kaikkiin tapauksiin. Siis viruksiin ja loisiin. Toisaalta jos suurin osa on bakteeriperäisiä kuitenkin haluaisin tosi mielelläni hoitaa vaivan kuntoon jos ja kun se matkustaessa iskee. Onko...
Lue kommentti

Oikeanlainen siivous on hyvää arkiliikuntaa, mutta väärät asennot tekevät selän kipeäksi. Selkäliiton vinkeillä joulusiivous sujuu vikkelästi ja selkä säästyy.

  1. Siivoa päivällä. Välilevyt ovat aamuisin pulleimmillaan ja siten herkempiä vaurioitumaan. Jos on pakko siivota aamulla, tee muutama lämmittelyliike ennen kuin aloitat siivouksen.
  2. Suunnittele ja jaa työt. Siivoa pienissä erissä ja useampana päivänä. Yhden rysäyksen suursiivous ei tee hyvää selälle. Jaa siivoustehtäviä perheenjäsenten kesken.
  3. Muista tauot. Lepuuta selkää istumalla välillä. Voit myös käydä lattialle pitkäksesi ja nostaa polvet 90 asteen kulmaan tuolin päälle.
  4. Kerää tavarat lattialta ennen imurointia, niin vältyt kyykistelyltä imuroinnin aikana.
  5. Säädä imurin tanko niin pitkäksi, että voit imuroida selkä suorassa.
  6. Käytä hyviä siivousvälineitä, kuten jatkovarrellisia harjoja tai moppia. Siten vältyt alaselän pyöristymiseltä ja saat pidettyä hartiat alhaalla.
  7. Siivoa molemmilla käsillä. Niin vältät rasittamasta kehon toista puolta ja kättä liikaa, ja selkään tulee kiertoliikettä kummallekin puolelle.
  8. Opettele oikea nostotekniikka. Kun koukistat nostaessasi polvia ja lonkkia, alaselkään jää luonnollinen notko ja et riko selkääsi. 
  9. Tee joskus kumarrukset ja nostot yhdellä jalalla. Näin saat voimaharjoitusta jalan lihaksille ja alaselän asento pysyy luonnollisena.
  10. Laita turhat tavarat kiertoon. Kun kotona on vähemmän tavaraa, aikaa ei kulu jatkuvaan järjestelyyn. Mitä vähemmän tavaraa, sitä vähemmän siivottavaa.  

Lähde: Selkäliitto