Olen 64-vuotias nainen. Minulla todettiin kaksi vuotta sitten lievä keuhko-ahtaumatauti. Nyt en tiedä, onko minulla myös astma. Minulla on nenäoireita ja yöllistä yskää, ja kurkkuni kutiaa myös päivällä ikävästi. Lääkitykseni on Budesonid ja Formoterol. Olen allerginen nikkelille ja hyönteisille. Hengästyn rasituksessa. Keväisen flunssan jälkeen en mielestäni ole palautunut entiselleni. Vuorokausipuhallusmittauksia ei ole otettu. Pitäisikö lääkitystäni lisätä? Mikko

Keuhkoahtaumatauti eli COPD on pitkäaikainen ja etenevä hengitysteitä tukkiva sairaus, jota on vaikea hoitaa. Sen tavallisimpia oireita ovat yskä ja limaneritys sekä rasitushengenahdistus, joka lisääntyy vähitellen taudin edetessä. Oireet pahenevat hengitystietulehdusten yhteydessä.

Suurimmalla osalla COPD-potilaista sairauden syynä on tupakointi, joka on syytä lopettaa heti, kun lieväkin COPD on todettu. Sairautta ei voi parantaa, mutta sen etenemistä voidaan hidastaa.

Astman erottaminen COPD:n oireista on vaikeaa. Astman syy voi olla tuntematon tai se voi olla allergiaperäistä. Hengenahdistus astmassa on yleensä kohtauksittaista, COPD:ssä rasitukseen liittyvää. Astman oireet vaihtelevat, COPD:ssä ne etenevät.

Tupakka, samoin kuin passiivinen tupakointi, pahentaa myös astmaoireista kärsivien potilaiden oireita. Molempia sairauksia hoidetaan samoilla lääkkeillä, mutta astmassa oikein käytettynä lääkkeiden vaikutus on selvä, COPD:ssä heikompi.

Terveyskeskuksessanne on varmaankin astmahoitaja, jonka puoleen voisitte kääntyä puhallusmittausasiassa. Tuolloin saisitte selvyyden lääkkeiden vaikutukseen.

Oli diagnoosi kumpi tahansa, myös hyvä yleiskunto on tärkeä hoidon kannalta. Influenssa­rokotus kannattaa ottaa.

Vierailija

Onko tämä astmaa?

Vastaus, onko tämä astmaa? Eipä tarvitse olla kummoinenkaan valelääkäri kun voi todeta, että se tauti voi kohta olla ihan mitä vaan ja yhä pahemmaksi muuttua jos ei miehenköriläs ymmärrä tapojaan muuttaa. Mutta huom! hänen itsensä ne muutokset pitää tehdä, ei sinun.
Lue kommentti

Avokadot löytyvät kärjestä melkein kaikista terveellisten ruokien listoista, olipa kyse sitten ihon tai mielen hoidosta. Eikä ihme. Ne ovat ihmeruokaa!

Vihreäkuorinen avokado on terveellistä syötävää.  Se sisältää kasvikseksi paljon energiaa ja rasvaa. Suurin osa on rasvasta on kuitenkin pehmeää, tyydyttymätöntä rasvaa, joka edistää sydämen terveyttä.

Tuoreimmassa tutkimuksessa on vahvistettu, että avokadot pienentävät sydänsairauksien riskiä – jos niitä nautitaan säännöllisesti osana päivittäistä ruokavaliota.

Aiempien tutkimusten mukaan avokadojen terveysvaikutukset ovat perustuneet pitkälti tyydyttämättömien rasvahappojen tehoon ihmiskehossa ja vihreän herkun on todistettu nostavan hyvän kolesterolin lukemia.

Nyt amerikkalaistutkimuksessa vahvistettiin avokadon positiivinen vaikutus sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tutkittavat söivät yhden avokadon päivässä. Heillä laski etenkin huono LDL-kolesteroli, kertoo tutkimuksesta kirjoittava American Heart Assosiation -julkaisu.

Miten avokadoa syödään?

Kardiologien eli sydäntautien lääkäreidenkin ylistämä avokado on helppo kasvis.

Avokadon voi sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon helposti vaikkapa salaateissa tai leivän päällä. Kypsän avokadon tunnistaa kaupasta painamalla sitä hennosti sen suiposta päästä. Kuoren ja kasvislihan väliin pitäisi jäädä pieni, pehmeältä tuntuva tila.

Mikäli kotona huomaa ostaneensa raa’an tai puolikypsän avokadon, saa sen kypsäksi monilla eri keinoilla. Jotkut käärivät kasviksen alumiinifolioon ja laittavat uuniin kypsymään hetkeksi ennen syömistä. Avokadon voi halkaista ja nauttia pehmeän sisuksen vaikka suoraan lusikalla.

Liiallisuuksiin ei pidä mennä tämänkään ihmeherkun kanssa: Avokadossa on paljon energiaa, joten siitä tulee nopeasti täyteenkin. Sadassa grammassa eli keskikokoisessa avokadossa on lähes 200 kilokaloria.

Avokadoissa on myös runsaasti kaliumia, peräti 400 mg/100 g, joka on tärkeä sydämen toiminnalle.

Vierailija

Avokado päivässä pitää kardiologin loitolla

Olen syönyt vuosia pari avokadoa viikossa . Syön sen aina ihan sellaisenaan,ei siihen tarvita erityistä resepti nivaskaa. Halkaisen ja pistän poskeeni. Hyvää,terveellistä ja ravitsevaa. En kuitenkaan joka päivä syö, koska onhan siinä kotuullisesti kaloreita, vaikkakin terveellisiä kaloreita. Kaikkia kansainvälisiä tuulia on kiva lukea myös ET-lehdestä. Lisää vaan
Lue kommentti

Kiistely on taitolaji, jossa voi kehittyä. Syyllistä tai voittajaa on turha etsiä, mutta jos pelaat korttisi hyvin, kumpikin osapuoli hyötyy.

Erimielisyydet kuuluvat kaikkiin ihmissuhteisiin. Aina niiden käsittely ei aiheuta riitaa, mutta jos asia on itselle hyvin tärkeä, kuohahdusta on vaikea välttää.

Tapamme riidellä juontaa usein juurensa lapsuuskodissa omaksuttuihin malleihin, oli sitten mököttäjä tai möykkääjä.

Näin riitelet rakentavasti:

1. Kuuntele

Yleisin virhe riitelyssä on se, että kumpikin jankkaa omaa näkökantaansa toista kuuntelematta. Erityisen ärsyttävää on yleistäminen: ”Sinä olet aina myöhässä”  tai ”Sinä et koskaan siivoa jälkiäsi”.

Tyhmintä on kaivaa esiin kaikki entiset riidanaiheet: appiukon letkautukset, liian kalliit hifi-laitteet tai vuosien takainen törttöily etelänlomalla.

2. Pysy asiassa

Kuohuksissa tulemme helposti sanoneeksi asioita, joita emme tarkoita. Valitettavasti ne eivät katoa huonon tuulen mukana. Henkilökohtaiset loukkaukset  iskostuvat mieleen paljon pysyvämmin kuin kehut ja kannustukset.

3. Ole rehellinen

Vältä passiivisuutta, ylimielisyyttä, yksityiskohtiin takertumista ja ylitunteellisuutta.

4. Pidä vuoropuhelu käynnissä

Pitkät jaaritukset eivät toimi ainakaan silloin, jos yrittää perustella miksi toinen on väärässä. Kuohuksissaan oleva ihminen ei välitä faktoista. Tärkeämpää on pyrkiä luomaan tunne, että hän on turvassa, vaikka tilanne on hankala.

5. Väistä

Joskus kiukkua herättävä kommentti kannattaa pyyhkäistä mielestä ajattelemalla, että tuolla toisella ei ollut paras päivä. Huono nukkuminen ja muut arjen taakat madaltavat ärsyyntymisen kynnystä entisestään.

Jos koet tilanteen tavalla tai toisella uhkaavaksi, lähde pois. Asiaan kannattaa palata vasta sitten, kun kumpikin on rauhoittunut.

6. Pyydä anteeksi

Sopu syntyy helpommin, kun molemmat myöntävät osuutensa riitaan. Pyydä viipymättä anteeksi, jos osa iskuista on osunut vyön alle. Ripaus myötätuntoa saa ihmeitä aikaan.

Lähteet: Väestöliitto, Helena Åhman ja Harri Gustafsberg: Tilannetaju