Olen lukenut, että vaihdevuosien jälkeen olisi hyvä olla hieman ylipainoinen. Olen 160 senttiä pitkä ja painan 52 kiloa, ja haluan kolme kiloa lisää. Tarpeellinen lisäpaino tuppaa vaan kertymään vatsaan. Miten saisin tuon lisäpainon jakaantumaan tasaisesti joka puolelle? Liikun kohtuullisesti ja syön oikeaoppisesti lautasmallin mukaan.
Lisäkiloja ilman haittaa

Ei sinun väkisin tarvitse hankkia lisää rasvaa ympärillesi. Olet aivan passeli tuollaisenaan. Varastorasva kun tuppaa kertymään vatsan alueelle eikä siitä ole sinulle mitään hyötyä. Jos paino nousee lihaksia treenaamalla, se on eri asia.

Elinikä- ja elämänlaatutilastoissa näkyy, että monet vanhukset ovat vaarassa laihtua, haurastua ja raihnastua, mikä tietää sairastamista, tapaturmia ja ennenaikaista kuolemaa.

Ne, joilla on tukevampi ravitsemustila, pärjäävät keskimäärin paremmin. Tämä tarkoittaa, että riittävä ravinnonsaanti on tärkeimpiä asioita, kun ikää tulee, mutta ei kenenkään sopusuhtaisen kannata väkisin lihottaa itseään, lisärasvan hyöty sellaisenaan lienee kyseenalaista. Toisaalta ei sitten tarvitse huolestua, jos oma painoindeksi onkin vähän korkea.