Miksi päkiät ja jalkapohjat ovat kipeät aamusta iltaan ja aristavat joka askeleella? Olen 62-vuotias normaalipainoinen nainen ja liikun paljon.Airi

Voi harmi. Vaivasi nimi voi hyvin olla etujalan kiputila. Se on tyypillisesti toisen ja kolmannen päkiänivelen kohdalla ilmenevä rasituskipu, ja sen aiheuttajana on usein näiden nivelten nivelrikko tai jalan poikittaisholvin madaltuma. Ensimmäinen ja usein aivan riittävä hoito on jalkineeseen laitettava poikittaisholvin tuki.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Päkiät aristavat

Olisiko tästä lohtua päkiäkipuisille, sillä minulle tuli myös päkiät kipeiksi ja tuntui, että jalkapohjiin kasvoi ikäänkuin tyynyt. Menin jalkaterapeutille ja sainkin kuulla oikein topakan luennon jaloista ja kengistä. Luento oli niin havoinnollinen, että minäkin ymmärsin kenkien merkityksen jalkaparoille. Pidin töissä ohutpohjaisia korkokenkiä ja yritin olla huomaamatta lisääntyvää päkiäkipua. Nyt eläkkeellä olen pikkuhiljaa saanut jalat parempaan kuntoon. Olen kiitollinen kun ei ollut...
Lue kommentti
Vierailija

Päkiät aristavat

Lainaus: Tuttua on tuo päkiöiden aristus ja reumalääkäri sanoi sen liittyvän fibromyalgiaan. Se on ajoittaista, joskus poissa pitkiä aikoja, erityisesti kesäisin se on pahempana samoin kuin kivutkin. Toivon taas kylmää kesää, jotta jaksaa paremmin olla. Reumalääkäriä paremmin fibrosta tietää fysiatri. Kehossa voi olla myös erilaisia tulehduksia, eikä ole siis kyse fibrosta.
Lue kommentti

Melanooma on nopeimmin yleistyvä syöpä Suomessa. ET-lehden omalääkäri Risto Laitila neuvoo, missä tilanteissa ihomuutoksia kannattaa mennä näyttämään lääkärille. 

Täältä näet kaikki aiemmat Riston vastaanotolla -videosarjan osat.

Aiemmissa jaksoissa aiheina ovat olleet esimerkiksi:

 

Omaa kehoa voi olla vaikea rakastaa. Siksi pinnalle on noussut kehopositiivisuus eli aate, joka pyrkii opettamaan itseinhon sijaan itsensä hyväksymistä. 

Etenkin kesää kohden ajatukset bikineistä ja mekkokeleistä voivat ahdistaa: en voi, en kehtaa, näytän kamalalta. Entä, jos stressaamisen, ulkonäön muokkaamisen ja ainaisen laihduttamisen sijaan yrittäisitkin muuttaa ajatusmaailmaasi?

Tässä kuusi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit opetella kehopositiivisemmaksi.

1. Katso peiliin

Iso vatsa, heiluvat allit, muhkuraiset reidet, liian luiseva... Kun katsot peiliin, näetkö vain vikoja? Pyri mieluummin keskittymään hyvään. Keksi jokaista kehossasi inhoamaasi asiaa kohden kaksi asiaa, joista pidät. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta pian alat löytää positiivisia kohtia helpommin. Voit ajatella: ”En ehkä ole juuri sellainen kuin haluaisin, mutta olen silti aika ihana.”

2. Kiitä kehoasi

Mieti, miten usein parjaat ulkonäköäsi hiljaa mielessäsi tai ääneen ystävällesi. Ala sen sijaan kehua kroppaasi siitä, mitä se osaa tehdä. Jalkasi kuljettavat sinua, kätesi voivat koskettaa. Olet ehkä voimakas tai hyvä halaamaan. Jokaisella on vain yksi keho. Mikset arvostaisi omaasi ja kohtelisi sitä rakkaudella?

3. Unohda kokolappu

On kurjaa, kun tuttu vaatekoko ei mene päälle sovituskopissa. Muista kuitenkin, että vaatekoot vaihtelevat paljon eri valmistajilla. Siksi niitä ei kannata tuijottaa liikaa. Älä välitä lapun numerosta, vaan valitse sellainen vaate ja koko, joka tuntuu hyvältä päällä.

Paidanniskaan merkitty koko ei myöskään kerro sinusta ihmisenä mitään. Jos lapun numeron näkeminen silti ahdistaa, leikkaa koko lappu irti.

4. Älä vertaa muihin

Katsele muita ihmisiä lempein silmin, älä katkerasti tai vertaillen. Kun mietit, että tuttavasi, joku julkisuuden henkilö tai mainoksen malli on kaunis ja upea, ajattele: ”Ja niin olen minäkin.”

Nykyinen kauneusihanne on ehkä hoikka ja treenattu, mutta vartaloita on lukemattomia erilaisia. Ne ovat kaikki yhtä arvokkaita. 

5. Liiku oikeista syistä

Moni rääkkää itseään kuntosalilla tai lenkkipolulla verenmaku suussa. Jos huomaat urheilevasi ulkonäön takia, ota aikalisä. Etsi laji tai tapa liikkua, josta oikeasti pidät. Liiku hyvän olon vuoksi – älä siksi, että söit eilen pullan. Liikunnan ei kuulu olla rangaistus.

6. Ole ystävä itsellesi

Yritä kohdella itseäsi yhtä kiltisti kuin kohtelet parasta ystävääsi. Pidät hänestä hänen itsensä, et ulkonäön takia, eikö niin? Mieti, mikä sinun persoonassasi on hyvää. Olet ehkä sisukas, rohkea, hyvä äiti tai rakastava puoliso, kätevä käsistäsi tai hyvä työssäsi. Keskity vahvuuksiisi. Ihmisarvosi ei riipu siitä, miltä näytät.

Artikkeli on julkaistu ET-lehden numerossa 9/2018.