Juuri kun suomalaisille on todistettu Itämeren ruokavalion terveellisyys, on luotu taas uusi, hyvää tekevänä markkinoitu menetelmä: Kalevala-dieetti.

Puhdasta ruokaa lähiluonnosta. Kalaa, täysjyväviljaa, marjoja, juureksia ja maitotuotteita. Proteiineja, hyviä rasvoja, vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua.

Näistä kaikesta nautitaan kalevalaisessa ruokavaliossa. Mutta täytyy myöntää, jotenkin tämä Kalevala-dieetti kuulostaa hämmästyttävän tutulta: Näitä neuvojahan ovat jo painonpudotusoppaat täynnä.

Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Laura Toivola naurahtaa Kalevala-dieetin nimitykselle. 

– En ole koskaan aiemmin törmännyt Kalevalan aikaiseen ruokavalioon. Paljon tämä muistuttaa trendikästä Itämeren dieettiä, jolla on todettu olevan terveyttä edistäviä vaikutuksia, Laura Toivola kertoo ET-lehdelle.

Paljon tutkittu Itämeren ruokavalio painottuu pohjoismaisiin ruoka-aineisiin sisältäen hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Tärkeää on myös syödä täysjyväviljaa, kalaa, rypsiöljyä ja juoda rasvatonta maitoa.

Kalevala-dieetissä on mukana paljon hyviä elementtejä tästä Itämeren ruokavaliosta, myöntää Toivola. 

– Toisaalta on vaikea sanoa, millaisia määriä eri raaka-aineita on käytetty ja vastaisivatko määrät nykysuosituksia.

Lue myös: Itämeren ruokavaliolla vyötärö kapeammaksi

"Sopii kaikenikäisille"

Muinaissuomalaisestakin ruokavaliosta muodostuu silti terveellinen ja monipuolinen kokonaisuus, mikäli sitä haluaa kokeilla – kun valitsee ruokia ja niiden määriä järkevästi. Toivolan mukaan pieni lisäys pehmeän rasvan lähteitä, kuten kasviöljyä, pähkinöitä tai siemeniä, olisi myös paikallaan ruokavalioon.

Marjojen hyviä vaikutuksia Toivola hehkuttaa: ne auttavat suojaamaan tulehduksilta ja parantamaan puolustuskykyä. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja on syytä kuitenkin syödä monipuolisesti, hän muistuttaa.

– Jos tästä Kalevala-dieetistä pitäisi valita kolme hyvää asiaa, kannattaisi ottaa mukaan täysjyvä ja marjat päivittäiseen ruokavalioon sekä syödä vaihdellen eri kalalajeja 2–3 kertaa viikossa. Nämä neuvot sopivat kaikenikäisille suomalaisille, Toivola mainitsee.

Kalevala-dieetin pääruoka-aineet

  • Lohi ja vähärasvaiset järvikalat sekä riistaliha
  • Täysjyvästä ja talkkunasta valmistetut leivät, piiraat ja puurot
  • Juurekset ja metsämarjat
  • Maitotuotteet
    Lähde: Yksi elämä hanke

Kansalliseepoksemme Kalevalan ja Kalevalan päivän (28.2.) innoittama ruokavalio on osa terveyttä edistävän Yksi Elämä -hankkeen viestintää. Yksi elämä -hankkeen takana ovat Aivoliitto, Diabetesliitto ja Sydänliitto.

Syö kuin Kalevalan ihminen: Omaksu edes nämä 3 tapaa

Olisko niin, että nykypäivän ruoka poikkeaa muinaissuomalaisesta ruokavaliosta vain näistä syistä; vilja, liha,kala, maitotuotteet, on tehomaanviljelyn->kemialliset lannoitteet, kasvinsuojelu sekä ruokateollisuuden -> säilöntä-ja lisäaineet, ansiosta liian pitkälle jalostettua jolloin luontaiset ravinteet ovat melkein tyystin tuhoutuneet kaikista elintarvikkeista eli käyttämämme ruoka-aineet ovat melkoisesti "myrkyillä kyllästettyä" ja jota kaiken lisäksi syömme yli tarpeemme...
Lue kommentti